Το “Μουσικό Χωριό” και οι αναγκαίες επισημάνσεις Reviewed by Momizat on . Δύο βασικά θέματα θέτει το υπό ίδρυση «Μουσικό Χωριό» στα Τρίκαλα. Το ένα είναι οι κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και το δεύτερο, (ως ερώτημα) τι είναι Δύο βασικά θέματα θέτει το υπό ίδρυση «Μουσικό Χωριό» στα Τρίκαλα. Το ένα είναι οι κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και το δεύτερο, (ως ερώτημα) τι είναι Rating: 0

Το “Μουσικό Χωριό” και οι αναγκαίες επισημάνσεις

Το “Μουσικό Χωριό” και οι αναγκαίες επισημάνσεις

Δύο βασικά θέματα θέτει το υπό ίδρυση «Μουσικό Χωριό» στα Τρίκαλα. Το ένα είναι οι κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και το δεύτερο, (ως ερώτημα) τι είναι πολιτισμός.

Το «Μουσικό Χωριό», θα είναι μια μεγάλη προσπάθεια να αναδειχθούν στοιχεία του πολιτιστικού και τοπικού προϊόντος, κυριολεκτικώς και μεταφορικώς. Στηρίζεται στην Αναπτυξιακή Σύμπραξη «Δίκτυο Ανάδειξης & Αξιοποίησης του Τοπικού

Πολιτισμού» με εταίρους:

– Την Αναπτυξιακή Τρικάλων Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ – e-Trikala A.E.

– Τον Δήμο Τρικκαίων

– Τη ΔΕΚΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

– Το ΚΕΕ ΔΗΜΗΤΡΑ Α.Ε.

– Την Ανώνυμη Αναπτυξιακή Εταιρεία Επιχειρηματικής & Τουριστικής Ανάπτυξης  Τρικάλων – ΑΝΑΠΤΥΞΙΣ Α.Ε.

–  Το Κέντρο Έρευνας – Μουσείο Τσιτσάνη.

Κι όλο αυτό, στο πλαίσιο υλοποίησης της πράξης «Ενίσχυση της Τοπικής Επιχειρηματικότητας, με τη λειτουργία Πολυδύναμου Θεματικού-Εμπορικού χώρου στην πόλη των Τρικάλων» του Επιχειρησιακού προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου δυναμικού 2007-2013» του ΕΣΠΑ, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο).

Πρόκειται, δηλαδή, για πράξη που αφορά σε εργασία. Ναι, αλλά ποια εργασία; Σύμφωνα με την επίσημη πρόσκληση που υπάρχει στην ιστοσελίδα του Δήμου Τρικκαίων, προσκαλούνται διάφορες κατηγορίες συμπολιτών, και από τους τέσσερις Δήμους του νομού, να υποβάλλουν αιτήσεις. Ανεργοι, νέοι επιστήμονες (παραδόξως, η πρόσκληση αναφέρεται σε γιατρούς, δικηγόρους, φαρμακοποιούς, κτηνιάτρους ως παράδειγμα), μικροκαλλιεργητές αγρότες, είναι οι τρεις κατηγορίες. Προσοχή όμως, διότι υπάρχει παρανόηση. Δεν πρόκειται να τους προσλάβει κανείς για δουλειά. Αυτοί θα συστήσουν επιχειρήσεις, οι οποίες θα λειτουργήσουν μέσα στο «Μουσικό Χωριό» ή εκτός και παραλλήλως αυτού. Δηλαδή, δεν πρόκειται για απλή εργασία. Δεν προσλαμβάνει ο Δήμος ή η ΔΕΚΑ ή η e-trikala. Θα δημιουργηθούν κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις. Τόσο απλό. Δηλαδή, θα υλοποιηθεί η επονομαζόμενη κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση. Με άλλα λόγια, ο «τρίτος πυλώνας» της οικονομίας. Ουσιαστικά αυτός είναι η μόδα της Ευρώπης, που, από τη μια αποσείει τις ευθύνες του κράτους για την εύρεση εργασίας, από την άλλη όμως, σε έναν βαθμό φροντίζει να βοηθά στην ύπαρξη προϋποθέσεων για εύρεση εργασίας –  στην  αρχή, τουλάχιστον, μόνο σε επίπεδο επιχειρηματικό.

Αυτό που θα συμβεί στο «Μουσικό Χωριό», θα είναι η ίδρυση τριών ειδών επιχειρήσεων: παραδοσιακών επαγγελμάτων, διάθεσης τοπικών προϊόντων και πολιτιστικών – τουριστικών επαγγελμάτων.

Δηλαδή, στον χώρο της πρώην ΚΟΜΔΕ, όπου θα επιχειρηθεί, εκτός από βιομηχανικό μουσείο, να λειτουργήσει και το Μουσικό Χωριό, θα στηθεί μια επιχείρηση με βάση την παράδοση του τόπου μας και την αναβίωση πλευρών της ζωής πριν από μισό αιώνα, σε συνδυασμό με την πώληση προϊόντων. Ουσιαστικά, θα είναι ένας χώρος με επιχειρήσεις που θα αναβιώνουν το παρελθόν και ταυτοχρόνως θα επιχειρούν να αποκομίσουν κέρδος. Αυτά που δεν διευκρινίζονται είναι, αν θα λειτουργήσουν μόνο κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και αν θα δίνεται επιδότηση από το πρόγραμμα στο οποίο έχει ενταχθεί η δράση.

 

Ο πολιτισμός

Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα για το Μουσικό Χωριό, είναι ο πολιτισμός. Δηλαδή, το ερώτημα, τι πολιτιστικό θα προβάλλεται και θα αναβιώνει. Στην αναλυτική προκήρυξη, αναφέρεται: «το εν λόγω πάρκο θα αποτελείται από ένα σύνολο νέων επιχειρήσεων που θα ιδρυθούν από τους ωφελούμενους της Πράξης και θα αναπαριστά μια παραδοσιακή ελληνική γειτονιά της δεκαετίας 1950-60, δίνοντας έμφαση στην εξοικείωση των επισκεπτών με τα παραδοσιακά μουσικά είδη της περιοχής και την κουλτούρα που τα περιέβαλε».

Επομένως, θα πρέπει να συνυπάρχουν, το λαϊκό στοιχείο στη μουσική με τις πρώτες εμφανίσεις του Καζαντζίδη για παράδειγμα, την εξαφάνιση του ρεμπέτικου, τις μεγαλουργίες του Τσιτσάνη, αλλά και όλο το πλέγμα μουσικών ερεθισμάτων της εποχής. Τα οποία δεν ήταν μόνο το λαϊκό τραγούδι, αλλά και το παραδοσιακό. Επομένως, χρειάζεται προσοχή στην όλη αισθητική, αλλά και στην ακριβολόγηση των ιστορικών γεγονότων που συνάδουν με την παραδοσιακή μουσική εκείνης της περιόδου. Και, κυρίως, έχει σημασία, αν θα αποτυπώνεται και η φτώχεια, αν θα παρουσιάζεται η μετανάστευση, αν θα κωδικοποιείται η πολιτική κατάσταση, αν θα εμφανίζονται κλασικά στοιχεία της περιόδου.

Επίσης, είναι προφανές ότι, εάν επιχειρηθεί να στηθεί μια καρικατούρα, θα αποτύχει μετά τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας. Αν, όμως, στηθεί μια κατά το δυνατόν πιστή αντιγραφή της εποχής, όπως, για παράδειγμα, στο εμβληματικό «10» του Καραγάτση, όπως παρουσιάστηκε στον Alpha, σε συνδυασμό με την ανάδειξη στοιχείων της πόλης των Τρικάλων και των γύρω χωριών εκείνη τη δεκαετία, τότε, σαφώς και θα αποδώσει για τους νέους επιχειρηματίες που θα θελήσουν να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό.

Θανάσης Μιχαλάκης

(Πρώτη δημοσίευση 11-11-13 στον ΕΝΕΡΓΟ ΠΟΛΙΤΗ)

* Φωτό αρχείο Σωτήρη Κύρμπα

Σχόλια (1)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή