Διακόσιοι τρικαλινοί μαθητές σιτίζονται από πρόγραμμα Ινστιτούτου… Reviewed by Momizat on . Το παρακάτω κείμενο το στριφογύριζα επί μέρες στο μυαλό μου. Είναι δύσκολο να γράφεις για αυτά τα θέματα. Δεν είμαστε ρομπότ… Αφησα στη άκρη τα δημοσιογραφικά τ Το παρακάτω κείμενο το στριφογύριζα επί μέρες στο μυαλό μου. Είναι δύσκολο να γράφεις για αυτά τα θέματα. Δεν είμαστε ρομπότ… Αφησα στη άκρη τα δημοσιογραφικά τ Rating: 0

Διακόσιοι τρικαλινοί μαθητές σιτίζονται από πρόγραμμα Ινστιτούτου…

Διακόσιοι τρικαλινοί μαθητές σιτίζονται από πρόγραμμα Ινστιτούτου…

Το παρακάτω κείμενο το στριφογύριζα επί μέρες στο μυαλό μου. Είναι δύσκολο να γράφεις για αυτά τα θέματα. Δεν είμαστε ρομπότ… Αφησα στη άκρη τα δημοσιογραφικά τετριμμένα και, μετά από σκέψη, αποφάσισα να γράψω: 200 μαθητές από σχολείο του νομού Τρικάλων σιτίζονται καθημερινώς από συγκεκριμένο πρόγραμμα, που προσφέρει ένα Ινστιτούτο….

Του Θανάση Μιχαλάκη

Πρόκειται για το πρόγραμμα «ΔΙΑΤΡΟΦΗ», που υλοποιεί το Ινστιτούτο Προληπτικής Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής Prelepsis με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Εχει κι άλλο: Αλλα δύο σχολεία έχουν υποβάλει αίτηση ένταξης στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Οι αιτήσεις βρίσκονται υπό αξιολόγηση.

Κι άλλο: τα σχολεία που συμμετέχουν επιλέγονται σύμφωνα με κοινωνικοοικονομικούς δείκτες με βάση στοιχεία που παρέχονται από το Υπουργείο Οικονομικών για το μέσο δηλωμένο οικογενειακό εισόδημα και αντίστοιχα στοιχεία για την ανεργία της κάθε περιοχής

Δηλαδή:

Ενα Ινστιτούτο σιτίζει 200 μαθητές σε έναν νομό που καυχιέται ότι δεν έχει χτυπηθεί σοβαρά από την κρίση. Μα, αυτή είναι η κρίση!

Προσέξτε, επίσης, τη φράση «Αλλα δύο σχολεία έχουν υποβάλει αίτηση ένταξης».

Δεν θα αναφερθούμε στο τι, πιθανώς, διέγνωσαν οι εκπαιδευτικοί και οι διευθύνοντες ή/και οι γονείς, προκειμένου να υποβάλλουν το αίτημα αλλά στο ότι το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο.

Ειλικρινά, αν μου λάχαινε η επιλογή, θα προτιμούσα, όλα τα χρήματα που θα εισέπραττε η «e-trikala» από τα «ξωτικά», να δίνονταν – μέσω του Ινστιτούτου και κάποιας μορφής συνεργασία – σε αυτά ή και σε άλλα παιδιά. Δικά μας παιδιά. Εδώ, δίπλα μας ζουν. Δεν είναι αόρατα και αφανή. Μπορεί να τα έχετε δει να παίζουν στον δρόμο και να έχετε βάλει τις φωνές…
diatrofiΌπως μπορεί να έχετε δει τα παιδιά να αγοράζουν «βρώμικα» και να έχετε μονολογήσει: «μα, τι τρώνε, δεν κάνει καλό». Γι’ αυτό και ο στόχος του Ινστιτούτου, είναι διπλός. Όχι μόνο σιτίζει τους 200 αυτούς μαθητές με ένα δωρεάν, μικρό υγιεινό γεύμα, που περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά, αρτοποιήματα, και γαλακτοκομικά. Αλλά και φροντίζει να μειώσει την επονομαζόμενη «επισιτιστική ανασφάλεια». Δηλαδή, την ελλιπή πρόσβαση στην απαραίτητη ποσότητα και ποιότητα τροφίμων. Ετσι, από τη μια, το παραπάνω γεύμα επιδρά υγιεινά στον οργανισμό των μαθητών (αφού καλύπτει, μεταξύ άλλων, το 24-31% των ημερήσιων αναγκών των μαθητών σε ενέργεια και το 53-64% των αναγκών σε πρωτεΐνες). Και από την άλλη, μαθαίνει στους μαθητές, πώς να τρώνε υγιεινά.

 

Διατροφική συνήθεια – επισιτιστική ανασφάλεια

Αυτό φάνηκε από την εφαρμογή του προγράμματος σε άλλα σχολεία της χώρας. Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο διένειμε ερωτηματολόγιο σε συγκεκριμένα σχολεία που μετείχαν στο πρόγραμμα ήδη από τη σχολική χρονιά 2012-13. Από τα ερωτηματολόγια ((με συγκεκριμένο τύπο, που χρησιμοποιείται παγκοσμίως) προέκυψε αξιολόγηση, τα συμπεράσματα της οποίας, όπως ευγενώς μας διευκρίνισε το Ινστιτούτο, είναι τα εξής:

1. Επισιτιστική ανασφάλεια με ύπαρξη πείνας (μέτρια ή σοβαρή) παρατηρήθηκε κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς στο 23% των συμμετεχόντων και επισιτιστική ανασφάλεια χωρίς ύπαρξη πείνας στο 37%. Προκύπτει λοιπόν, ότι το 40% των συμμετεχόντων στις συγκεκριμένες περιοχές της χώρας

logo_PROLEPSIS-logo

παρουσίαζε επισιτιστική ασφάλεια. Όσον αφορά στη διατροφική συμπεριφορά, 62,4% των οικογενειών που ερωτήθηκαν, δήλωσαν ότι δεν έχουν πάντα την οικονομική δυνατότητα να εξασφαλίσουν καλή ποιότητα και ποικιλία στα γεύματά τους, ενώ 32,2% δήλωσαν ότι περιόρισαν το μέγεθος των μερίδων τους.

2. Μετά τον δεύτερο χρόνο εφαρμογής του προγράμματος «ΔΙΑΤΡΟΦΗ» και όπως προέκυψε

από τη συμπλήρωση των ειδικών ερωτηματολογίων από τους γονείς στο τέλος της σχολικής χρο

νιάς, το ποσοστό των οικογενειών που αντιμετωπίζουν επισιτιστική ανασφάλεια με πείνα μειώθηκε σε 19%, ενώ ο μέσος δείκτης επισιτιστικής ανασφάλειας μειώθηκε κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες. Επιπλέον, παρατηρήθηκε αύξηση στην κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και λευκού γάλακτος εκτός σχολείου σε ποσοστό 40-47%.

Σημειώνεται, όμως, ότι, στο συγκεκριμένο σχολείο λόγω μικρού αριθμού συμπληρωμένων ερωτηματολογίων που απαντήθηκαν από τις οικογένειες των μαθητών, τα υπάρχοντα στοιχεία δεν είναι ικανά για ν

α στοιχειοθετήσουν ασφαλή συμπεράσματα. Φυσικά, αν απαντηθούν, το Ινστιτούτο και οι συντελεστές του προγράμματος, θα μπορούν να εξαγάγουν συγκεκριμένα συμπεράσματα για συγκεκριμένη χρονική (σχολική) περίοδο.

Το Πρόγραμμα “ΔΙΑΤΡΟΦΗ”

Το εν λόγω πρόγραμμα, που αντικαθιστά τα όσα το κράτος θα έπρεπε να είχε εφαρμόσει, πριν καν ξεσπάσει η κρίση, ξεκίνησε πιλοτικά τον Απρίλιο 2012. Στόχος του, «να συμβάλλει στην αντιμετώπιση πρωτόγνωρων, για τα δεδομένα της σύγχρονης εποχής, προβλημάτων σίτισης που εμφανίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα με την οικονομική κρίση». Ο δεύτερος βασικός στόχος είναι, «να εισάγει στα ελληνικά σχολεία την έννοια και την ουσία της υγιεινής διατροφής και να συνδράμει στη σταδιακή απαγκίστρωση των μαθητών από τις διατροφικές συνήθειες της εποχής που εκτινάσσουν τους δείκτες παχυσαρκίας και “υποθηκεύουν” την υγεία του πληθυσμού».
Για να το πούμε πιο απλά, σημασία δεν έχει μόνο να υπάρχει τροφή, αλλά και αυτή που υπάρχει, να καταναλώνεται σωστά.

idrima-stayros-niarxos

Χρήσιμοι αριθμοί

Την τρέχουσα σχολική χρονιά το πρόγραμμα εξυπηρετεί 305 σχολεία με 44.697 μαθητές. Από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς μέχρι τον Ιανουάριο έχουν διατεθεί στους μαθητές 1.513.293 γεύματα. Από την έναρξη του Προγράμματος μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 4.122.189 γεύματα, 4.271.706 φρούτα και 2.010.784 κουτιά φρέσκο γάλα. Τη σχολική χρονιά που διανύουμε, το Πρόγραμμα «ΔΙΑΤΡΟΦΗ» πρόκειται να εφαρμοστεί σε περισσότερα από 320 σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια & Λύκεια) σε όλη την Ελλάδα σιτίζοντας δωρεάν περισσότερους από 50.000 μαθητές, αριθμός διπλάσιος συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.

Φέτος είναι το 3ο συνεχές σχολικό έτος υλοποίησης του Προγράμματος, του οποίου η εφαρμογή ξεκίνησε πιλοτικά το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου 2012 σε 34 σχολεία και σύνολο 6.272 μαθητών. Μετά από την αξιολόγηση, αποφασίστηκε η συνέχιση του Προγράμματος για το σχολικό έτος 2012-2013, κατά τη διάρκεια του οποίου συμμετείχαν 163 σχολεία με 25.349 μαθητές σε 13 νομούς της Ελλάδας.

Τα παιδιά ζωγραφίζουν

Από κει και πέρα, το πρόγραμμα στοχεύει και στην ανάπτυξη/καλλιέργεια/δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών, αλλά και μεταξύ των εμπλεκομένων στο πρόγραμμα (γονείς – μαθητές – εκπαιδευτικούς). Φυσικά, η προσπάθεια αφορά και στην ελαχιστοποίηση οποιουδήποτε κινδύνου στιγματισμού και κοινωνικής διάκρισης.

Γι’ αυτό και οι μαθητές που μετέχουν στο πρόγραμμα, έχουν ζωγραφίσει, έχουν αποτυπώσει πολλά από όσα έχουν μάθει, στις παρακάτω εικόνες.

prol1Ο πλανήτης είναι ένα μήλο και η θάλασσα είναι λευκή από γάλα, όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι, ενωμένοι μεταξύ τους (Δ’ Δημοτικού)

 

prol2

Χώρα του Προγράμματος Σίτισης & Προώθησης Υγιεινής Διατροφής

Στοιχεία της χώρας όπως κτήρια, δένδρα, αεροπλάνο απεικονίζονται με υγιεινές διατροφικές επιλογές

(Ε’ Δημοτικού)

 

prol3

 

Ο πλανήτης του προγράμματος περιλαμβάνει φρούτα

Η μαθήτρια βρίσκεται σε αυτό τον πλανήτη και λέει χαρακτηριστικά «είμαι ένα υγιεινό παιδί»

(Γ’ Δημοτικού)

 

prol4

Υγιεινή Διατροφή vs. Ανθυγιεινή Διατροφή

Άμεση Σύνδεση του Προγράμματος με την Υγιεινή Διατροφή

(Στ’ Δημοτικού)

 

ΥΓ: Είναι κατανοητός, προφανώς, ο λόγος για τον οποίο συνεχώς στριφογύριζε αυτή η είδηση και δεν μπορούσα να τη γράψω…

 

 

Info

Η ιστοσελίδα του Προγράμματος «ΔΙΑΤΡΟΦΗ» είναι εδώ: http://diatrofi.prolepsis.gr/

Το Ινστιτούτο Prolepsis είναι εδώ: http://www.prolepsis.gr/new/gr/index.php?

Το Ιδρυμα Στ. Νιάρχος είναι εδώ: http://snf.org/EL/index.php

Σχόλια (1)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή