"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

19.8 C
Trikala

Θανάσης Καμπαγιάννης: Ένα αντισυνταγματικό νομοσχέδιο που θα κουρελιαστεί στην πράξη

lafarm

Σχετικά άρθρα

Του Θανάση Καμπαγιάννη

Τι το πραγματικά διαφορετικό φέρνει το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις που κατέθεσε η κυβέρνηση και σχεδιάζεται να ψηφιστεί από τη Βουλή αυτή την εβδομάδα; Οχι πάντως τη δυνατότητα του κράτους να παρενοχλεί, να απαγορεύει και να διαλύει δημόσιες συναθροίσεις.

Οσοι ζήσαμε ως συμμετέχοντες το μεγάλο αντιμνημονιακό κίνημα του 2010-2012, ξέρουμε από πρώτο χέρι το μέγεθος της βίας που χρησιμοποιήθηκε για τη διάλυση των μαζικών συγκεντρώσεων με ΜΑΤ, χημικά και στημένα κατηγορητήρια. Τι μπορεί να αλλάξει λοιπόν, και μάλιστα προς το χειρότερο, έχοντας μια τόσο πρόσφατη πικρή εμπειρία;

Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο επιχειρεί να πλήξει τον πυρήνα του συνταγματικού δικαιώματος του συνέρχεσθαι μετατρέποντας την ελευθερία από κανόνα σε εξαίρεση. Σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ. 1 του Συντάγματος, κάθε συνάθροιση είναι εκ των προτέρων ελεύθερη και νόμιμη με την προϋπόθεση να πραγματοποιείται «ήσυχα και χωρίς όπλα», κατ’ εξαίρεση δε στην παράγραφο 2 περιγράφονται οι περιορισμοί που τίθενται υπέρ της δημόσιας τάξης.

Το νομοσχέδιο, κατ’ απόλυτη αντίθεση προς τη συνταγματική διάταξη, αλλάζει το πρόσημο: κάθε δημόσια συνάθροιση βαφτίζεται εκ των προτέρων δυνάμει παράνομη.

Για να κατακτήσει τη νομιμότητά της, οι διοργανωτές της πρέπει να προβούν σε γνωστοποίηση (α. 3 παρ. 1), ορισμό οργανωτή (α. 3 παρ. 2), συνεργασία με κρατικό διαμεσολαβητή (α. 4 και 5), κ.λπ., εξουσίες που απονέμονται σύμπασες στην Αστυνομία. Κάθε μη γνωστοποιηθείσα συνάθροιση μπορεί να διαλυθεί εξ αυτού και μόνο του λόγου (α. 9 παρ. 1 εδ. δ), ανεξαρτήτως του αν είναι ειρηνική ή όχι! Πρόκειται για κραυγαλέα αντισυνταγματικό νομοθέτημα που, αντί να εξασφαλίζει την εφαρμογή της συνταγματικής διάταξης του άρθρου 11, τη διαστρέφει και την καταργεί.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι επιχειρεί να «βάλει τάξη στο χάος» των συγκεντρώσεων στο κέντρο της Αθήνας. Δεν θα μιλήσω για το χάος της Πανεπιστημίου, του δρόμου όπου τυχαίνει να εργάζομαι, με τον «Μεγάλο Περίπατο».

Αν η κυβέρνηση ήθελε την εφαρμογή της συνταγματικής νομιμότητας, θα κατέθετε έναν νόμο που θα οριοθετούσε τις απαγορεύσεις της αστυνομικής αρχής για λόγους δημόσιας τάξης, όπως το προβλέπει η παράγραφος 2 του άρθρου 11. Τουναντίον, πιστή στη συντηρητική της ιδεοληψία, η κυβέρνηση ξεπατίκωσε ένα χουντικό διάταγμα του 1971 και επέλεξε τον δρόμο της γενικευμένης ποινικοποίησης του δικαιώματος της συνάθροισης.

Ετσι, χιλιάδες πολίτες οι οποίοι θα συμμετάσχουν σε μια συγκέντρωση που δεν διαθέτει την αστυνομική άδεια θα τελέσουν το ιδιώνυμο αδίκημα του άρθρου 13 του υπό ψήφιση νόμου. Μάλιστα, με δεδομένη την προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης μέχρι 1 έτος σε συνδυασμό με τον νεοπαγή θεσμό της «ποινικής διαταγής» του άρθρου 409 του νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, είναι δυνατή η επιβολή της συγκεκριμένης ποινής χωρίς καν ακροαματική διαδικασία (!) και με μόνο στοιχείο μία φωτογραφία, αν βρεθούν πρόθυμοι εισαγγελείς και δικαστές.

Οσο δε για την αντικειμενική αστική ευθύνη του οργανωτή για τυχόν ζημιές που θα προκληθούν στη διάρκεια της συνάθροισης, δεν έχουμε παρά να απευθύνουμε το ακόλουθο ρητορικό ερώτημα: θα αποδεχόταν ο κύριος Χρυσοχοΐδης τη νομοθέτηση αντικειμενικής αστικής ευθύνης του εκάστοτε υπουργού Προστασίας του Πολίτη για τυχόν πράξεις βίας και αυθαιρεσίας εκ μέρους αστυνομικών οργάνων; Θα ήταν πρόθυμος να πληρώσει από την προσωπική του περιουσία την αποζημίωση που δικαιούται ο κ. Ινδαρές; Αστεία πράγματα.

Παρά τα αντιθέτως λεγόμενα, η κυβέρνηση αντί να κοιτάζει προς το μέλλον έχει επίμονα στραμμένο το βλέμμα της στο παρελθόν. Είμαστε αντιμέτωποι με μια ανομολόγητη ρεβάνς κατά του νομικού αποτυπώματος του συσχετισμού της Μεταπολίτευσης, που η δεξιά παράταξη ποτέ δεν χώνεψε και διαρκώς επιθυμεί την ανατροπή του.

Η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να γυρίσει το ρολόι της Ιστορίας πίσω ακόμα και από τον συμβιβασμό που αναγκάστηκε να αποδεχτεί ο Κωνσταντίνος Καραμανλής με το Σύνταγμα του 1975, υποχωρώντας ο ίδιος από το σχέδιο μιας κηδεμονευόμενης δημοκρατίας και ενός καχεκτικού φιλελευθερισμού (την πολιτική αυτή απόπειρα και την ήττα της, όπως αποτυπώθηκε στο Σύνταγμα, έχει αποτυπώσει υποδειγματικά ο Χαράλαμπος Κουρουνδής στο βιβλίο του «Το Σύνταγμα και η Αριστερά: από τη «βαθεία τομή» του 1963 στο Σύνταγμα του 1975», εκδόσεις Νήσος, Αθήνα 2018).

Επιτρέψτε μου μια πρόβλεψη: ο νόμος θα ψηφιστεί με δεδομένη την κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας (ενδιαφέρον είναι το ερώτημα της στάσης του Κινήματος Αλλαγής, που καλείται να αποφασίσει αν θα συνομολογήσει τις αντι-μεταπολιτευτικές εμμονές της Δεξιάς).

Αλλά η εφαρμογή του θα γυρίσει μπούμερανγκ στους εμπνευστές του. Κι αυτό γιατί εναπόκειται τελικά στους οργανωτές των συγκεντρώσεων αν θα εφαρμόσουν τον νόμο ή το Σύνταγμα. Ωστόσο κανένα σωματείο, συλλογικότητα ή φορέας του ευρύτερου εργατικού και λαϊκού κινήματος δεν θα εφαρμόσει έναν καταφανώς αντισυνταγματικό νόμο.

Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση θα καταφέρει να πολιτικοποιήσει κάθε συνάθροιση, οποιοδήποτε και αν είναι το περιεχόμενό της, προσδίδοντάς της αντικυβερνητικό χαρακτήρα. Και αν και είναι βέβαιο ότι τα πολύπαθα ποινικά πινάκια αυτής της χώρας θα ταλαιπωρηθούν από τους μαθητευόμενους κυβερνητικούς μάγους, στο τέλος ο νόμος αυτός θα κουρελιαστεί για τον απλούστατο λόγο ότι η ελευθερία θα βρει τον τρόπο της να αναπνεύσει. Και η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα ηττηθεί.

16 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Έχει απόλυτο δίκιο ο Τρικαλινός δικηγόρος . Και είναι από τους ελάχιστους καταξιωμένους δικηγόρους που δεν βούτηξε στα σκατα και να πάει με το σύστημα για την καριέρα του

  2. Στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού οι πορείες και οι συγκεντρώσεις ήταν οργανωμένες από το Κόμμα…Στις 21/12/1989 μια τέτοια σκηνοθετημένη συγκέντρωση στο Βουκουρέστι, ξέφυγε από το έλεγχο λόγω της αγανάκτησης του λαού, και το καθεστώς Ν. Τσαουσέκτου κατέρρευσε, όπως και τα υπόλοιπα του Ανατολικού Μπλοκ. Τα στελέχη της ΑΝΤΑΡΣΥΑ όταν ασκούν κριτική στο τρόπο διαδηλώσεων σε μια αστική δημοκρατία, θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι στα Κομμουνιστικά καθεστώτα που οραματίζονται, θα είχαν σταλεί σε γκούλαγκ στη Σιβηρία, ως διαφωνούντες…

    • Όσοι του είδους σου δεν έχουν τι να πουν επι της ουσίας ή/και δε θέλουν (μάλλον αδυνατούν λόγω έλλειψης επιχειρημάτων ή/και λόγω μικου iq) να πάρουν θέση επι του θέματος αλλάζουν ρότα και…ο Στάλιν, ο Τσαουσέσκου, τα γκουλαγκ, οι δικές της Μόσχας… Έλεος πια με τους παραλληλισμούς σας.

      • Μπροστά κοιτά, όχι πίσω. Προσπάθησε να γίνεις φορέας και να κάνεις αγώνα υπέρ της εγκαθίδρυσης πραγματικής δημοκρατίας. Πες μας επί τούτου, επί του θέματος, για το νομοσχέδιο. Και ποιος σου είπε ότι συμφωνώ εγώ ή ο Καμπαγιαννης με τον Σταλιν ? Μάλλον συμφωνείς λοιπόν με το νομοσχέδιο γιατί, δεν έχεις πει κουβέντα εναντίον του. Άρα είσαι και συ σαν τον Σταλιν. Και σένα αν σου δινόταν εξουσία τα ίδια θα έκανες. Εξάλλου δεν ήταν κομμουνισμός, ούτε καν σοσιαλισμός αυτό στην Σοβιετική Ένωση. Είναι χυδαία προπαγάνδα να υποστηρίζεις το αντίθετο

  3. Αυτό το κοπρανο, που υπογράφει ως Trikalinos και που είναι βουτηγμένο στο βούρκο των συμφερόντων, κολυμποντας στα σκατα του χρήματος, είναι αντιπροσωπευτικό σκουπίδι της δεξιάς, φασιστικής, νεοφιλελεύθερης, αστικής πολιτικής και λογικής

    • Διάβασε τι έχει γράψει ο Τσε – Ernesto Guevara για έγχρωμους πολίτες και ομοφυλόφιλους, που σέβεται η αστική δημοκρατία, και τότε θα δεις τι σημαίνει φασισμός…

  4. Είναι τραγικό, εν έτει 2020 και στο υπέρτατο σημείο του ανθρώπινου πολιτισμού και πνεύματος, να ψηφίζονται τέτοια αντιδημοκρατικά νομοσχέδια και εκφράζονται τόσο φασιστικές απόψεις, όπως του Trikalinos που συντάσσονται προφανώς, αλλιώς πρωτίστως θα το είχε οικτηρει , με το αντισυνταγματικό αυτό έκτρωμα , χουντικής προέλευσης. Είναι γνωστό πως όσο πιο διεφθαρμένο είναι ένα σύστημα και μια εξουσία, τόσο περισσότερους αντιλαικους νόμους ψηφιζει

    • Σε όλες τις αστικές, κοινοβουλευτικές δημοκρατιές υπάρχουν αντίστοιχες ρυθμίσεις με αυτές που ψηφίστηκαν. Στην Ελλάδα είχαμε ακόμη διατάξεις της Χούντας. Στη Νότια Κορεά και στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού παλιότερα, το δικαίωμα στις διαδηλώσεις δεν υπάρχει πρακτικά, παρά μόνο για όσες το Κόμμα οργάνωνει. Ακόμα και διαδικτυακές τοποθετήσεις όπως αυτές, είναι αδιανότητες σε τέτοια καθεστώτα, ενώ η αστική δημοκρατία επιτρέπει όλες τις πολιτικές απόψεις να εκφράζονται.

  5. Ένας πραγματικός ανθρωπιστής, θα έπρεπε να κάνει αγώνα με όλες του τις βιολογικές, διανοητικές και ψυχικές δυνάμεις για πραγματική δημοκρατία, κοινωνική δικαιοσύνη και ευημερία, ελευθερία, ισότητα και όλα τα ανθρωπιστικά ιδεώδη . Η γνώση και μελέτη της ιστορίας αυτό το νόημα έχει. Όχι να δικαιολογεί βάρβαρες, αντιδημοκρατικές , ολοκληρωτικες πολιτικές επικαλούμενος πρακτικές αλλων κρατών (είτε προς αποφυγή , είτε προς μίμηση) και εξουσιών το ίδιο καταπιεστικων.

  6. Αυτά που γράφεις για τον Τσε Γκεβάρα, τα έχω διαβάσει και είναι ανυπόστατα και αισχρά ψευδή. Κάτι ακροδεξιά μπλογκ τα αναρτούν και είναι αντιεπιστημονικα και βρίθουν ανακρίβειας. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε όλων των δεξιών , ακροδεξιών να παραχαρασσουν και να διαστρεβλώνουν την ιστορία. Ο Τσε, πήγε σε κράτη της Αφρικής για να κάνει απελευθερωτικό αγώνα και να εξυψώσει το πολιτιστικό τους επίπεδο, παρατωντας θεσεις και προνόμια. Οι αστοί ήταν αυτοί που χαρακτήριζαν τόυς έγχρωμους ως κατωτέρω είδος, για να τους έχουν υποτελείς, όπως και σήμερα.

    • Τα βιβλία του Τσε – Ernesto Guevara κυκλοφορούν, οπότε δεν έχεις παρά να τα αγοράσεις ή να τα δανειστείς από μια βιβλιοθήκη. Μη διαβάζεις τα websites των ακρο-αριστερών και ακρο-δεξιών groupuscules , που παραπληροφορούν.

  7. Η κυβέρνηση ΝΔ και ο δήμαρχος Αθηναίων, Μπακογιάννης, συνεχίζουν την φασιστική πολιτική πρακτική. Μετά την απαγόρευση των διαδηλώσεων-συναθροισεων, με το χουντικής προέλευσης νομοσχέδιο (και έχουν το θράσος να αυτοαποκαλούνται δημοκράτες), ξηλώνουν παγκάκια στην Αθήνα για να μην μαζεύονται άστεγοι, άμοιροι πρόσφυγες. Αφού τους ξεσπιτωσαν, τους στοιβαξαν σε κεντρα-υποδοχης- κολαστήρια, τώρα τους χτυπούν με αγριότητα και θηριωδία με αποτέλεσμα, μικρά παιδιά, ανήμποροι ηλικιωμένοι και οικογενειάρχες να ζουν σε εξαθλιωση. Πόσο πιο ρατσιστής και φασίστας μπορεί να γίνει κάποιος ? Έτσι αντιλαμβάνονται τον ανθρωπισμό ?

  8. Κύριε Trikalinos, αυτά τα βιβλία που διαβάζετε μπορεί να σας έχουν εξοπλίσει με επιχειρήματα, αλλά είναι διαστρευλομενα και παραποιημένα. Εχω διαβάσει και γω πολλα. Εσείς εδώ φτάσατε στο σημείο, να εξισωσετε τον Μητσοτάκη με τον Τσε. Γκεβάρα. Έχετε κάνει τόσα σχόλια και σε κανένα δεν κατακρίνετε τα αντιδημοκρατικά του νομοσχεδια, παρά αρκειστε στο να τα δικαιολογείτε με το να τα παραλληλιζετε με άλλα καθεστώτα και πρόσωπα της ιστορίας. Θα σας τιμούσε πιο πολύ αν λέγατε την άποψη σας για τα τωρινά πεπραγμένα και τις πολιτικές πρακτικές (αντιλαϊκές και αντίδημοκρατικες για μένα), της υπάρχουσας κυβέρνησης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης