Αύριο το “λεωφορείο χωρίς οδηγό”, με δοκιμή σε… σχεδόν κανονικές συνθήκες Reviewed by Momizat on . Ένα θετικό και ένα αρνητικό στοιχείο φανερώνει η απόφαση του Δήμου Τρικκαίων για την προσπάθεια να ενταχθεί η πόλη στο πρόγραμμα για τα αυτόματα, χωρίς οδηγό λε Ένα θετικό και ένα αρνητικό στοιχείο φανερώνει η απόφαση του Δήμου Τρικκαίων για την προσπάθεια να ενταχθεί η πόλη στο πρόγραμμα για τα αυτόματα, χωρίς οδηγό λε Rating: 0

Αύριο το “λεωφορείο χωρίς οδηγό”, με δοκιμή σε… σχεδόν κανονικές συνθήκες

Αύριο το “λεωφορείο χωρίς οδηγό”, με δοκιμή σε… σχεδόν κανονικές συνθήκες

Ένα θετικό και ένα αρνητικό στοιχείο φανερώνει η απόφαση του Δήμου Τρικκαίων για την προσπάθεια να ενταχθεί η πόλη στο πρόγραμμα για τα αυτόματα, χωρίς οδηγό λεωφορεία στην πόλη. Το θετικό είναι… ακριβώς αυτό. Ότι, δηλαδή, η προσπάθεια αφορά σε μια σαφώς πρωτοποριακή ιδέα για την ένταξη του Δήμου σε πρόγραμμα που θα δίνει τη δυνατότητα κυκλοφορίας μικρού λεωφορείου, χωρίς οδηγό. Αυτό σημαίνει ότι τεχνολογικώς τα Τρίκαλα βρίσκονται πολλά βήματα μπροστά σε αυτόν τον τομέα, από οποιαδήποτε άλλη πόλη της χώρας. Και, αυτό το στοιχείο, της τεχνολογίας, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο από εμάς τους ίδιους: γιατί δεν ετοιμάζεται μια πρόταση για ίδρυση τμήματος ΤΕΙ στα Τρίκαλα, με αντικείμενο ακριβώς την τεχνολογία και τις εφαρμογές των υπολογιστών; Όχι μόνο υπάρχει έτοιμη η εμπειρία του e-trikala, αλλά, επίσης, η τεχνογνωσία όσων εργάζονται ή εργάστηκαν στην Α.Ε. του Δήμου, σε όλα τα επίπεδα, είναι πολύτιμη. Ταυτοχρόνως, υπάρχει διάσπαρτο δυναμικό, επιστημόνων πληροφορικής (ανεξαρτήτως επιπέδου σπουδών), που θα μπορούσαν να μετάσχουν σε εγχειρήματα με μέλλον, για το μέλλον. Ολη αυτή πλευρά έχει αφεθεί, ουδείς της δίνει σημασία και βαρύτητα, ενώ είναι ακριβώς αυτή που θα μπορούσε να «κάνει θαύματα» στον τομέα της εργασίας και της τεχνολογικής ανάπτυξης (με την κανονική της έννοια). Όλα αυτά, βεβαίως, πρέπει να συζητηθούν, να αξιολογηθούν, να στοχοθετηθούν και να υλοποιηθούν. Και αυτό μπορεί να είναι το όραμα για την πόλη, σε έναν τουλάχιστον τομέα.

city mobil2Το αρνητικό

Δυστυχώς, υπάρχει και η άλλη πλευρά, άσχετη με τα παραπάνω, ενδεικτική όμως της κατάστασης, όχι μόνο στη χώρα, αλλά και στην πόλη μας. Η συγκεκριμένη απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής (167/2013) καθορίζει το δρομολόγιο που θα ακολουθήσει το λεωφορείο χωρίς οδηγό που θα δοκιμαστεί στα Τρίκαλα, σε σχεδόν πραγματικές συνθήκες, αύριο Τετάρτη 13 Νοεμβρίου. Οι αρμόδιοι (η Διοικούσα Επιτροπή) του προγράμματος «CityMobil2 – Cities demonstrating cybernetic mobility» βρίσκονται ήδη στα Τρίκαλα και θα αποφασίσουν για το ποιες 5 από τις 12 υποψήφιες πόλεις θα ενταχθούν σε αυτό.

Η απόφαση θα ληφθεί μέχρι την Πέμπτη και αφού πρώτα δοκιμαστεί το λεωφορείο χωρίς οδηγό σε κανονικές – ή σχεδόν κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας. Η διαδρομή που θα ακολουθηθεί, είναι: Αφετηρία το προαύλιο της Παναγίας Επίσκεψης, δεξιά είσοδος στην Καραϊσκάκη, αναστροφή στο ύψος της Πλούτωνος, αριστερά στην Κονδύλη µέχρι την Κεντρική Πλατεία (28ης Οκτωβρίου), ευθεία την 25η Μαρτίου, δεξιά στη Τζωρτζοπούλου, τερµατισµός στον προαύλιο χώρο της Παναγίας Επίσκεψης.
Και εδώ αρχίζουν τα προβλήματα. Σύμφωνα με την εισήγηση του e-trikala, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα. Δηλαδή, απαγόρευση της στάθµευσης µπροστά από την Εθνική

Τράπεζα στο χώρο της κεντρικής πλατείας, καθώς και της δεξιάς πλευράς της οδού 25ης Μαρτίου στο σύνολό της µε την τοποθέτηση πλαστικών  οριοδεικτών, για το διάστηµα 10/11/2013 έως 14/11/2013.

Η απόφαση ήτααν ακριβώς αυτή (απαγόρευση στάθμευσης) αλλά έτσι, δεν δίνεται πλήρης εικόνα για την κυκλοφορία στα συγκεκριμένα σημεία. Ακόμη κι αν εξαιρέσουμε την αναστροφή στο ύψος της οδού Πλούτωνος, (όπου, είτε στην Κονδύλη γίνεται ο κακός χαμός, είτε στην Πλούτωνος δεν στρίβει ούτε… ποδήλατο) και θεωρήσουμε ότι αυτό μπορεί να ξεπεραστεί, υπάρχει κι άλλο πρόβλημα. Η περιβόητη στροφή από την Κονδύλη στην κεντρική πλατεία, με κατεύθυνση της 25ης Μαρτίου. Εκεί κι αν γίνεται ο κακός χαμός! Η οδήγηση του λεωφορείου σε μη κανονικές συνθήκες, θα σημαίνει ότι, σε κανονικές συνθήκες, δεν θα μπορεί να στρίψει… ποτέ. Διότι, όλοι γνωρίζουμε, τι τραβά ο κάθε οδηγός, όταν θέλει να ακολουθήσει τη συγκεκριμένη διαδρομή, με δεδομένο ότι υπάρχει το ΣΤΟΠ στην Κονδύλη. Ετσι, το συμπέρασμα θα είναι πλασματικό και, ακόμη κι αν επιλεγεί η πόλη, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να λυθεί το πρόβλημα με τη στροφή και με την κίνηση στην 25ης Μαρτίου, όπου υπάρχει και ο ΟΤΕ και πλήθος καταστημάτων, με απίθανα διπλοπαρκαρίσματα. Εκτός κι αν η τελική διαδρομή δεν θα είναι αυτή, αλλά θα επιλεγεί κάποια άλλη.

 

Οι «αντίπαλοι»

Για να επιλεγούν τα Τρίκαλα ως μία από τις πόλεις που θα εφαρμόσουν το πρόγραμμα, θα πρέπει να «κερδίσουν» τις εξής πόλεις: Βρυξέλλες (Βέλγιο), Μιλάνο, Οριστάνο και η περιοχή της Καλαβρίας (Ιταλία), Σαν Σεμπαστιάν και Λεόν (Ισπανία), Βάνταα (Φινλανδία), Σοφία Αντίπολις και Λα Ροσέλ (Γαλλία), Λοζάνη (Ελβετία) και το πειραματικό κέντρο CERN  (σύνορα Ελβετία – Γαλλίας). Από τις 12 αυτές πόλεις, θα επιλεγούν οι 5, οι οποίες, για ένα εξάμηνο εξ περιτροπής, από το 2014 μέχρι το 2017 θα υποδεχτούν το λεωφορείο άνευ οδηγού.

 

Πλεονεκτήματα

Αν θεωρήσουμε ως δεδομένο το CERN (λόγω ακριβώς του πειραματικού του χαρακτήρα), έχουμε μεν ισχυρούς αντιπάλους για τις άλλες 4 θέσεις, αλλά και ορισμένα πλεονεκτήματα: είμαστε πόλη μιας χώρας σε κρίση, μεσαίου μεγέθους, με ποδήλατα, που κάλλιστα θα μπορούσαν να συνδυαστούν ως μέσα μεταφοράς. Αν, δε, τα λεωφορεία κατανάλωναν και φυσικό αέριο ή ήταν ηλεκτρικά, θα μπορούσαμε να κάνουμε λόγο για «πράσινη μετακίνηση». Αυτό, φυσικά, θα μπορούσαν να το αναλάβουν οι εκπρόσωποι των 5 κατασκευαστών αυτοματοποιημένων οχημάτων, (YAMAHA, Robosoft, 2GetThere, Induct, Movemile) που μετέχουν στο πρόγραμμα, μαζί με συνολικά, άλλους 45 εταίρους από την Ευρώπη. Από τη χώρα μας, εκτός από την e-Trikala ΑΕ συμμετέχει το “Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών & Υπολογιστών” του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Αν, πάντως, δεν επιλεγούν τα Τρίκαλα, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε σύντομες στατικές επιδείξεις 1-2 εβδομάδων (showcases) των δυνατοτήτων των οχημάτων.

 

Αν επιλεγούν τα Τρίκαλα

Φυσικά, αν επιλεγούν τα Τρίκαλα, θα πρέπει να επιλυθούν αρκετά θέματα: η διαδρομή, η συνεργασία ή όχι με το αστικό ΚΤΕΛ, οι στάσεις, η σύνδεση με το υπάρχον πρόγραμμα των «έξυπνων στάσεων», το εισιτήριο (συν 2 ευρώ για το όχημα χωρίς οδηγό), πιθανή επιδότηση για το εισιτήριο, πιθανό νέο πρόγραμμα επέκτασης της λειτουργίας του, συντήρηση οχημάτων, προσωπικό «οδήγησης» δηλαδή τεχνολογική κάλυψη του προγράμματος και σειρά άλλων.

Θανάσης Μιχαλάκης

 

Σχόλια (1)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή