Όταν αυτοί κατασκεύαζαν κυκλικούς ποδηλατόδρομους… Reviewed by Momizat on . …εμείς ψάχναμε να βρούμε, ποιοι και γιατί σταθμεύουν στον έναν και μοναδικό ποδηλατόδρομο - πάρκινγκ, αυτόν της οδού Κονδύλη.  (όλες οι φωτό ανοίγουν καλύτερα σ …εμείς ψάχναμε να βρούμε, ποιοι και γιατί σταθμεύουν στον έναν και μοναδικό ποδηλατόδρομο - πάρκινγκ, αυτόν της οδού Κονδύλη.  (όλες οι φωτό ανοίγουν καλύτερα σ Rating: 0

Όταν αυτοί κατασκεύαζαν κυκλικούς ποδηλατόδρομους…

Όταν αυτοί κατασκεύαζαν κυκλικούς ποδηλατόδρομους…

…εμείς ψάχναμε να βρούμε, ποιοι και γιατί σταθμεύουν στον έναν και μοναδικό ποδηλατόδρομο – πάρκινγκ, αυτόν της οδού Κονδύλη.

1hovenring_ipv-delft

 (όλες οι φωτό ανοίγουν καλύτερα σε νέο παράθυρο με δεξί κλικ και, στη συνέχεια, πατήστε πάνω στην εικόνα)

Ο λόγος, για το εκπληκτικής αρχιτεκτονικής έμπνευσης, μηχανικής κατασκευής και φωτιστικής πανδαισίας Hovenring. Το «Φτερούγισμα» στα ολλανδικά, ίσως ο πιο όμορφος, λειτουργικός, εμπνευσμένος, εντυπωσιακός και ουσιαστικός ποδηλατόδρομος στον κόσμο, λειτουργεί ήδη από τις 29 Ιουνίου του 2012 στον Αϊντχόβεν της Ολλανδίας. Πόλη που οι περισσότεροι ξέρουν μόνο από την ποδοσφαιρική της ομάδα – αν παίζουν «Πάμε Στοίχημα» ή αν είναι αντίπαλος κάποιας ελληνικής.

Του Θανάση Μιχαλάκη

Οι Ευρωπαίοι (και οι ανατολικοί) είναι αιώνες μπροστά σε θέματα αντίληψης του χώρου και εξεύρεσης λύσεων που, όχι μόνο δεν θα επιβαρύνουν την αισθητική, όχι απλώς δεν θα φορτώνουν τον ορίζοντα με κτήρια, όχι μόνο δεν θα δυσκολεύουν πεζούς, ποδηλάτες, ακόμη και μοτοσικλετιστές, αλλά, αντιθέτως:

– θα δίνουν λύσεις

– θα αφήνουν αποτύπωμα για δεκαετίας

– θα «επιβάλλουν» μια διαφορετική αισθητική

– θα αναπτύσσουν νέα λογική για την αντιμετώπιση των πεζών και των οχημάτων

– θα συμπεριφέρονται ισότιμα – ως Δήμος – στους κατοίκους.

Όλα αυτά, φυσικά, προϋπέθεσαν ειρήνη και μη διώξεις αντιπάλων για πολλά χρόνια, «κανονική» αστική τάξη, με ευημερούσα αστική οικονομία σε καπιταλιστικό σύστημα, αλλά και όραμα.

Εδώ, αντιθέτως… τα ξέρετε: κοτσαμπασίδικη λογική, επικυριαρχία της φασόν «ανάπτυξης», βόλεμα και ψήφοι (και αντιθέτως), κυριαρχία της οικοδομής, αποθέωση της καθ’ ύψος δόμησης κ.λπ., κλπ., κ.λπ.

 

Το φτερούγισμα της λογικής

Οι Ολλανδοί σκέφτηκαν απλά: Πώς θα ρυθμίσουμε την κυκλοφορία στον κόμβο για  Αϊντχόβεν, Βελντχόβεν και Μεερχόβεν, με 25.000 οχήματα ημερησίως να εισέρχονται σε ένα ακόμη ολλανδικό λιμάνι;

Απλό! Βυθίζουμε τον δρόμο, δημιουργούμε κυκλικό κόμβο από πάνω. Τόσο απλό! Ο κόμβος για τα οχήματα είναι κατασκευασμένος κάτω από την επιφάνεια της γης, οπότε οι ποδηλάτες ανεβαίνουν το πολύ μια κλίση 3,06%. Ο αρχιτέκτονας είχε την ιδέα της «υπερδημιουργίας εν μέσω απλότητας» (spectacular in simplicity). Και το δημοτικό συμβούλιο του Αϊντχόβεν, έδωσε την έγκρισή του για το σχέδιο. Το οποίο περιλαμβάνει έναν πυλώνα ύψους 72 μέτρων στο κέντρο, από τον οποίο «καλώδια» συγκρατούν τον κυκλικό δρόμο, διαμέτρου 70 μέτρων. Στην αρχή της κατασκευής υπήρξαν κάποια προβλήματα με τη σταθερότητα των καλωδίων, αλλά τα έλυσαν πολύ σύντομα. Υπάρχουν φανάρια που ρυθμίζουν την είσοδο – έξοδο ποδηλάτων στον κόμβο, αλλά και στον υπόγειο κόμβο για τα οχήματα. Χρησιμοποιείται πολύ και από παιδιά, καθώς η περιοχή είναι νεοαναγειρόμενη, με επίπεδες – όπως συμβαίνει στην Ολλανδία – διαδρομές για το σχολείο, αλλά με μεγάλη κίνηση οχημάτων. Οπότε, κυριαρχεί η ασφάλεια.

Και πόσο κόστισε όλο αυτό; 6,3 εκατομμύρια ευρώ ο κόμβος ποδηλάτων – πεζών και 20 εκατ. ευρώ όλος ο κόμβος (και για τα οχήματα δηλαδή). Με βάση το τι προσφέρει σε αισθητικό, λειτουργικό, μηχανικό, κυκλοφοριακό επίπεδο, μάλλον λίγα είναι…

Αρχιτέκτονας, σχεδιαστής και σχεδιαστής φωτισμού και γενικά, γεννήτορας της ιδέας, είναι η εταιρία ipv Delft. Μηχανικός, η εταιρία Pieters Bouwtechniek, κατασκευαστής η εταιρία Witteveen+Bos (όλες ολλανδικές).

Αντε, και στα δικά μας…

*Εδώ θα δείτε ορισμένα βίντεο

Από τα εγκαίνια

http://www.youtube.com/watch?v=A4334kwLm4o

Από μια «συνηθισμένη» μέρα, 29 Αυγούστου 2012

http://www.youtube.com/watch?v=fxN2atgF7tQ

Μια τυπική «διαφημιστική» ξενάγηση

http://www.youtube.com/watch?v=LwyV9o5ILF0

Και μία ακόμη

http://www.youtube.com/watch?v=yDCJziBu9HQ

 

stavanger1ΥΓ: Λεπτομέρεια; Υπάρχει κι άλλος κυκλικός κόμβος για ποδηλάτες στην Ευρώπη, αυτός στο Σταβάνγκερ της Νορβηγίας και έχει το (νορβηγικό) όνομα Tjensvollkrysset, του οποίου αγνοείται η προφορά και η σημασία. Αλλά έχει κι αυτό διάμετρο 72 μέτρα (οι Νορβηγοί έλεγαν ότι ο δικός του κόμβος είναι μεγαλύτερος), απλώς έχει μικρότερο οδόστρωμα.

Και στα δικά μας, ξανά…

 

Αν είστε μηχανικοί και θέλετε να δείτε και σχεδιαστικά – μηχανικά θέματα ή απλώς να πληροφορηθείτε περισσότερα, πατήστε εδώ.

Αν θέλετε να δείτε μιαπαρουσίαση από τους ίδιους τους  Ολλανδούς ποδηλάτες, πατήστε εδώ.

Σχόλια (2)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή