"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

13.2 C
Trikala

Περί… εκπαίδευσης ο λόγος

lafarm

Σχετικά άρθρα

Τον τελευταίο χρόνο όλος ο πλανήτης βιώνει πρωτοφανείς και πολύ δύσκολες καταστάσεις με την εξάπλωση της πανδημίας που πολλοί σε όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους και ο πρωθυπουργός της χώρας μας, το χαρακτήρισαν  «πόλεμο».

Για να δούμε, λοιπόν, μερικά γεγονότα που συνέβησαν, στον χώρο της εκπαίδευσης, μέσα σ΄αυτόν τον «πόλεμο».

  • Πρώτα ήρθε η εξομοίωση  πτυχίων των ιδιωτικών κολλεγίων με τα πτυχία των πανεπιστημίων.

Αυτό προκάλεσε την σφοδρή αντίδραση  των φοιτητών, αλλά και του ΤΕΕ και του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

  • Έπειτα είχαμε τις εκλογές «φιάσκο» για την ανάδειξη αιρετών εκπροσώπων του κλάδου απ΄ όπου απείχε το 95% των εκπαιδευτικών.

Αυτό ονομάστηκε από την υπουργό μας ως «νίκη της δημοκρατίας».

  • Μετά ήρθε η φερόμενη ως «αξιολόγηση» που σαν πανάκεια θα βελτιώσει την απόδοση του σχολείου στη λογική όρων οικονομίας και με στείρα εξέταση δεικτών και αριθμών, θα λύσει προβλήματα και παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος, είτε αυτή είναι τιμωρητική (σύνδεση μισθού – βαθμού ή φόβος απόλυσης), είτε επιβραβευτική (μπόνους, κλιμάκια, κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών) ή η αξιολόγηση που θα χειραγωγεί την εκπαιδευτική διαδικασία υπό την παρακολούθηση δεικτών των επιτροπών «σοφών» της εκπαίδευσης.

Εξάλλου, είναι γνωστό πως δεν μπορεί να οριστεί η έννοια της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού γιατί η εκπαιδευτική δυνατότητα αλληλεπίδρασης με τους μαθητές μας δεν ποσοτικοποιείται, ούτε μετριέται με ριθμούς.

Οποιαδήποτε προσπάθεια ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου και αναπροσδιορισμού στόχων και λειτουργιών του σχολείου, δεν μπορεί να αποτελεί ατομική μέτρηση αλλά συλλογική κατεύθυνση.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι αυτός που πρέπει να διαμορφώνει το πλαίσιο καλής λειτουργίας του σχολείου σε ένα περιβάλλον ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ και ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ.

Η εικοσαετής πείρα από την «αξιολόγηση» στην Ευρώπη δίνει τη δυνατότητα να αποκρυσταλλωθούν τα συμπεράσματα στους εξής βασικούς άξονες: Ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, αυτονομία της σχολικής μονάδας που οδήγησε στην απότομη υποβάθμιση του επιπέδου στα σχολεία, απαξίωση σχολικών μονάδων, ένταση ταξικών φραγμών και ελαστικοποίηση εργασιακών σχέσεων.

  • Κατόπιν ήρθε η δημοσιοποίηση της καλοπληρωμένης σύμβασης με την cisco, όπου η τηλ «εκπαίδευση» και η αναγκαιότητά της γίνεται Δούρειος Ίππος για την οικονομική εκμετάλλευση όλων μας, εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών, για να μας καταστήσουν «εμπορεύματα» απολύτως εκμεταλλεύσιμα για κάθε λογής εταιρία στον κόσμο.
  • Και σαν κερασάκι στην τούρτα τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.

Είναι αυτονόητο ότι είναι διαφορετική η αποστολή τους.

Τα μεν πρώτα αφορούν την ‘’…καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας…’’ ενώ τα δεύτερα την ‘’…υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα…’’.

Γι΄αυτό στα Πρότυπα η επιλογή των μαθητών γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή με κλήρωση στο Δημοτικό ενώ στα Πειραματικά σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού.

Όμως, για μας τους εκπαιδευτικούς, ο βασικός ρόλος της εκπαίδευσης δεν θα πρέπει να υποβαθμίζεται στην ‘’εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών’’, αλλά να είναι η ανύψωση του  μορφωτικού επιπέδου ανεξαιρέτως όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, τη φυλή, το χρώμα και τη θρησκεία.

Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση του κάθε σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού και στον τομέα αυτό χρειάζεται στήριξη και βοήθεια, οι οποίες δεν δίνονται.

Αποτελεί μεγάλη υποκρισία, όταν μετά από ένα χρόνο πανδημίας, έχοντας αφήσει χιλιάδες σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς κυριολεκτικά στην τύχη τους, χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μιλούν για ‘’αριστεία’’ των λίγων.  

Δημήτρης Γρούτσος

Δάσκαλος

ΥΓ Η αξιότιμη εκπρόσωπος του τόπου μας στο Ελληνικό Κοινοβούλιο έθεσε ως προσωπικό στοίχημα την δημιουργία Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, στην περιοχή μας, λέγοντας πως θέλει να είναι χρήσιμη και όχι αρεστή. Τη ρωτούμε: Χρήσιμη για όλους ή για τους λίγους;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης