"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

21.2 C
Trikala

Το «όραμα» του Κ. Μητσοτάκη για το Δημόσιο Τομέα και την Εκπαίδευση!

lafarm

Σχετικά άρθρα

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας μίλησε για το «όραμά» του για το Δημόσιο Τομέα στο πλαίσιο κεντρικής κομματικής εκδήλωσης με θέμα « Δημόσιο με αξιοπρέπεια, Δημόσιο για τους πολίτες». Μεταξύ άλλων ο κ. Μητσοτάκης τοποθετήθηκε για το ρόλο του εκπαιδευτικού, για το Δημόσιο σχολείο αλλά και για τους διορισμούς στη δημόσια εκπαίδευση, έπειτα από σχετική ερώτηση που του έγινε.

Αρχικά ενώ δήλωσε ότι «πιστεύει στο Δημόσιο σχολείο», μίλησε ξανά για αυτόνομα και δημιουργικά σχολεία και για τη σημασία που έχει η επιλογή διευθυντών σχολείων. Επαναφέρει δηλαδή το μοντέλο που είχε παρουσιάσει με ξεκάθαρο τρόπο στην 82η ΔΕΘ: Αξιολόγηση και απόλυση εκπαιδευτικών, «αυτονομία» και εξάρτηση των σχολείων από ιδιωτικά κεφάλαια (χορηγοί με προοπτική να επεμβαίνουν και στο πρόγραμμα σπουδών), vouchers (κουπόνια) στους γονείς για «ελεύθερη» επιλογή σχολείου, πρόσληψη μάνατζερ για διευθυντές, πρόσληψη προσωπικού από τις σχολικές μονάδες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τρόπο πρόσληψης και για τις σχέσεις εργασίας, με την άρση της έννοιας του μόνιμου δημόσιου λειτουργού να είναι κυρίαρχη στη «μεγάλη ιδέα» του.

 

   Στη συνέχεια μέσα από μια «νεφελώδη» απάντηση δεν διατύπωσε καμία σαφή πρόταση στο αν έχει θέληση ή όχι να προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς στην Εκπαίδευση, εφόσον εκλεγεί Πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης είπε συγκεκριμένα:

«Είναι ένα να πραγματικό ζήτημα, είμαι πάντα διατεθειμένος να καθίσω κάτω και να δούμε τις πραγματικές ανάγκες και το πως ενδεχομένως μπορούμε να στρέψουμε και περισσότερους ανθρώπους στην τάξη, γιατί και εκεί υπάρχουν περιθώρια, μην έχουμε καμία
αμφιβολία, αλλά υπάρχουν και κάποιες πραγματικές ανάγκες και υπάρχει και μια ανάγκη ανανέωσης του δυναμικού. Διότι δεν μπορούμε να βρεθούμε κάποια στιγμή διαπιστώνοντας ότι για 5, 7 χρόνια δεν έχουμε κάνει προσλήψεις και θα υπάρχει ένα κενό, ένα γενεαλογικό κενό στην ουσία στην ιεραρχία των εκπαιδευτικών μας».

   Ωστόσο με μία δεύτερη, πιο προσεκτική ανάγνωση, εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς τι ακριβώς εννοεί με την τοποθέτησή του. Προφανώς ο κ. Μητσοτάκης, λόγω του εμμονικού ιδεολογικού αρνητισμού που τον χαρακτηρίζει απέναντι στο δημόσιο τομέα και τους εργαζόμενους, δεν μπορεί να κατανοήσει πως οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στην τάξη και παράγουν ποιοτικό εκπαιδευτικό έργο. Δεν μπορεί να κατανοήσει πως τα χιλιάδες εκπαιδευτικά κενά στα οχτώ χρόνια της κρίσης καλύπτοντα
ι από αναπληρωτές συναδέλφους που κάθε χρόνο βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας μας, στηρίζοντας το Δημόσιο Σχολείο. Αξίζει να σημειωθεί πως ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας αποφεύγει να χρησιμοποιήσει τη φράση των μόνιμων διορισμών στην Εκπαίδευση. Κι αυτό σίγουρα δεν είναι τυχαίο.
Με απλά λόγια ο κ. Μητσοτάκης θα πρέπει να απαντήσει κάποια στιγμή με σαφήνεια αν συμφωνεί στην ανάγκη Μόνιμων Διορισμών στη Δημόσια Εκπαίδευση. Βέβαια η αποφυγή ξεκάθαρης απάντησης και συνάμα οι έωλες αναφορές, όπως «…υπάρχει και μια ανάγκη ανανέωσης του δυναμικού», αναδεικνύει την πίστη του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας στο νεοφιλελεύθερο δόγμα της τιμωρητικής αξιολόγησης, των απολύσεων και της συνολικής συρρίκνωσης του Δημόσιου Σχολείου προς όφελος των ολίγων και των ιδιωτικών σχολαρχών.
   Παράλληλα υπεραμύνθηκε το έργο του στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, αν και η θητεία του αυτή έχει αποδείξει το πώς ο κ. Μητσοτάκης αντιλαμβάνεται το Δημόσιο, τους εργαζόμενους και τις βασικές δομές του κράτους…
   Επανέλαβε φυσικά ότι δεν θα κάνει απολύσεις στο Δημόσιο! Τόσο πιστευτός γίνεται που χρειάζεται η συνεχής επανάληψη της διαβεβαίωσης του…
   Δεν θα γίνουν απολύσεις, μεν, άλλα μόνο ο «πυρήνας των δημόσιων υπηρεσιών θα εξακολουθεί να παρέχεται πάντα από δημόσιους υπαλλήλους» γιατί όλο το υπόλοιπο Δημόσιο, θα παραχωρηθεί στους ιδιώτες μέσω outsourcing.  Και τι θα κάνει αυτός ο «πυρήνας» πέραν του να εκτελεί χρέη «τροχονόμου» ιδιωτικών συμφερόντων ληστρικού τύπου. Και πόσους/ες  εργαζόμενους/ες χωράει αυτός ο «πυρήνας» που απλά θα υπογράφει τα εντάλματα πληρωμής, με χρήματα των φορολογουμένων, στην γνωστή κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα που βιάζεται να γυρίσει στις παλιές συνήθειες. Είναι ξεκάθαρη συνεπώς η πρόθεσή του να εκχωρήσει σε ιδιώτες τη δημόσια παιδεία, υγεία, εποπτεία και διοίκηση, μέχρι και το Γενικό Λογιστήριο του  Κράτους, με κριτήριο την καλύτερη οικονομική προσφορά!

   Μας είπε επίσης πως το Δημόσιο που οραματίζεται δεν χρειάζεται τους υπαλλήλους που δεν έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο (το 24% των εργαζομένων στο Δημόσιο) και τις 9 χιλιάδες προσλήψεις στους ΟΤΑ που ολοκληρώνονται το επόμενο διάστημα. Αλλά και οι υψηλών προσόντων υπάλληλοι δεν θα μπορούν να κοιμούνται ήσυχοι γιατί  “είναι αδιανόητο να πλεονάζουν γιατροί”. Κάπου εδώ θα μπορούσε να μας διαβεβαιώσει για άλλη μια φορά πως δεν θα κάνει απολύσεις.

Όσο για τις προσλήψεις, από 1 πρόσληψη για κάθε 3 αποχωρήσεις (συνταξιοδοτήσεις) που είναι τώρα, θα το πάει στο 1 προς 5, για δε τις αυξήσεις μισθών είπε ότι θα κερδίσουμε από την μείωση των φόρων που θα κάνει στα υψηλά εισοδήματα!
   Προφανώς κατά τον κ. Μητσοτάκη δεν χρειάζεται να προσληφθεί κανένας γιατρός, κανένας καθηγητής. Στον καιάδα όλες οι κοινωνικές υπηρεσίες του κράτους.
Λογικό… Αφού κατά τον κ. Μητσοτάκη δεν είμαστε όλοι ίσοι. Όσο για τους φτωχούς, τους αδύναμους, τους κοινωνικά ευάλωτους δεν χρειάζεται το κοινωνικό κράτος.
   Μίλησε φυσικά και για ένα «διάφανο και απολύτως αξιοκρατικό σύστημα» αξιολόγησης. Ένα «διάφανο» σύστημα που ήθελε να απολύσει το 15% των υπαλλήλων απροκάλυπτα και χωρίς καμία αιτιολογία!
   Την ίδια ώρα φυσικά η εξαγγελία για την κατάργηση του ΠΔ 152 για την αξιολόγηση χειραγώγηση προκάλεσε τα κροκοδείλια δάκρυα της ΝΔ! Η εκπαιδευτική κοινότητα τα προηγούμενα χρόνια από το 2013 και μετά, έδωσε μεγάλη μάχη για την κατάργηση ενός αντιδραστικού πλαισίου ατομικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού της τάξης, που βασιζόταν σε συντηρητικούς και νεοφιλελεύθερους άξονες:
ü  Αξιολόγηση-χειραγώγηση
ü  Τιμωρητική διάθεση και απολύσεις
ü  Σύνδεση αξιολόγησης με μισθό
ü  Ασφυκτικός έλεγχος του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου σε μετρήσιμους δείκτες
   Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την «αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» καταργείται το Π.Δ.152 που περιλαμβάνει όλο το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης-χειραγώγησης του εκπαιδευτικού. Συνάμα, αποσυνδέεται η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας από την κατηγοριοποίηση και την συγκριτική διάσταση μεταξύ των σχολείων, που έθετε το προεδρικό διάταγμα του 2013. Το γεγονός αυτό αποτελεί αναμφίβολα μια σημαντική κατάκτηση του εκπαιδευτικού κόσμου!
   Το εκπαιδευτικό κίνημα, αντί να ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου όπως αποφάσισε η τελευταία ΓΣ προέδρων των ΕΛΜΕ με την « ετερόκλητη συμμαχία» ΔΑΚΕ, ΠΑΜΕ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ, θα πρέπει να διαμορφώσει ένα συνολικό πρόταγμα με συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις, ώστε το κεφάλαιο της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου να κλείσει με θετικό περιεχόμενο για το Δημόσιο Σχολείο και τον Εκπαιδευτικό. Να κλείσει μέσα σ’ ένα πλαίσιο με κύρια χαρακτηριστικά την εσωτερική συλλογική διαδικασία, τη συνέργεια και την ανατροφοδότηση μεταξύ των μελών των συλλόγων διδασκόντων. Εκείνο που πρέπει να αναδεικνύεται στην αποτίμηση του παρεχομένου εκπαιδευτικού έργου είναι κυρίως η λειτουργικότητα και η αποτελεσματικότητα όλου του φάσματος των εκπαιδευτικών δομών, οι πιθανές αλλαγές και η απαιτούμενη επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών εγχειριδίων, η επαρκής στελέχωση σε εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό προσωπικό και η χρηματοδότηση της πολιτείας συνολικά προς τη δημόσια εκπαίδευση.
   Η απόσυρση του νομοσχεδίου το μόνο που προσφέρει είναι να διατηρεί ζωντανό το υφιστάμενο σύστημα αξιολόγησης-χειραγώγησης! Κάποιοι μάλλον ξεχνούν ότι όσο το συγκεκριμένο ζήτημα μένει ανοιχτό τόσο οι κίνδυνοι για την επαναφορά μιας ποσοτικής και τιμωρητικής αξιολόγησης (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ), με ποινές σε μισθούς και απολύσεις, θα εγκυμονούν. Ήδη η Νέα Δημοκρατία αντέδρασε αρνητικά στην κατάργηση του συγκεκριμένου Π.Δ., καθώς για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποτελεί βασικό σημείο της πολιτικής τους επιλογής. Η Νέα Δημοκρατία παραμένει πιστή στο αγγλοσαξονικό μοντέλο αξιολόγησης, όπου σταθερές συνιστάμενες είναι η κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «υποβαθμισμένα», η χειραγώγηση ενός εξαρτημένου εκπαιδευτικού που θα τιμωρείται μισθολογικά και θα φοβάται το ενδεχόμενο της απόλυσης μέσω μιας αρνητικής αξιολόγησης. Το εκπαιδευτικό κίνημα ήταν, είναι και θα είναι απέναντι σε αυτές τις αντιλήψεις και θα συγκρουστεί με όσες δυνάμεις θελήσουν να τις επαναφέρουν. Παράλληλα όμως απαιτεί να γίνονται σεβαστές οι ψηφισμένες θέσεις του κλάδου που δεν πρέπει να θυσιάζονται στο βωμό της ακραίας παραταξιοποίησης και της δαιμονοποίησης των πάντων!

Νεκτάριος Κορδής
Αιρετό μέλος του ΚΥΣΔΕ

με τις ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ -ΣΥΝΕΚ

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης