Χίτσκοκ σήμερα στην Κινηματογραφική Λέσχη Τρικάλων Reviewed by Momizat on . Η νεαρή Άλις μετά από έναν καβγά με τον φίλο της Φρανκ Γουέμπερ, συνεχίζει τη βραδιά της με τον νεαρό καλλιτέχνη Κρου. Η Άλις πηγαίνει στο στούντιο του Κρου και Η νεαρή Άλις μετά από έναν καβγά με τον φίλο της Φρανκ Γουέμπερ, συνεχίζει τη βραδιά της με τον νεαρό καλλιτέχνη Κρου. Η Άλις πηγαίνει στο στούντιο του Κρου και Rating: 0

Χίτσκοκ σήμερα στην Κινηματογραφική Λέσχη Τρικάλων

Χίτσκοκ σήμερα στην Κινηματογραφική Λέσχη Τρικάλων

xitskokΗ νεαρή Άλις μετά από έναν καβγά με τον φίλο της Φρανκ Γουέμπερ, συνεχίζει τη βραδιά της με τον νεαρό καλλιτέχνη Κρου. Η Άλις πηγαίνει στο στούντιο του Κρου και εκείνος, μετά από ένα σύντομο φλερτ επιχειρεί να τη βιάσει. Μέσα στον πανικό της η κοπέλα τον σκοτώνει με μαχαίρι.

Την επόμενη μέρα ο Φρανκ Γουέμπερ, ο οποίος είναι ντετέκτιβ της Σκότλαντ Γιαρντ ανακαλύπτει ότι ένοχος είναι η αγαπημένη του. Την ίδια ανακάλυψη κάνει και ο μικροκακοποιός Τρέισι, ο οποίος προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την κατάσταση εκβιάζοντας την Άλις.

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ με το συναρπαστικό αυτό θρίλερ του, αφήνει πίσω του το βουβό σινεμά, αξιοποιώντας με πρωτοποριακό τρόπο τον ήχο στη δημιουργία ατμόσφαιρας σασπένς.

Η ταινία αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη ομιλούσα ταινία του βρετανικού κινηματογράφου.

ΚΡΙΤΙΚΗ
Η ταινία αγγίζει ένα θέμα ταμπού και αρκετά τολμηρό για την εποχή του, το βιασμό, που με την αριστοτεχνική και υπαινικτική σκηνοθεσία, καταφέρνει να κλιμακώνει την αγωνία, παρουσιάζεται με τον πιο έξυπνο τρόπο, χωρίς να χάνει σε βιαιότητα. Ένα πρώτο δείγμα γραφής από τον Χίτσκοκ, τόσο χαρακτηριστικό που ουσιαστικά, μετά τον περίφημο αλλά βουβό «Ένοικο», του 1927, ήταν αυτό που τον καθιέρωσε ως μάστορα του σασπένς! Και όχι τυχαία: όλα τα γνωστά σε όλους μας πια χαρακτηριστικά τεχνάσματα και εμμονές του Χίτσκοκ γίνονται πλέον εμφανή σε αυτή την ταινία

Ο αείμνηστος Βασίλης Ραφαηλίδης  έχει γράψει για το μεγάλο σκηνοθέτη: «Ο Χίτσκοκ δεν είναι άνθρωπος, είναι φαινόμενο. Είναι το λαμπερό ξωτικό της σκοτεινής αίθουσας, είναι ο κινηματογράφος προσωποποιημένος».

Το πραγματικό θύμα στον Εκβιασμό δεν είναι ο δολοφονημένος, ούτε η ηρωίδα, αλλά ο δυστυχής αλήτης, ο οποίος επωμίζεται τις αμαρτίες του ζεύγους. Όλοι οι ήρωες, εξάλλου, κουβαλούν επάνω τους το σημάδι ενός ηθικού δισυπόστατου: οι ρόλοι τους εναλλάσσονται, το θύμα γίνεται θύτης, ο θύτης θύμα, ο εκβιαστής εκβιαζόμενος, κλπ. Ο Χίτσκοκ επιβάλλει στον θεατή την ιδέα ότι καθένας μας είναι εν δυναμει φονιάς, με την ίδια λογική που στα μετέπειτα φιλμ του, και κυρίως στο «Σιωπηλός Μάρτυς», θα υποβάλλει την ιδέα ότι είμαστε όλοι ηδονοβλεψίες!

xitskok1

Ο φόνος γίνεται στο 32ο λεπτό. Ο εκβιασμός ξεκινάει στο 52ο λεπτό. Και η ταινία διαρκεί μόλις 82 λεπτά. Προσθέστε τώρα δίπλα σε αυτά τα (τυχαία?) νούμερα την δεξιοτεχνία του Χίτσκοκ όπου ήξερε σε κάθε σκηνή και σε κάθε σετ, στα λιγοστά εσωτερικά και εξωτερικά σετ που είχε (πράγμα περιοριστικό και με ρίσκο για ταινία «θρίλερ» γιατί όταν ξέρεις τους χώρους και τους χαρακτήρες υπάρχει ο κίνδυνος να βαρεθείς γρήγορα) το που να τοποθετήσει και πως να κινήσει την καμερά του. Και τέλος δώστε βάση στα μικρά τρικ και στοιχεία που επαναλάμβανε κατά διαστήματα ως ερεθίσματα για τον θεατή και που αύξαναν το σασπένς, όπως ο πίνακας με τον παλιάτσο και το παγωμένο ακίνητο χέρι του θύματος. Με λίγα λόγια με αυτή του την ταινία ο Χίτσκοκ, όπως και ο Φριτς Λανγκ με το αριστουργηματικό «Μ» (Ο Δράκος του Ντίσελντορφ) του 1931, έθεταν τους κανόνες των ταινιών θρίλερ, που έκτοτε κανείς δεν θα μπορούσε να αγνοήσει.

Ακόμα και σήμερα λοιπόν το Blackmail είναι ένα μικρό μάθημα κινηματογράφου κυρίως περί τοποθέτησης κάμερας όσον αφορά την προώθηση της πλοκής και παράλληλα της εμβάθυνσης όλο και πιο πολύ στην ψυχολογία των πρωταγωνιστών, που αλλάζει συνεχώς καθώς αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες που βλέπουμε να αντιμετωπίζουν μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες πραγματικού χρόνου! Χαρακτηριστικές είναι οι σκηνές όπου ο θύτης μέσα σε απόλυτη βουβαμάρα προσπαθεί να συνειδητοποιήσει το τι πραγματικά έχει διαπράξει, όπως επίσης και η σκηνή που ο εκβιασμός έχει μόλις πάρει σάρκα και οστά, μέσα σε ένα ψιλικατζίδικο, και οι εμπλεκόμενοι επίσης βουβοί σκέφτονται τι πρέπει να γίνει. Και στις δύο σκηνές η κάμερα βρίσκεται μακριά, σε ένα τέλειο κάδρο όπου βλέπουμε σχεδόν όλο το χώρο όπου βρίσκονται οι ήρωες και έτσι η αγωνία μας ανεβαίνει σταθερά και συνεχώς δια μέσου απόλυτης σιωπής. Επίσης κλασική είναι πια και η σκηνή της καταδίωξης μέσα στο Βρετανικό μουσείο.

 

Tips

– Το 1929 ο σκηνοθέτης ξεκίνησε τα γυρίσματα για να κάνει βουβή ταινία αλλά λόγω της αυξανόμενης απήχησης του ολοκαίνουργιου τότε ήχου στον κινηματογράφο, ο παραγωγός της ταινίας Τζον Μάξγουελ, έδωσε εντολή στον Χίτσκοκ να γυρίσει και κάποια κομμάτια με ήχο. Ο Χίτσκοκ όμως θεώρησε απαράδεκτη την ιδέα να γυριστεί ένα μέρος μόνο της ταινίας με ήχο και γι’ αυτό τη γύρισε όλη με ήχο στα κρυφά!

– Η ταινία του είχε γυριστεί και σε μια βουβή εκδοχή, προορισμένη για τις κινηματογραφικές αίθουσες που δεν είχαν προλάβει ακόμη τότε να προετοιμαστούν για την έλευση του ήχου στη μεγάλη οθόνη.

– Στο ρόλο της νεαρής Άλις εμφανίζεται η τσέχα ηθοποιός Άννι Όντρα. Εξαιτίας της βαριάς προφοράς της, η φωνή της αντικαταστάθηκε από μια αγγλίδα ηθοποιό και σύντομα η Όντρα είδε την καριέρα της να σβήνει, καθώς ήταν ένα από τα πρώτα «θύματα» του ομιλούντος κινηματογράφου.

– Κλασική έχει παραμείνει η σκηνή με την πρωταγωνίστρια η οποία βυθισμένη στις ενοχές, ακούει σε μια συζήτηση τη λέξη μαχαίρι τονισμένη, επαναφέροντας έτσι στη μνήμη της το όργανο του εγκλήματος που χρησιμοποίησε η ίδια.

xitskok2

Info

Εκβιασμός (Blackmail)

Διάρκεια: 84′

Είδος: Θρίλερ

Εικόνα: Αμπρόμαυρη

Χρονιά: 1929

Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ

Με τους: Άννυ Όντρα, Τζον Λόνγκντεν, Σίριλ Ρίτσαρντ

Χώρα:  Ηνωμένο Βασίλειο

 

ΠΟΥ, ΠΟΤΕ

Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013, στον δημοτικό κινηματογράφο, μύλος Ματσόπουλου

Ωρα έναρξης 21.45
Εισιτήρια: Κάρτα μέλους 20 ευρώ (10 ευρώ για άνεργους/φοιτητές) συν 2 ευρώ ανά ταινία. Μη μέλη 5 ευρώ

 

Στον παρακάτω σύνδεσμο, απόσπασμα από τη βουβή ταινία

http://www.youtube.com/watch?v=AiOvZ-8ea5k

Και εδώ, απόσπασμα από την ομιλούσα

http://www.youtube.com/watch?v=UvlyQaJbJgs

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή