Απολογισμός των βιωματικών δράσεων στο τμήμα Α3 του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Reviewed by Momizat on . Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2013-14 στα πλαίσια του προγράμματος των βιωματικών δράσεων, το τμήμα ασχολήθηκε με την μουσικοθεραπεία και την επίδρασή της Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2013-14 στα πλαίσια του προγράμματος των βιωματικών δράσεων, το τμήμα ασχολήθηκε με την μουσικοθεραπεία και την επίδρασή της Rating: 0

Απολογισμός των βιωματικών δράσεων στο τμήμα Α3 του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Απολογισμός των βιωματικών δράσεων στο τμήμα Α3 του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2013-14 στα πλαίσια του προγράμματος των
βιωματικών δράσεων, το τμήμα ασχολήθηκε με την μουσικοθεραπεία και την
επίδρασή της στον άνθρωπο, τα ζώα και τα φυτά. Ο τρόπος δράσης μας ήταν ο εξής.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και συνέλεξαν πληροφορίες για κάθε τομέα
χωριστά, συγκέντρωσαν φωτογραφικό υλικό, βιντεάκια, κάναμε όλοι μαζί κολάζ και
στο τέλος γράψαμε τους στίχους ενός τραγουδιού αφιερωμένο στη φύση και τη
δράση της μουσικής:
Την ψυχή ανακουφίζει
διώχνει πόνους φοβερούς,
το χαμόγελο εμφανίζει,
δεν αισθάνεται εχθρούς.
Την αγάπη ξεχειλίζει,
ως τα πέρατα της γης
κι όλους τους λαούς φωτίζει,
με τη γλώσσα της ψυχής.
Στη διάρκεια του σχολικού έτους κάθε ομάδα ήταν επίσης επιφορτισμένη να φέρει
τα τραγούδια της επιλογής της, τα οποία και έπρεπε να εκτελούν στη διάρκεια του
μαθήματος
Είτε α CAPELA είτε απλώς με ρυθμική συνοδεία των ήχων που παρήγαγαν οι
μαθητές με
Αυτοσχέδια κρουστά [π.χ. μπουκάλια γεμάτα όσπρια σαν μαράκες]. Ο τρόπος αυτός
άρεσε γενικώς στους μαθητές και τους έδωσε ώθηση στην αυτενέργεια και την
αυθόρμητη διάθεσή τους να εκφράζονται πολύ περισσότερο. Μάλιστα βοήθησε
πολλά διστακτικά παιδιά να ξεπεράσουν τα φράγματα των αναστολών τους ως προς
τη δημόσια έκφραση τωνkitrou_euaggelia
συναισθημάτων τους.
Ως προς το πρώτο αντικείμενο του
προγράμματος, την επίδραση δηλαδή
της μουσικής στον άνθρωπο.Αρχίσαμε
λοιπόν αναλύοντας το συναισθηματικό
περιεχόμενο και ταυτόχρονα τον
αντίκτυπο των βασικών μουσικών
κλιμάκων της ευρωπαϊκής μουσικής,
δηλ. της μείζονος και ελάσσονος
κλίμακας. Στη συνέχεια με
παραδείγματα και με την συμμετοχή
των μαθητών διαπιστώθηκε ο ρόλος κάθε κλίμακας, της πρώτης στην πρόκληση του
συναισθήματος της “λύπης” ή της “μελαγχολίας”. Στη συνέχεια διαπιστώσαμε
την επίδραση της μουσικής στην κοινωνική ζωή και στην σύσφιξη των ανθρωπίνων
σχέσεων, που προκαλείται σε κάθε εκδήλωση, όπου είναι εντελώς απαραίτητη η
μουσική(χοροί, διασκεδάσεις ,τελετές ,αλλά ακόμα και πολιτικές εκδηλώσεις)
Επισημάναμε με παραδείγματα τον ρόλο της μουσικής στην δράση των ανθρώπων σε
απλές περιπτώσεις όπως στη διαφήμιση , στα πολυκαταστήματα ,σε χώρους
εστίασης, σε αεροδρόμια ή σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, ενώ δεν παραλείψαμε να
τονίσουμε ακόμη και τον ρόλο που επιτελούν καθημερινά ακόμη και οι πλανόδιοι
μουσικοί.
Οι μαθητές διαπίστωσαν επίσης από τηνkitrou_euaggelia1
έρευνα που πραγματοποίησαν ότι η
μουσικοθεραπεία έχει αρχίσει να
εφαρμόζεται ως βοηθητική μέθοδος στην
ιατρική, σε περιπτώσεις όπως ασθενών που
βρίσκονται σε κώμα ,σε αρκετές περιπτώσεις
ψυχικών ασθενειών, η ακόμη και
χειρουργικές επεμβάσεις υποβοηθώντας
συναισθηματικά τους ασθενείς.
Επισημάνθηκε μάλιστα από μερικούς
μαθητές ο ρόλος της μουσικής ακόμη και
στην ανάπτυξη των εμβρύων.
Ως προς το δεύτερο αντικείμενο του προγράμματος, την επίδραση της μουσικής στα
ζ,ώα: κάθε μαθητής ανέλαβε να παρουσιάσει τα δικά του συμπεράσματα μέσα από
την παρακολούθηση ενός video. Στη συνέχεια τους κάλεσα να προεκτείνουν τα
kitrou_euaggelia2συμπεράσματά τους με παραδείγματα από την
προσωπική τους εμπειρία σε κατοικίδια ζώα (κουνέλια,
γάτες. Σκύλους καναρίνια). Οι μαθητές επί τρεις ώρες
καθημερινά και για διάστημα οκτώ ημερών ασκούσαν
τα ζώα στην επίδραση της κλασικής μουσικής. Τα
αποτελέσματα ήταν αποκαλυπτικά για τα παιδιά: το
καναρίνι ερχόταν στα χέρια τους, η γάτα νιαούριζε
ήσυχη στα πόδια τους και τριβόταν πάνω τους
ευχάριστα ακούγοντας την ”Μικρή νυχτερινή
μουσική” του Mozart. Το σκυλί ήταν πιο ήσυχο , πιο
υπάκουο και έπαψε να ξυπνά τη γειτονιά γαβγίζοντας
τα μεσάνυχτα. kitrou_euaggelia3Ανακάλυψαν
επίσης στο διαδίκτυο ότι φάρμες
αγελάδων, όπου εφαρμοζόταν
ανάλογα προγράμματα μουσικής
,τα ζώα παρήγαγαν περισσότερο
γάλα (έως και 50% μερικές
φορές) και ότι η μέθοδος αυτή
άρχισε να εφαρμόζεται σε
ευρύτερη κλίμακα (ζωολογικούς κήπους ,πάρκα άλλες κτηνοτροφικές μονάδες).
Ως προς το τρίτο αντικείμενο της έρευνας, την επίδραση της μουσικής στα φυτά,
πειραματιστήκαμε με τρεις διαφορετικούς τρόπους: υποβάλαμε σε τρεις ομάδες
kitrou_euaggelia4φυτών να “ακούν” hard rock μουσική, κλασσική μουσική και τέλος καθόλου
μουσική Διαπιστώσαμε τα εξής: η ομάδα των φυτών που “άκουγε” κλασσική
μουσική άνθισαν και
έγερναν προς την
κατεύθυνση των ηχείων.
Η ομάδα των φυτών που
“άκουγε” hard rock
ξεράθηκε. Και τέλος η
ομάδα των φυτών που
δεν “άκουγε” καμία
μουσική απλά ζούσαν
καχεκτικά, όπως πριν το
πείραμα.
Πιστεύω ότι με όσα έγιναν στη διάρκεια του προγράμματος κατά της παρελθούσας
σχολικής χρονιάς ήταν γεμάτα ενδιαφέρον και οι μαθητές βοηθήθηκαννστο να
εμβαθύνουν και να κατανοήσουν περισσότερο από όσο είχαν έως τότε κατανοήσει,
τον ρόλο και τη δύναμη της μουσικής και τέλος την αναγκαιότητα της για την
εύρυθμη ψυχοσωματική λειτουργία του ανθρώπου ως μονάδα, ως κοινωνικού όντος,
αλλά και των ανθρώπων γενικότερα ως ομάδες και κοινωνικά σύνολα. Ελπίζω στο
επόμενο Σχολικό Έτος να μου δοθεί και πάλι η δυνατότητα να συνεχίσω την όμορφη
αυτή συνεργασία με τους μαθητές.

Κίτρου Ευαγγελία

 

 

 

 

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή