"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

17.3 C
Trikala

Ανταλλαγή ιδεών και απόψεων για την αυτονομία κάθε μαθητή

lafarm

Σχετικά άρθρα

Η 4η συνάντηση των συμμετεχόντων στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Comenius «Learn to Learn! Develop your Autonomy in Learning!» πραγματοποιήθηκε στο χωριό Dobrzejewice της Πολωνίας από τις 22 έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2014 σε συνεργασία με τους ακόλουθους εταίρους:

Από την Ιταλία το σχολείο «Istituto di Istruzione Superiore E.Usuelli Ruzza», από την Τουρκία το σχολείο «Maltepe Kiz Teknik ve Meslek Lisesi», από την Ρουμανία, που αποτελεί και την συντονίστρια χώρα του προγράμματος, το σχολείο «Colegiul Tehnic George Baritiu», από την Λετονία το σχολείο «Vecpiebalgas Vidusskola», από το νησί Reunion της Γαλλίας το σχολείο «Legt de Verger», από την Ελλάδα το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης» και τέλος από την διοργανώτρια χώρα Πολωνία το σχολείο «Liceum w Zespole Szkol Gimnazjum i Liceum Ogolnoksztalcace w Dobrzejewice».

Στο πλαίσιο λοιπόν των εργασιών – δραστηριοτήτων της συνάντησης, οι μαθητές όλων των χωρών διαγωνίστηκαν στην εκπόνηση εκθέσεων με κεντρικό θέμα την ανταλλαγή ιδεών και απόψεων, πάντα με κοινό στόχο την εξέλιξη της αυτονομίας κάθε μαθητή.

Επιπρόσθετα, παρουσιάστηκαν εκπαιδευτικά video clips, τα οποία αποτελούσαν ομαδοσυνεργατική προσπάθεια κάθε χώρας, με ευρεία θεματολογία, ξεκινώντας από απλές συνταγές παραδοσιακών γλυκισμάτων και καλύπτοντας μέχρι ενδελεχείς οδηγίες πρώτων βοηθειών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης!

Φυσικά, δημιουργήθηκε το τέταρτο κεφάλαιο του Language Minimum Phrasebook, το οποίο αυτή την φορά περιλαμβάνει τις αντίστοιχες Πολωνικές λέξεις και την μετάφρασή τους στα Αγγλικά, όπως αυτές προέκυψαν από την συνεργασία των παιδιών που συμμετείχαν στην συνάντηση.

Αποκορύφωμα της επίσκεψης αυτής αποτέλεσε η θερμή υποδοχή όλων των εκπροσώπων των 7 χωρών, εκπαιδευτικών και μαθητών από τον πρώην Πρόεδρο της Πολωνίας και Πρωτεργάτη της «Αλληλεγγύης» Λεχ Βαλέσα ο οποίος μίλησε με μεγάλη ζεστασιά και συνάμα κατανόηση προς την νέα γενιά γιατί «αυτοί αποτελούν τα θεμέλια μια νέας κοινωνίας, ενός νέου οικονομικού συστήματος και μιας νέας παγκόσμιας δημοκρατίας. Μόνο εκείνοι, οι νέοι μορφωμένοι εκπρόσωποι όλων των κρατών είναι ικανοί να χτίσουν το καινούργιο οικοδόμημα που χρειάζεται η νέα Ενωμένη Ευρώπη!».

Τέλος, τόνισε ότι «είναι απίστευτα τυχεροί που συμμετέχουν σε τέτοια Ευρωπαϊκά Προγράμματα γιατί τους παρέχεται η δυνατότητα να θέσουν τις βάσεις για ουσιαστικό διάλογο και συνεργατικότητα, κάτι που δεν ήταν εύκολο να γίνει στο παρελθόν, ειδικά σε τόσο μικρή, επαναστατική ηλικία!!».

Από το 3ο Γενικό Λύκειο συμμετείχαν ο Δ/ντής Ευάγγελος Αργυρόπουλος, η Christine Furness – Ρουσιαμάνη, καθηγήτρια ΠΕ06, συντονίστρια του Προγράμματος, ο Δημήτριος Λάσκος, καθηγητής ΠΕ19 και η Μαρία Σαμαρά, καθηγήτρια ΠΕ06.

Οι μαθήτριες που για μια ακόμη φορά εκπροσώπησαν επάξια το σχολείο αλλά και την χώρα τους Μαριλία Αδάμου, Μαρία Γκάζα, Μυρτώ Γκαμπράνα και Κατερίνα Γκότσιου παραθέτουν τις αναμνήσεις τους με τον δικό τους μοναδικό γλαφυρό τρόπο.

«Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι να ‘ναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις…»

… Έχοντας στο νου μας αυτόν τον αξεπέραστο στίχο της ποίησης του Κ. Καβάφη, ξεκινήσαμε το πρωινό της 20ης Σεπτέμβρη το πολυαναμενόμενο ταξίδι μας με προορισμό την Πολωνία, την πατρίδα του Σοπέν, του Κοπέρνικου, της Κιουρί… Τα συναισθήματα και οι εμπειρίες μας από το εν λόγω μάθημα ζωής σίγουρα δεν μπορούν να αποτυπωθούν σε ένα φύλο χαρτί.

Σε όλους μας έχει μείνει ως γλυκιά ανάμνηση η περιποίηση, η ευγένεια και η εκτίμηση που απολαύσαμε ως μέλη μιας τόσο δεμένης πολυπολιτισμικής ομάδας. Υπεύθυνες για αυτή την ουσιαστική επικοινωνία ανάμεσα σε όλους τους μαθητές είναι βέβαια οι ποικίλες δραστηριότητες, τις οποίες οργάνωσε η πολωνική ομάδα και ομολογουμένως μας έφεραν πολύ κοντά.

Τις πρώτες μέρες παραμονής μας στην κωμόπολη Dobrzejewice, τότε που απαραίτητο ήταν οι εταίροι να «λυθούν» και να ανοιχτούν ο ένας στον άλλον, οι δραστηριότητες ήταν κυρίως ενδοσχολικές: ομαδικές ασκήσεις γνωριμίας, αγώνες σε αθλήματα, παρακολούθηση μαθημάτων στα πολωνικά και σε άλλα αντικείμενα (χημεία, γεωγραφία, κτλ) με συνομηλίκους μας στον ρόλο του καθηγητή. Χάρη σε αυτές, δημιουργήθηκε ταχύτατα ένα κλίμα συνεργασίας και αλληλεγγύης ανάμεσά μας.

Κι αφού όλοι αισθανθήκαμε τμήματα αυτού του αδιάσπαστου πλέον συνόλου, σειρά είχε η μετάβασή μας σε διάφορες πόλεις της Πολωνίας (Τόρουν, Γκντανσκ), η περιήγηση σε χώρους ιδιαίτερου ενδιαφέροντος (μουσείο Κοπέρνικου, μουσείο -του παραδοσιακού γλυκίσματος- Gingerbread, πλανητάριο, δημαρχείο, γραφείο του πρώην προέδρου Lech Walesa!!, κτλ) και σε ιστορικές και παραδοσιακές γειτονιές και δρόμους των πόλεων αυτών.

Απώτερος σκοπός όλων των παραπάνω ήταν οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα να γνωρίσουν πτυχές της μακραίωνης ιστορίας της χώρας, να έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό, την κουλτούρα, τα ήθη των γηγενών και να συγκρίνουν στοιχεία του τόπου με τα αντίστοιχα της δικής τους χώρας.

Κλείνοντας, όλες οι δραστηριότητες που προαναφέρθηκαν είναι ένας από τους πρωταρχικούς λόγους για τους οποίους η επίσκεψη μας στην Πολωνία θα μείνει για πάντα χαραγμένη στη μνήμη μας…! Μακάρι όλοι οι μαθητές να είχαν την ευκαιρία να βιώσουν κάποια αντίστοιχη εμπειρία…!!

Κατερίνα Γκότσιου.

Μια μοναδική εμπειρία

Αν το σχολείο είναι ταξίδι στη γνώση και την εμπειρία, σίγουρα και το ταξίδι είναι «σχολείο» με μοναδικά βιώματα. Έτσι λοιπόν, στα πλαίσια ενός ευρωπαϊκού σχολικού προγράμματος, του Comenius, αποστολή από το σχολείο μας, το 3ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων, επισκέφθηκε την Πολωνία.

Η επίσκεψή μας εκεί αποτέλεσε για όλους μας μια ξεχωριστή εμπειρία, που δεν περιορίστηκε μόνο στον μαθησιακό χαρακτήρα, αλλά επεκτάθηκε πολύ παραπέρα από αυτόν. Γνωρίσαμε μια πανέμορφη χώρα, πόλεις της (Βαρσοβία, Τορούν), χωριά (Ντομπζεγιεβίτσε), λιμάνια με ιστορική σημασία (Γκντανσκ), είδαμε σπουδαία μνημεία, αξιόλογα μουσεία και υπέροχα πάρκα.

Γίναμε δεκτοί από τον Λεχ Βαλέσα, μια ιστορική προσωπικότητα, αλλά και από την δημοτική αρχή της πόλης Τορούν και γενικότερα ήρθαμε σε επαφή με ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από τις δράσεις στο σχολείο του χωριού Ντομπζεγιεβίτσε, το οποίο μας υποδέχθηκε ένθερμα και μας φιλοξένησε κατά τον καλύτερο τρόπο.

Ίσως όμως το σπουδαιότερο υπήρξε η επαφή μας με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των άλλων χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα (Ιταλία, Γαλλία, Τουρκία, Ρουμανία, Λετονία), καθώς μοιραστήκαμε μαζί τους αξέχαστες στιγμές, αλλά και η γνωριμία και επικοινωνία με τους κατοίκους του χωριού Ντομπζεγιεβίτσε, οι οποίοι με ζεστασιά και εγκαρδιότητα μας φιλοξένησαν στα σπίτια τους και μας γνώρισαν τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής τους μέσα στην καθημερινότητά τους.

Βιώσαμε λοιπόν με τον πιο μοναδικό τρόπο πόσο διαφορετικοί είμαστε όλοι, αλλά ταυτόχρονα ίδιοι και ίσοι. Καταλάβαμε τη μαγεία της ανθρώπινης φύσης, που εντοπίζεται στη διαφορετικότητα, την οποία η φιλία και η συνεργασία των λαών μετατρέπει σε συναδέλφωση και ενότητα. Επιστρέψαμε λοιπόν πλουσιότεροι και έχοντας πάρει μαθήματα ζωής.

Ευχαριστούμε ολόψυχα τον Διευθυντή του σχολείου μας, κ. Αργυρόπουλο, και τους συνοδούς καθηγητές κ. Φέρνες, κ. Σαμαρά και τον κ. Λάσκο, που μας έδωσαν μια τέτοια ευκαιρία και ήταν δίπλα μας συνεχώς με τον πιο ουσιαστικό τρόπο.

Μαρία-Ευαγγελία Αδάμου

Την περασμένη χρονιά όταν ακόμη ήμουν ένα πρωτάκι του Λυκείου μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω σε ποικίλα προγράμματα του σχολείου μου. Ανάμεσα σε αυτά τα προγράμματα , εκείνο που μου κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν το πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών «Learn to Learn».

Εφόσον λοιπόν αγαπούσα πολύ τις ξένες γλώσσες και τα ταξίδια, χωρίς να το πολυσκεφτώ, δήλωσα αμέσως συμμετοχή. Αρχικά το μόνο που με ενδιέφερε ήταν να βάλω τα δυνατά μου έτσι ώστε να καταφέρω να πάω κάποιο ταξίδι, καθώς λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών δεν υπάρχει η δυνατότητα να ταξιδέψουμε όλοι.

Έτσι λοιπόν οποιαδήποτε εργασία μας ανέθεταν οι έμπειρες καθηγήτριές μας και οποιαδήποτε συνάντηση πραγματοποιούνταν φρόντιζα να παίρνω πάντα μέρος. Στην πορεία όμως συνειδητοποίησα πως όλα όσα έκανα μέσα στο πρόγραμμα δεν τα έκανα από υποχρέωση αλλά επειδή πραγματικά ενδιαφερόμουν να αποκτήσω κάποιες γνώσεις.

Έμαθα λοιπόν και εγώ αλλά και οι περισσότεροι συμμαθητές μου να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας χωρίς ανταγωνισμό αλλά με σκοπό να βγάλουμε το καλύτερο αποτέλεσμα κάθε φορά ώστε να εκπροσωπήσουμε επάξια την χώρα μας στο εξωτερικό και να κάνουμε περήφανες τις καθηγήτριες μας. Σε όλη αυτή την πορεία τα πράγματα δεν ήταν πάντα εύκολα. Υπήρχαν εντάσεις μεταξύ μας αλλά και με άλλους καθηγητές που χρειαζόταν να αφήνουμε τις ώρες τους έτσι ώστε να δουλεύουμε για το πρόγραμμα. Καταφέρναμε όμως κάθε φορά να έχουμε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα ξεπερνώντας κάθε δυσκολία.

Τελικά όλες μου οι προσπάθειες και η σκληρή δουλειά ανταμείφθηκαν όταν το όνομά μου ήταν στην λίστα των μαθητών που θα ταξίδευαν στην Πολωνία. Η χαρά μου απερίγραπτη! Όχι μόνο επειδή θα ταξίδευα αλλά και επειδή ήταν μεγάλη πρόκληση και τιμή για εμένα να εκπροσωπήσω το σχολείο μου, την χώρα μου στο εξωτερικό.

Το ταξίδι ήταν εμπειρία ζωής και για εμένα αλλά και τις άλλες τρείς συμμαθήτριες που ταξιδέψαμε παρέα. Έχω γυρίσει λοιπόν από αυτό το εξαίσιο ταξίδι γεμάτη όμορφες αναμνήσεις, καινούριες γνώσεις για τον πολιτισμό μιας νέας χώρας και έχοντας κάνει φιλίες που δεν θα ξεχάσω ποτέ στην ζωή μου.

Το σημαντικότερο όμως είναι πώς μια εβδομάδα μακριά από την οικογένεια μου και τις δικές μου συνήθειες κατάφερα να γίνω αυτόνομη σε απλά καθημερινά πράγματα ακόμη και στην διαδικασία της μάθησης πράγμα που ήταν και ένας από τους αρχικούς σκοπούς του προγράμματος.

Μαρία Γκάζα
Β’ Λυκείου

Comenius: Το γνωρίζετε; Είναι ένα πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών στο οποίο μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετέχω. Κατευθείαν την άρπαξα και δήλωσα συμμετοχή. Όμως, τίποτα δεν γίνεται χωρίς κόπο και προσπάθεια. Οι πολύωρες συναντήσεις που χρειάστηκε να κάνουμε για την υλοποίηση των εργασιών που μας ανέθεταν οι υπεύθυνες καθηγήτριες έφυγαν από το μυαλό μου όταν μας ανακοινώθηκε ότι πρόκειται να εκπροσωπήσουμε τόσο το σχολείο μας όσο και την χώρα μας στο ταξίδι στην Πολωνία. Όντας το πρώτα μου ταξίδι στο εξωτερικό, ήμουν πολύ ενθουσιασμένη.

Αρχικός στόχος του προγράμματος ήταν η αυτονομία στη μάθηση. Ωστόσο, μετά από αυτό το ταξίδι συνειδητοποιώ ότι έχω αποκομίσει πολύ περισσότερα πέρα από αυτό. Ήρθαμε κοντά με ανθρώπους διαφόρων χωρών και μάθαμε για τον πολιτισμό, την κουλτούρα, τα ήθη, τα έθιμα και την καθημερινότητά τους.

Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, μάθαμε επίσης να συνεργαζόμαστε με τους συμμαθητές μας φέροντας εις πέρας κάθε εργασία που μας αναθέτονταν. Τελικά, ξεπερνώντας κάθε δυσκολία καταφέραμε να εκπροσωπήσουμε επάξια τον τόπο μας κερδίζοντας εμπειρίες ζωής, συναισθήματα, γνώσεις αλλά και κάνοντας αξέχαστες φιλίες.

Μυρτώ Γκαμπράνα
Β’ Λυκείου

Η Παιδαγωγική Ομάδα του 3ου ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης