Καθηγητές… ταξιδευτές του βουνού και του κάμπου Reviewed by Momizat on . Αρχίζει σήμερα η σχολική χρονιά και όλα φαίνονται να είναι υπ’ ατμόν. Ως προς την πληρότητα των σχολείων και τα παλιότερα παράπονα όλων, για τη ύπαρξη καθηγητών Αρχίζει σήμερα η σχολική χρονιά και όλα φαίνονται να είναι υπ’ ατμόν. Ως προς την πληρότητα των σχολείων και τα παλιότερα παράπονα όλων, για τη ύπαρξη καθηγητών Rating: 0

Καθηγητές… ταξιδευτές του βουνού και του κάμπου

Καθηγητές… ταξιδευτές του βουνού και του κάμπου

Αρχίζει σήμερα η σχολική χρονιά και όλα φαίνονται να είναι υπ’ ατμόν. Ως προς την πληρότητα των σχολείων και τα παλιότερα παράπονα όλων, για τη ύπαρξη καθηγητών, φαίνεται ότι φέτος θα συμβεί το αντίστροφο. Ότι, δηλαδή, θα υπάρχουν σε κάποιους κλάδους πλεονάζοντες καθηγητές. Κάτι που θα είναι το πρώτο βήμα για τη διαθεσιμότητα και αυτών, όπως συνέβη με άλλους 2.500 συναδέλφους τους μέσα στο καλοκαίρι, απροειδοποίητα και εντελώς βίαια.

Σήμερα, λοιπόν, 11 Σεπτεμβρίου, γίνεται ο αγιασμός στα σχολεία. Θα ακουστούν οι συνήθεις ευχές των πολιτικών, αλλά μόνο οι εκπαιδευτικοί ξέρουν ότι οι ευχές αυτές είναι τουλάχιστον ανούσιες, από τη στιγμή που το εργασιακό τους μέλλον είναι αβέβαιο. Αυτό το στηρίζουμε σε μια ματιά στις τοποθετήσεις των 156 καθηγητών που βρίσκονταν μέχρι την Παρασκευή στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ Τρικάλων. Εξηγούμαστε. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί, καθώς και όσοι ήρθαν με απόσπαση, θα συμπληρώσουν όσους ήδη υπηρετούν με οργανικές θέσεις στα σχολεία. Ο συνολικός τους αριθμός ανέρχεται σε περίπου 1.000. Αυτοί θα διδάξουν φέτος τα μαθήματα, με μειωμένο μισθό και αβέβαιοι για το μέλλον τους, δεχόμενοι όλο το μίσος τμήματος της κοινωνίας, ως ηθικοί ή φυσικοί αυτουργοί για όλα τα δεινά της εκπαίδευσης – για την οποία, φυσικά, αποφασίζει το υπουργείο Παιδείας.

Τοποθετήσεις

Σύμφωνα με τον πίνακα που δημοσιοποίησε η Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι καθηγητές αυτοί τοποθετούνται σε διάφορα σχολεία. Αν δεν συμπλήρωναν μέχρι τώρα ωράριο, τοποθετούνται και σε δεύτερο. Με νέο νόμο, τοποθετούνται όπου «πρέπει», μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των ωρών που προβλέπεται, αναλόγως των ετών υπηρεσίας (π.χ., μέχρι 6 χρόνια 23 ώρες, από 7-12 χρόνια 21 ώρες κ.ο.κ.). Αυτός ο νόμος, που θεωρήθηκε από μερίδα της κοινωνίας ως απαραίτητος («σιγά, δυο ωρίτσες δουλεύουν παραπάνω»), φέρνει ήδη δυσάρεστα αποτελέσματα. Διότι, όπως φαίνεται από τον πίνακα, καθηγητές θα αναγκάζονται να διατρέχουν το ένα τρίο του νομού Τρικάλων, προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριο. Είναι αυτό «κακό»; Τυπικά, σαφώς και όχι. Γνωρίζει όμως κανείς, πόσες και πόσες ρυθμίσεις και συνεννοήσεις πρέπει να γίνουν μεταξύ διευθυντών και εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, προκειμένου να μην αναγκάζεται ένας εκπαιδευτικός, να διδάσκει, για παράδειγμα, δύο ώρες στην Καλαμπάκα και σε ένα τέταρτο να βρίσκεται μέσα στη αίθουσα στο Γυμνάσιο Αμπελίων; Και πώς θα μετακινείται, αν δεν έχει αυτοκίνητο ή δεν έχει χρήματα για τη βενζίνη που ήδη «πετάει»; Λεπτομέρειες, θα πει κάποιος. «Σημασία έχει να δουλεύουν». Κι όταν δουλεύουν, όμως, ακούνε τα εξ αμάξης.

Παραδείγματα

Προχωρούμε στην παρουσίαση παραδειγμάτων, για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

–  φιλόλογος με 8 ώρες στο Γυμνάσιο Μεγαλοχωρίου, συμπληρώνει άλλες 5 στο 5ο Λύκειο. Προφανώς, οι υπόλοιπες ώρες που θα πρέπει να υπηρετήσει, δεν θα υπηρετηθούν εντός νομού, αφού ο νέος νόμος δίνει τη δυνατότητα τοποθέτησης και σε άλλον νομό, εντός ή εκτός Θεσσαλίας…

–  μαθηματικός με 10 ώρες στο 1ο Λύκειο, συμπληρώνει: 5 ώρες στο 7ο Λύκειο και έξι ώρες στο 1ο ΕΠΑΛ

–  Καθηγήτρια γερμανικών, με 15 ώρες στο Γυμνάσιο Πρίνου, συμπληρώνει 4 ώρες στο Γυμνάσιο Βαλτινού και 2 ώρες δίπλα, στο Λύκειο Βαλτινού. Λογικό, αλλά θα μάθει πολύ καλά τους δρόμους και θα πρέπει να θυμάται ονόματα παιδιών από τρία σχολεία, αλλά και να γνωρίζει τα χούγια τριών διαφορετικών διευθυντών

– Κοινωνιολόγος με 17 ώρες στο Γυμνάσιο Μεγαλοχωρίου, συμπληρώνει 4 ώρες στο Γυμνάσιο Μ. Καλυβίων. Ο κάμπος είναι δικός της

– Καθηγήτρια οικιακής οικονομίας, με 9 ώρες στο Γυμνάσιο Φαρκαδόνας, θα πηγαίνει επίσης σε Γυμνάσιο Οιχαλίας (6 ώρες) και Γυμνάσιο Μεγαλοχωρίου (6 ώρες). Απλά πράγματα

– Καθηγήτρια μουσικής, με 13 ώρες στο Γυμνάσιο Βαλτινού, θα εξερευνά επίσης τις διαδρομές σε Γυμνάσιο Μ. Καλυβίων (3 ώρες) και Γυμνάσιο Πρίνου (5 ώρες). Και, εντάξει, αν πρόκειται για διαφορετικές ημέρες. Αν το κατορθώσει δηλαδή. Αν δεν το κατορθώσει;

– Άλλος καθηγητής, θα έχει πιο ορεινές και ημιορεινές εικόνες: Οξύνεια (14 ώρες), Αμπέλια, Πρίνος (από 3 ώρες)

Αυτά τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά του νέου τρόπου λειτουργίας της εκπαίδευσης. Διότι, η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών έχοντας ήδη εξαλείψει περίπου 10.000 αναπληρωτές, αυτομάτως οδηγεί σε υπεραριθμίες και σε πλεονάζον προσωπικό. Σε συνδυασμό με την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, είναι προφανές ότι πολύ εύκολα, σε λίγο διάστημα, το υπουργείο θα μπορεί να κάνει λόγο για «διαθεσιμότητα όσων πλεονάζουν»…

Πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, η κατάσταση ίσως να είναι διαφορετική. Ναι μεν από τη Διεύθυνση των Τρικάλων μας διαβεβαίωναν ότι όλα θα είναι εντάξει. Εχουν έρθει και τα βιβλία, αφού κανείς δεν ήθελε να ξαναπάθει το προπέρσινο κάζο. Όμως, σε έγγραφό του ο εκ των αιρετών του ΚΥΣΔΕ κ. Δ. Μπράτης, σημείωνε ότι οι ελλείψεις, πριν από μία εβδομάδα, στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία του νομού μας, ανέρχονταν σε 44 δασκάλους και 14 νηπιαγωγούς. Με τις αποσπάσεις αυτός ο αριθμός μειώθηκε, αλλά απομένει να δούμε στην πράξη – όπως και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση – ποια πραγματικά θα είναι τα κενά ή οι υπεραριθμίες εκπαιδευτικών.

Θανάσης Μιχαλάκης

(Από τον “Ενεργό Πολίτη” 9-9-13)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή