Λίγο πριν το τέλος για το υποθηκοφυλακείο Καλαμπάκας Reviewed by Momizat on . Με δεύτερη απάντησή του, μετά από αυτή στον Μ. Ταμήλο, ο υπουργός Δικαιοσύνης λέει ορθά κοφτά στη βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ, Παν. Δριτσέλη, ότι το υποθηκοφυλακείο Κ Με δεύτερη απάντησή του, μετά από αυτή στον Μ. Ταμήλο, ο υπουργός Δικαιοσύνης λέει ορθά κοφτά στη βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ, Παν. Δριτσέλη, ότι το υποθηκοφυλακείο Κ Rating: 0

Λίγο πριν το τέλος για το υποθηκοφυλακείο Καλαμπάκας

Λίγο πριν το τέλος για το υποθηκοφυλακείο Καλαμπάκας

Με δεύτερη απάντησή του, μετά από αυτή στον Μ. Ταμήλο, ο υπουργός Δικαιοσύνης λέει ορθά κοφτά στη βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ, Παν. Δριτσέλη, ότι το υποθηκοφυλακείο Καλαμπάκας θα καταργηθεί. Και χρησιμοποιεί, ως συνήθως, το κλασικό επιχείρημα των κυβερνήσεων των τελευταίων τεσσάρων ετών: εξοικονόμηση χρημάτων…

Ε, φτάνει πια! Αυτή η «εξοικονόμηση χρημάτων» οδήγησε σε κλείσιμο όλων σχεδόν των υπηρεσιών σε Καλαμπάκα, Φαρκαδόνα και Πύλη, σε συγχωνεύσεις σχολείων, σε μειώσεις μισθών και συντάξεων, σε συνεχή πτώση του βιοτικού επιπέδου, σε αύξηση της ανεργίας και της ανέχειας. Γίναμε απλοί αριθμοί, στη βάση ενός σχεδίου που προεξοφλούσαν τα μνημόνια και τα μεσοπρόθεσμα, τα οποία επιβλήθηκαν από τους δήθεν εταίρους της χώρας – της εξαρτημένης πολιτικά και οικονομικά από αυτούς.
Εφτασε, έτσι, και η ώρα του υποθηκοφυλακείου Καλαμπάκας. Μια υπόθεση που είδε το φως της δημοσιότητας τον περασμένο Οκτώβριο και, πλέον, με τη συγκεκριμένη απάντηση, απομένει να οριστικοποιηθεί η ημερομηνία οριστικού του κλεισίματος, με τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του στο αντίστοιχο των Τρικάλων.

Ετσι, φαντάζει παράταιρη η πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμπάκας, να μισθώσει κτήριο για τις υπηρεσίες του Κτηματολογίου, πράξη που πιθανώς έγινε για να υπάρχει επιχείρημα: έχουμε χώρο, αφήστε μας το υποθηκοφυλακείο, τώρα που θα ξεκινήσει το Κτηματολόγιο.

Συν τοις άλλοις, φαίνεται να μη λαμβάνεται υπ’ όψιν η γνωμοδότηση της Ολομέλειας του πρωτοδικείου Τρικάλων, τον περασμένο Νοέμβριο, για διατήρηση της υπηρεσίας…

Και όλα αυτά έγιναν, αφού ψηφίστηκε τροπολογία σε παλιότερο Νομοθετικό Διάταγμα, με την οποία είναι πολύ πιο εύκολη η κατάργηση πολλών υποθηκοφυλακείων. Η διάταξη του άρθρου 8 παρ.11 του 4205/2013 (που αντικατέστησε το άρθρο 3 του ν.δ/τος 811/1971) ορίζει πλέον τα εξής:

«Σε περίπτωση θανάτου ή για οποιονδήποτε λόγο οριστικής αποχώρησης από την υπηρεσία ειδικού άμισθου Υποθηκοφύλακα, το άμισθο υποθηκοφυλακείο δύναται να συγχωνευθεί με όμορο έμμισθο ή άμισθο υποθηκοφυλακείο της ίδιας ειρηνοδικειακής περιφέρειας, ή να μετατραπεί σε έμμισθο, με την έκδοση προεδρικού διατάγματος, έπειτα από πρόταση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, και μετά από γνωμοδότηση της Ολομέλειας του οικείου Πρωτοδικείου. Με την ανωτέρω διαδικασία δύναται να συγχωνευθεί έμμισθο υποθηκοφυλακείο με όμορο έμμισθο υποθηκοφυλακείο, καθώς και μη ειδικό υποθηκοφυλακείο με όμορο έμμισθο ή άμισθο υποθηκοφυλακείο».

 

Βέβαια, εκείνο το «δύναται» αφήνει πεδίο δόξης λαμπρόν για τις γνωστές υποσχέσεις περί παρεμβάσεων. Αλλά αυτές, συνήθως, δεν αποφέρουν κάτι, ενώ είναι γνωστό ότι μόνο ριζικές αλλαγές στο πολιτικό πεδίο αποτρέπουν παρόμοιες αποφάσεις.

Η απάντηση

Η απάντηση του κ. Αθανασίου στην ερώτηση της κας Δριτσέλη (συνοποβλήθηκε από τη Ζωή Κωνσταντοπούλου), με αριθμό 923/2013 είναι η ακόλουθη:

 

Σε απάντηση της υπ’ αριθ. 2800/948/16-10-2013 Ερώτησης & Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων που κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων οι Βουλευτές κ.κ. Π. Δριτσέλη και Ζ. Κωνσταντοπούλου, με θέμα «Απαράδεκτες μεθοδεύσεις για την κατάργηση του ειδικού άμισθου Υποθηκοφυλακείου Καλαμπάκας» και κατά το μέρος που τα διαλαμβανόμενα, στην ως άνω Ερώτηση και Α.Κ.Ε., ζητήματα, εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

– Με το άρθρο 8 του ν. 4205/2013 (Α’ 242), το οποίο αντικατέστησε το άρθρο 3 του ν.δ. 811/1971, δίνεται η δυνατότητα συγχώνευσης άμισθου υποθηκοφυλακείου στις περιπτώσεις θανάτου ή για οποιοδήποτε λόγο οριστικής αποχώρησης από την υπηρεσία ειδικού άμισθου υποθηκοφύλακα με όμορο έμμισθο ή άμισθο υποθηκοφυλακείο της ίδιας ειρηνοδικειακής περιφέρειας.

– Η δραματική μείωση των εγγραπτέων πράξεων στα υποθηκοφυλακεία της χώρας έχει σαν αποτέλεσμα -στην πλειοψηφία αυτών- τα έσοδα να υπολείπονται των εξόδων και, ως εκ τούτου, να έχουν σχεδόν μηδενισθεί τα αποδιδόμενα στο δημόσιο έσοδα. Με τη συγχώνευση των υποθηκοφυλακείων προκύπτει μείωση των λειτουργικών εξόδων καθώς, και εξοικονόμηση δημοσίων εσόδων εφόσον μειώνονται τα παρακρατηθέντα δικαιώματα του υποθηκοφύλακα. Επιπλέον στις περιπτώσεις των συγχωνεύσεων, εξοικονομείται το κόστος της μηχανοργάνωσης για τη μετάβαση στο Κτηματολόγιο, καθώς τούτο δεν δύναται να καλυφθεί από την πλειοψηφία των υποθηκοφυλακείων (βλ. επισυναπτόμενη επιστολή του Υποθηκοφύλακα Πύργου).

– Ο αριθμός των υποθηκοφυλακείων στην ελληνική επικράτεια είναι ιδιαίτερα αυξημένος. Σημειώνουμε ότι λειτουργούν 394 υποθηκοφυλακεία, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις λειτουργίας 3 ή 4 υποθηκοφυλακείων στον ίδιο δήμο, π.χ. Τρίπολης. Υπό τις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες και μνημονιακές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας, επιβάλλεται η επικαιροποίηση των λόγων και των προϋποθέσεων λειτουργίας των υπηρεσιών και η προσαρμογή των δεδομένων στην παρούσα κατάσταση.

– Υπάρχει ο στόχος για ολοκλήρωση της μετάβασης στο Εθνικό Κτηματολόγιο έως το έτος 2018 και σύστασης έως το τέλος του έτους 2013 Κτηματολογικών Γραφείων στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας.

– Περαιτέρω:

1. Στη Μελέτη Αξιολόγησης των Δομών των Οργανικών Μονάδων της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των εποπτευόμενων φορέων, περιλαμβάνονται και τα Έμμισθα Υποθηκοφυλακεία & Κτηματολογικά Γραφεία και παρατίθεται το προτεινόμενο σενάριο αναδιοργάνωσης για τα Υποθηκοφυλακεία ενόψει της μετάβασης στο Κτηματολόγιο.

2. Στις Μεταρρυθμιστικές Δράσεις του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης αναφέρεται -μεταξύ άλλων- και η εκπόνηση σχεδίου δράσης σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ και το ΥΠΟΙΚ για τη σταδιακή αντικατάσταση των Υποθηκοφυλακείων από Κτηματολογικά Γραφεία, τον εξορθολογισμό των αρμοδιοτήτων και την υπαγωγή τους σε ένα ενιαίο κέντρο συντονισμού και εποπτείας.

Για τους λόγους που προεκτέθηκαν, επιχειρείται αναθεώρηση και εξορθολογισμός του αριθμού των άμισθων υποθηκοφυλακείων (ειδικών και μη ειδικών) σε πανελλαδικό επίπεδο με τα εξής κριτήρια:

– Τη λειτουργία του Κτηματολογίου για τις περιοχές αρμοδιότητάς τους (υφιστάμενη, δηλαδή ήδη κτηματογραφημένες περιοχές, και επικείμενη, δηλαδή περιοχές υπό κτηματογράφηση και υπό προκήρυξη).

– Τα οικονομικά στοιχεία της τελευταίας τριετίας (βιωσιμότητα)

– Τις συνθήκες πρόσβασης και μετάβασης των πολιτών, λόγω ιδιαιτεροτήτων της γεωμορφολογίας της χώρας (π.χ. νησιωτικές περιοχές)

Συγχωνεύσεις θα γίνουν κατά προτεραιότητα στις περιπτώσεις που υπάρχουν αποχωρήσεις άμισθων υποθηκοφυλάκων, όπως στην περίπτωση του Υποθηκοφυλακείου Καλαμπάκας, με εξασφάλιση – μεταφορά των θέσεων των υπηρετούντων υπαλλήλων.

Ως προς το αίτημα κατάθεσης πρακτικών του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης σας γνωρίζουμε ότι τα αιτούμενα στοιχεία δεν τηρούνται στο Υπουργείο μας και σας επισυνάπτουμε, προκειμένου να λάβετε γνώση, την υπ’ αριθ. ΤΚΕ/Φ.2/29395/30-10-2013 έγγραφη απάντηση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που απεστάλη στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου προς τη Βουλή των Ελλήνων και την ερωτώσα Βουλευτή και αφορά αίτημα πρόσβασης στα πρακτικά συζητήσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Συνημμένα:
1. Απόσπασμα της Μελέτης Αξιολόγησης των Δομών των Οργανικών Μονάδων της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των εποπτευόμενων φορέων
2. Απόσπασμα Μεταρρυθμιστικών Δράσεων του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης
3. Τριμηνιαία στοιχεία εσόδων/εξόδων
4. Έγγραφη απάντηση Υπουργού ΔΜ&ΗΔ

Θανάσης Μιχαλάκης

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή