Τα έξοχα φιλμ νουάρ, έξοχα απολαμβάνονται Reviewed by Momizat on . Η γαλλική ταινία «Ασανσέρ για δολοφόνους» τη Δευτέρα από την Κινηματογραφική Λέσχη   ΥΠΟΘΕΣΗ Η Florence Carala και ο εραστής της Julien Tavernier αποφασίζο Η γαλλική ταινία «Ασανσέρ για δολοφόνους» τη Δευτέρα από την Κινηματογραφική Λέσχη   ΥΠΟΘΕΣΗ Η Florence Carala και ο εραστής της Julien Tavernier αποφασίζο Rating: 0

Τα έξοχα φιλμ νουάρ, έξοχα απολαμβάνονται

Τα έξοχα φιλμ νουάρ, έξοχα απολαμβάνονται

Η γαλλική ταινία «Ασανσέρ για δολοφόνους» τη Δευτέρα από την Κινηματογραφική Λέσχη

 

mal5ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Florence Carala και ο εραστής της Julien Tavernier αποφασίζουν να σκοτώσουν το σύζυγο της πρώτης για να ζήσουν μαζί ευτυχισμένοι τον έρωτά τους. Ο Julien κάνει τον φόνο, γυρνώντας όμως στο αυτοκίνητό του συνειδητοποιεί ότι έχει ξεχάσει ένα σημαντικό ενοχοποιητικό στοιχείο. Από εκεί και πέρα μία σειρά συγκυριών ανατρέπει τα πάντα

 

ΚΡΙΤΙΚΗ

Πρόκειται για ένα από τα πλέον κλασσικά φιλμ νουάρ, που αφηγείται μία πανέξυπνη ιστορία αγωνίας.  Στην ταινία, ο Λουί Μαλ πραγματεύεται το ζήτημα της δικαιοσύνης και συγκεκριμένα το πώς αυτή μπορεί μέσα από ένα εξωφρενικό άθροισμα συμπτώσεων να αποδοθεί τελικά στους παραβαίνοντες τον ανθρώπινο και θείο νόμο.

Ο σκηνοθέτης δημιούργησε το φιλμ αναμειγνύοντας τα πρώτα ψήγματα του κινήματος της Νουβέλ Βαγκ με το αλάνθαστο ταλέντο του στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων. Με προφανείς αναφορές στην παράδοση του αμερικανικού νουάρ, αλλά και ως απάντηση σε αυτό, ο Λουί Μαλ προσπάθησε, στην πρώτη του ταινία, να αφηγηθεί την ιστορία ενός αποτυχημένου τέλειου εγκλήματος σαν να σκηνοθετούσε έναν μεταμοντέρνο εφιάλτη ή μια κλειστοφοβική σπουδή πάνω στις ανθρώπινες επιθυμίες κατασκευασμένη με τη λογική ενός θρίλερ. Και φρόντισε να αφήσει τον απαραίτητο χώρο στον Μάιλς Ντέιβις για να ντύσει το ασπρόμαυρο απαστράπτον φιλμ του με τους ήχους της τρομπέτας του, σε ένα από τα πιο κλασικά σάουντρακ στην ιστορία του σινεμά.

Η ταινία, είναι προάγγελος και των γαλλικών αστυνομικών θρίλερ που σημάδεψαν τη δεκαετία του ’60 και καθιέρωσε τον Λουί Μαλ στον κινηματογράφο. Η μεθυστική μουσική του Μάιλς Ντέιβις ντύνει άψογα την ταινία ενώ η νέα και γοητευτική, Ζαν Μορό καθηλώνει με την ερμηνεία της, ενώ ο Μαλ, με φυσικό φως για πρώτη φορά άγγιξε με τόσο αισθησιασμό το πρόσωπο της Ζαν Μορό Είναι ουσιαστικά η ταινία που άλλαξε τη ζωή της και έδωσε νέα πνοή στην καριέρα της. Τέσσερα χρόνια μετά, θα τη δούμε στο φιλμ “The Trial” (1962), μεταφορά του κλασσικού βιβλίου “Δίκη” του Franz Kafka, σε σκηνοθεσία του μεγάλου Orson Welles με τον οποίο θα συνεργαστούν και στο μέλλον.mal1

 

 

 

Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ

 

Ο Λουί Μαλ γεννήθηκε το 1932 και θεωρείται ως ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της γενιάς του. Σπούδασε στο Ινστιτούτο Ανωτέρων Σπουδών Κινηματογράφου στο Παρίσι – IDEC . Εκείνη την εποχή, ο νεαρός Λουί έδειχνε τα πρώτα δείγματα της καλλιτεχνικής του ιδιοφυΐας, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο από τον Ζακ Υβ Κουστό, ο οποίος και τον επέλεξε για βοηθό του στο υποβρύχιο φιλμ, “Ο κόσμος της σιωπής” του 1956.

Το 1957, όταν η νουβέλ βαγκ, το νέο γαλλικό κύμα δηλαδή, έκανε προκλητικά την εμφάνιση της, ο Μαλ, γύρισε, το “Ασανσέρ για δολοφόνους”, με ρεαλιστική φωτογράφιση των φυσικών χώρων του Παρισιού και με υποβλητική μοντέρνα μουσική του Μάικλ Ντέιβς.

mal4Από τότε, ο Μαλ έμεινε προσανατολισμένος προς τον μοντερνισμό. Κάποιες φορές με μια επιφανειακή και επιπόλαιη, ίσως, έννοια των νέων τρόπων και της τρέχουσας κατάστασης που απαιτούσε η μόδα της εποχής και άλλοτε με μια οδυνηρή και συνειδητή διείσδυση των σημείων της κρίσης του ατόμου και της σύγχρονης κοινωνίας.

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης, αναζητούσε διαρκώς την αισθητική του πάθους, τις συνέπειες του απαγορευμένου έρωτα και τις παρεκκλίσεις των αισθήσεων. Ο Μαλ έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον και εστίασε τον φακό και την προσοχή του στην εσωτερικότητα των ηρώων του, δείχνοντας, όπως έλεγε ο ίδιος: “ενδιαφέρον στους χαρακτήρες που καλούνται να αντιμετωπίσουν καταστάσεις, οι οποίες έχουν να κάνουν με το νόημα της ύπαρξής τους”.

Ο Λουί Μαλ, που έφυγε το 1995, υπήρξε ερωτικός, αισθησιακός, τρυφερός, νοσταλγός της αθωότητας, αλλά και του παρελθόντος. Καταπιάστηκε με καυτά θέματα, όπως είναι η αιμομιξία στο φιλμ, “Το φύσημα της καρδιάς”, με την παιδική πορνεία στο “Η κουκλίτσα της Νέας Υόρκης”, με το φαινόμενο του ναζισμού, στο “Επώνυμο Λακόμπ, όνομα Λουσιέν”, αλλά και με τον Μάη του ’68 στην ταινία, “Ο Μιλού το Μάη”.

Από τα έργα του ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ταινίες του: “Η φλόγα που τρεμοσβήνει”, η “Ζαζί στο μετρό”, “Οι εραστές”, “Ατλάντικ Σίτι” και βέβαια το προτελευταίο του έργο “Μοιραίο Πάθος”, με τους Τζέρεμι Άϊρονς και Ζιλιέτ Μπινός, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

 

mal3

Info

Ascenseur pour l`Echafaud

Σκηνοθεσία: Λουί Μαλ

Σενάριο: Λουί Μαλ, Ροζέρ Νιμιέρ

Μουσική: Μάιλς Ντέιβις

Πρωταγωνιστούν: Ζαν Μορό, Μορίς Ρονέ, Ζορζ Ποζουλί, Φελίξ Μαρτέν, Λίνο Βεντούρα, Ζαν-Κλοντ Μπριαλί
Χώρα Γαλλία
Ετος: 1958
Εικόνα: Ασπρόμαυρη

Είδος: Φιλμ νουάρ

Διάρκεια: 90΄

 

ΠΟΥ, ΠΟΤΕ, ΠΟΣΟ

Δευτέρα 10 Μαρτίου 2014, στον δημοτικό κινηματογράφο, μύλος Ματσόπουλου

Ωρα έναρξης 21.45
Εισιτήρια: Κάρτα μέλους 20 ευρώ (10 ευρώ για άνεργους/φοιτητές) συν 2 ευρώ ανά ταινία. Μη μέλη 5 ευρώ.

Δείτε το αυθεντικό γαλλικό τρέιλερ στον παρακάτω σύνδεσμο
http://www.youtube.com/watch?v=940EECVKtkc

Και το τρέιλερ της επανέκδοσης στα ελληνικά στον σύνδεσμο

http://www.youtube.com/watch?v=69gOr1cGDoI

 

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή