"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

16.6 C
Trikala

«Τα μέτρα είναι υφεσιακά» παραδέχεται ο Τσακαλώτος

lafarm

Σχετικά άρθρα

Υφεσιακό χαρακτήρισε το πακέτο μέτρων που περιλαμβάνει και το πολυνομοσχέδιο ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, ενώ παράλληλα ξεκαθάρισε ότι θα πραγματοποιηθούν ιδιωτικοποιήσεις.

Οι παραδοχές του υπουργού όμως δεν σταμάτησαν εκεί καθώς είπε πως:

–         Εμείς επιλέξαμε τα μέτρα 5,4 δις ευρώ για το κλείσιμο της αξιολόγησης. Οι Θεσμοί πρότειναν να πάρουμε 2-3 μέτρα μεγάλης απόδοσης

–         Εμείς επιλέξαμε να έχει διάρκεια ζωής το υπερταμείο 99 χρόνια

Επίσης, χαρακτήρισε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες ως «ένα είδος φόρου» την στιγμή που είναι γνωστό πως η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμών.

Επιπροσθέτως, ο ίδιος εκτίμησε ότι η αξιολόγηση θα κλείσει και πως στο eurogroup της 24ης Μαΐου θα υπάρξει μια «καλή λύση».

Πιο αναλυτικά ο κ. Τσακαλώτος επανέλαβε αρκετές φορές ότι «τα μέτρα αυτά είναι υφεσιακά»  επιχειρώντας παράλληλα να πείσει ότι η ύφεση που θα προκληθεί θα αναχαιτιστεί από τα θετικά μηνύματα που θα εκπέμψει μια ενδεχόμενη συμφωνία για την αντιμετώπιση του χρέους.

Εκτός αυτού παραδέχθηκε πως η «σύλληψη» των μέτρων για:  αύξηση του ΦΠΑ στο 24%, για φόρους σε βενζίνη, τσιγάρα, ξενοδοχεία , συνδρομητική τηλεόραση κ.α. και για αύξηση τουΕΝΦΙΑ έγινε από την ελληνική κυβέρνηση και δεν επιβλήθηκε από τους Θεσμούς υποστηρίζοντας ότι  «Η βασική ιδέα των Θεσμών ήταν να πάρουμε μόνο 2-3 μέτρα με μεγάλη απόδοση.  Για την κάλυψη του 1,8 δις ευρώ ένα από τα μέτρα ήταν αύξηση του ΦΠΑ των ΔΕΚΟ απο 13% σε 23%. Δεν το επιλέξαμε. Όπως δεν επιλέξαμε μείωση των συντάξεων».

Στο αφορολόγητο οι Θεσμοί συμβιβάστηκαν, όχι εμείς!

Ο κ. Τσακαλώτος επανήλθε και στο ζήτημα του αφορολόγητου δίνοντας πιο εντυπωσιακή διάσταση στην… μετατόπιση από τις αρχικές του «κόκκινες» γραμμές. Είπε δε ότι στο συγκεκριμένο ζήτημα αν κάποιος συμβιβάστηκε δεν είναι ο ίδιος αλλά οι Θεσμοί. «Αρνηθήκαμε μεγάλη μείωση του αφορολόγητου» είπε για να προσθέσει «η μείωση που έγινε ήταν μικρή. Οι Θεσμοί ζητούσαν αφορολόγητο στις 6.000 ευρώ και μετά κάνανε συμβιβασμό για να πέσει στα 8.100 ευρώ σταδιακά. Εμείς επιλέξαμε πολλά μέτρα μικρής απόδοσης». Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Τσακαλώτος είχε δηλώσει πως αν το αφορολόγητο πέσει κάτω από τα 9.100 ευρώ θα παραιτηθεί. Τελικά το όριο έπεσε στα 8.600 ευρώ χωρίς να υπάρξει παραίτηση.

«Αν πάει καλά η διαπραγμάτευση στις 24.5 θα υπάρξει και το αντιστάθμισμα που είπαμε» ανέφερε σε άλλο σημείο προκειμένου να πείσει ότι υπάρχει πιθανότητα τα μέτρα που ψηφίζονται να έχουν ηπιότερη επίπτωση στην κοινωνία λόγω της επιδιωκόμενης ανάπτυξης.
Αναφορικά για την εκταμίευση της δόσης είπε ότι η Κομισιόν εξετάζει την σταδιακή εκταμίευση 5 δις ευρώ έως το τέλος του έτους. «Η πρόταση Κοστέλο είναι 800 εκατ. το μήνα έως το τέλος του έτους». Ωστόσο στην προσπάθειά του να δείξει ότι με τα χρήματα αυτά θα πληρωθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους είπε «τα ληξιπρόθεσμα είναι ένα είδος φόρου. Αν έχουμε 800 εκατ. ευρώ κάθε μήνα θα είναι σαν μείωση του φόρου». Μετά δε από αντιδράσεις σημείωσε «δεν είπα ότι είναι φόρος. Είπα «σαν φόρος»».

Για το υπερταμείο ανέφερε ότι «Τα 99 χρόνια ζωής του ταμείου είναι η συνήθης πρακτική. Είναι όμως και επιλογή μας. Όσο μεγαλύτερος ο χρόνος τόσο μικρότερη η πίεση για ιδιωτικοποιήσεις».

Σε άλλο σημείο επισήμανε «Δεν είπα ότι δεν θα γίνουν ιδιωτικοποιήσεις. Όμως δεν ισχύει πως ότι μπαίνει εκεί θα ιδιωτικοποιηθεί.  Προφανώς θα γίνουν και πωλήσεις και ιδιωτικοποιήσεις»  για να συμπληρώσει «Η βασική διαφορά Ταμείου και ΤΑΙΠΕΔ είναι ότι δεν γίνεται ξεπούλημα. Αν θέλεις να πουλήσεις το κάνεις κάτω από ιδανικές συνθήκες».

Το… πόκερ με Σαμαρά και Μητσοτάκη

Εκτός των παραπάνω ο υπουργός είπε ότι «σε 10 ημέρες θα μάθουμε αν και πόσο καλή είναι η συμφωνία και  αν είχε δίκαιο ο Μητσοτάκης ή ο Σαμαράς. Ο Μητσοτάκης είχε την εξυπνάδα (σ.σ. μάλλον ήθελε να πει την ιδέα) να μην βάλει όλα του τα λεφτά στο πόκερ ότι θα πέσει η κυβέρνηση κάτι που έκανε και κάνει ο κ. Σαμαράς».

Για τη συμφωνία

Ο κ. Τσακαλώτος δήλωσε αισιόδοξος για την βραχυπρόθεσμη αντιμετώπιση του χρέους εκτιμώντας ότι μπορούν να υπάρξουν λύσεις όπως η μετατροπή «χρεών με κυμαινόμενο επιτόκιο σε σταθερό που θα έχει επιπτώσεις στην βιωσιμότητα του συνολικού χρέους».
«Δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις για το τι θα βγει στις 24 .5 αλλά νομίζω είμαστε κοντά σε μια καλή λύση» είπε για να προσθέσει ότι η συμφωνία για το χρέος θα «καθαρίσει τον διάδρομο για να ξέρουν όλοι ότι η Ελλάδα άλλαξε σελίδα και έφυγε από την πορεία των τελευταίων 7 ετών. Αν γίνει αυτό και πάρουμε κάτι για το χρέος και κλείσει η αξιολόγηση  -απίθανο να μην κλείσει-  υπάρχει προσδοκία ότι θα επανέλθει το γουέιβερ και θα μπούμε στο σύστημα νομισματικής χαλάρωσης που αποτελεί μια άλλη μορφή περικοπή χρέους. Αυτά είναι και αντισταθμίσματα στα μέτρα που έχουμε πάρει τα οποία είναι υφεσιακά».

Το μαύρο- άσπρο επιχειρεί να κάνει η κυβέρνηση


Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση επιχειρεί να αμυνθεί επειδή σε ένα ακόμη θέμα άλλα είπε και άλλα κάνει. Σε άτυπη ενημέρωση απολογείται για την πρωτοφανή διάρκεια της Εταιρείας, την οποία χαρακτηρίζει συνήθη πρακτική, μέχρι τη διοίκηση και τη συμμετοχή των δανειστών.

Διάρκεια της Εταιρείας (99 έτη)

Τα 99 έτη είναι συνήθης πρακτική για μεγάλους Οργανισμούς με μακροπρόθεσμους στόχους.
Ο λόγος για τον οποίο η διάρκεια της Εταιρείας είναι μεγαλύτερος από τη διάρκεια του δανείου είναι γιατί ο στόχος της είναι ευρύτερος από τις κοντόφθαλμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως γινόταν στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο στόχος της Εταιρείας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική, στα πλαίσια ενιαίας στρατηγικής, με στόχο την ανάπτυξη.

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όσο πιο σύντομη είναι η διάρκεια ζωής της Εταιρείας, και άρα όσο πιο σύντομα είναι αναγκασμένη να αποδώσει μέρος των εσόδων της για την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης δανειακής σύμβασης, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η πίεση για επιδίωξη βραχυπρόθεσμων εσόδων (ιδιωτικοποιήσεις για άμεσες αποπληρωμές). Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να αποφύγουμε διευρύνοντας τον ορίζοντα λειτουργίας της Εταιρείας, ώστε τα έσοδα να προκύψουν από σωστή διαχείριση και όχι ιδιωτικοποιήσεις.

Ίσως αυτό είναι που ενοχλεί την αντιπολίτευση, ότι με ρητό τρόπο έχει γίνει σαφές στον νόμο  (Άρθρο 190, παρ. 2α) ότι  «[…] η Γενική Συνέλευση της Εταιρείας (ο Υπουργός Οικονομικών) […]. Εγκρίνει, […] το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της […] που περιλαμβάνει τους όποιους στόχους αξιοποίησης ή ιδιωτικοποίησης της Εταιρείας […]). Συνεπώς, οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση προτείνεται από τα διοικητικά όργανα της Εταιρείας πρέπει να εγκριθεί από τον Υπουργό. Αυτό αφορά, φυσικά και τις ΔΕΚΟ που εντάσσονται στο Ταμείο (θυμίζουμε: ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΟΑΚΑ) σχετικά με τις οποίες έχει παραχθεί αδιανόητη παραπληροφόρηση. Οι ΔΕΚΟ αυτές δεν έχουν ενταχθεί στην Εταιρεία για αποκρατικοποίηση.

Υπενθυμίζεται ότι το σκέλος των εσόδων της Εταιρείας που πηγαίνει στην απομείωση του χρέους αφορά μόνο τις υποχρεώσεις του ν. 4336/2015 (τρίτη δανειακή σύμβαση). Μετά την κάλυψή τους, και συνεπώς για το υπόλοιπο της ζωής της Εταιρείας, η λειτουργία του θα αφορά καθαρά αναπτυξιακούς στόχους

Όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου μπαίνει στο Ταμείο;

Στην Εταιρεία δεν περνάει όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά ένα μέρος της, ακίνητα του Υπουργείου Οικονομικών για τα οποία, πλέον, η ΕΤΑΔ θα έχει την αρμοδιότητα να κάνει διοικητικές αποβολές. Στο άρθρο 188 ορίζονται οι άμεσες θυγατρικές της Εταιρείας και στο παράρτημα «Δ» ορίζονται ποιες ΔΕΚΟ περνάνε σε αυτό για διαχείριση –επαναλαμβάνουμε ότι πουθενά στον νόμο δεν προβλέπεται πώληση των ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο Ταμείο!

Ποια διαφορά έχει η αξιοποίηση από την ιδιωτικοποίηση;

Τεράστια η διαφορά! Κατ’ αρχάς μιλάμε για μακροπρόθεσμη διαχείριση. Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μόνο ένα από τα πολλά εργαλεία που έχει στη διάθεσής της η Εταιρεία, και, επαναλαμβάνουμε, δεν μπορούν να αποφασιστούν χωρίς την έγκριση του υπουργού.
Το Στρατηγικό Σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον μοναδικό μέτοχο, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο, και περιλαμβάνει τις γενικές στρατηγικές κατευθύνσεις που παρέχονται από τον Υπουργό Οικονομικών.

Το μακροπρόθεσμο πλαίσιο εξασφαλίζει την αποφυγή «ξεπουλήματος».

Τα έσοδα αφενός συμβάλλουν στην απομείωση του χρέους, αφετέρου  διοχετεύονται σε επενδύσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της οικονομίας, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα! Αυτό προβλέπεται ρητά στο Άρθρο 200 παρ.2 όπου αναφέρεται ότι: «Ποσά τα οποία, […], χρησιμοποιούνται για επενδυτικούς σκοπούς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τους ακόλουθους τύπους επενδύσεων:
(α)  Επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, και
(β)  Επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της».

Διοίκηση της Εταιρείας – Εποπτικό Συμβούλιο – Διοικητικό Συμβούλιο

Ανώτατο όργανο της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, δηλαδή ο Υπουργός Οικονομικών (άρθρο 190, παρ.2).
Η πλειοψηφία στο Εποπτικό Συμβούλιο (3/5) ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Ο επικεφαλής (Πρόεδρος) του Εποπτικού Συμβουλίου δεν έχει επιπλέον αρμοδιότητες από τα υπόλοιπα μέλη. Δεν έχει διπλή ψήφο, και δεν έχει διαφορετικό σκοπό πέρα από την τήρηση του στόχου και της αποστολής της Εταιρείας.
Και για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών με δικαίωμα βέτο (άρθρο 191 παρ. 2.β).

Τι είναι / τι κάνει το Εποπτικό Συμβούλιο;

Το Εποπτικό Συμβούλιο εποπτεύει τη λειτουργία της Εταιρείας. Δεν ασκεί την διοίκησή της. Την Διοίκηση την ασκεί το Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου επιλέγονται από το Εποπτικό Συμβούλιο μέσα από μια διαφανή διαδικασία.
Ο Υπουργός Οικονομικών συμμετέχει στην επιλογή του Διευθύνοντος Συμβούλου σύμφωνα (άρθρο 192 παρ. 1) για να διασφαλίσει ότι το πρόσωπο που επιλέγεται έχει τα χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης οπτικής για την Εταιρεία και τα περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν σε αυτή.
Το Διοικητικό Συμβούλιο, το όργανο που διοικεί το Εταιρεία, υποχρεούται να συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει (άρθρο 192, παρ. 2ιβ). Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο ελέγχεται από την Γενική Συνέλευση, δηλαδή τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190).
Το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190, παρ. 2α).
Ρητή αναφορά στο νόμο ότι οι ΔΕΚΟ θα επιδιώκουν τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές, εργαζόμενους).

Το Διοικητικό Συμβούλιο ορίζεται από την Κομισιόν;

Όχι. Η Εταιρεία είναι ελληνική, η διοίκησή της είναι ελληνική, εδρεύει στην Ελλάδα και διέπεται από το ελληνικό δίκαιο.

Θα γίνουν απολύσεις στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία;

Ούτε απολύσεις, ούτε αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ που θα μπουν στο Εταιρεία. Αναφέρεται ρητά στον νόμο (άρθρο 197, παρ. 9).

Από τις ιδιωτικοποιήσεις θα πηγαίνει το 50% για το χρέος και το 50% για την ανάπτυξη.

Υποστηρίζουν ότι το Ταμείο θα επενδύει στα ίδια τα περιουσιακά του στοιχεία, από τα χρήματα που θα εισπράττει, προκειμένου να ανεβαίνει η αξία τους και μετά θα τα πουλά. Αποτελεί αυτό αναπτυξιακή πολιτική;
Οι όποιες επενδυτικές αποφάσεις της Εταιρείας και των Θυγατρικών λαμβάνονται σύμφωνα με την Επενδυτική Πολιτική της Εταιρείας, η οποία εγκρίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας είναι μόνο η μία πλευρά των παρεχόμενων δυνατοτήτων. Η άλλη σημαντική πλευρά, η οποία σκοπίμως αποσιωπάται, είναι οι επενδύσεις που έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και αφορούν σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής πολιτικής, οι οποίοι εγκρίνονται από τον μοναδικό μέτοχο. Αλλά και οι επενδύσεις στα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας αποσκοπούν στην αύξηση της αξίας τους, όχι μόνο για να πουληθούν, αλλά και για την αύξηση των εσόδων από τη διαχείρισή τους και γενικότερα κάθε είδους αξιοποίηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης