"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

13.4 C
Trikala

Aegean: 120 εκατομμύρια θα πληρώσει ο λαός για να μην …«κοπούν» τα «φτερά» των μετόχων

lafarm

Σχετικά άρθρα

Λεφτά …υπάρχουν! Όχι όμως για ΜΕΘ. Ούτε για προσλήψεις νοσηλευτών και γιατρών. Ούτε για ουσιαστική στήριξη εργαζομένων και οικογενειών που πλήτονται από την ανεργία και τη φτώχεια μέσα στην υγειονομική κρίση.

Λεφτά …υπάρχουν! Ναι, για εταιρείες όπως η Aegean! Ο …«εθνικός αερομεταφορέας» όπως προκλητικά τον αποκαλούν οι κυβερνώντες δίνοντας τον τίτλο του «εθνικού» σε μια ιδιωτική εταιρεία μετόχων θα επιδοτηθεί για μια ακόμα φορά από το κράτος. Πόσα θα λάβει; 120 εκατομμύρια ευρώ!

«Σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων, προχωρά η Κυβέρνηση, δρομολογώντας την στήριξη της εταιρείας Aegean, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα και ειδικότερα τις μετακινήσεις και τον τουρισμό», ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας. 

Η Aegean λοιπόν του κ. Βασιλάκη θα λάβει 120 εκατ. ευρώ κρατική ενίσχυση για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πανδημίας. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η στήριξη θα γίνει μέσω ενός «δίκαιου επιμερισμού των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων».  Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο «προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του Κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean»…Μάλιστα για να χρυσώσουν το χάπι οι κυβερνώντες ανακοίνωσαν ότι κάτω από όρους μπορεί το δημόσιο να πάρει και μετοχές της εταιρείας…

Τι έχει όμως συμβεί μέχρι σήμερα; Τι έχει εξασφαλίσει η εταιρεία από τον κρατικό κορβανά και τι έχουν δώσει οι μέτοχοι;

Θα επιχειρήσουμε να δώσουμε μερικές απαντήσεις παραθέτοντας τα παρακάτω στοιχεία: 

 ΠρώτονΗ Aegean αξιοποιώντας την σχεδόν μονοπωλιακή της θέση στην ελληνική αγορά εισέπραξε τη μερίδα του λέοντος από τα πρώτα μέτρα στήριξης ύψους 115 εκατ. ευρώ του Μαρτίου 2020 που έδωσε η κυβέρνηση στον κλάδο των αερομεταφορών, τις αεροπορικές εταιρείες και τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Εκτός από ζεστό χρήμα η Aegean εξασφάλισε επίσης μόνιμη μείωση του μισθολογικού κόστους, αποζημίωση πτήσεων με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, μείωση ΦΠΑ κ.α. 

 Δεύτερον:  Ο όμιλος Aegean υπέγραψε τον Αύγουστο με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες Alpha, Eurobank, Εθνική και Πειραιώς ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) για τη χορήγηση ομολογιακού δανείου ποσού 150 εκατ. ευρώ, διάρκειας 5 ετών κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19. Ποιος μπήκε εγγυητής για το συγκεκριμένο δάνειο; Το ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός!

 Τρίτον: Η Aegean τον Αύγουστο υπέγραψε άλλο ένα ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες για τη μετατροπή της υπάρχουσας γραμμής κεφαλαίου κίνησης, ύψους 120 εκατ. ευρώ σε κοινοπρακτικό δάνειο, σε μορφή ανακυκλούμενης πίστωσης (Syndicated Revolving Credit Facility), συνολικού ποσού 120 εκατ. ευρώ. Η ανακυκλούμενη πίστωση λήγει τον Σεπτέμβριο του 2022. Μέχρι στιγμής, η Aegean έχει εκταμιεύσει από τη γραμμή των 120 εκατ. ευρώ, το ποσό των 92 εκατ. ευρώ. Ανακυκλούμενη πίστωση είναι ένας τύπος δανείου κατά τον οποίο σας επιτρέπεται να ξαναπιστώσετε ποσά τα οποία δώσατε για μερική εξόφληση. Η Αegean δηλαδή ξαναδανείζεται το ποσό το οποίο έδωσε για να ξοφλήσει ένα μέρος του δανείου εξασφαλίζοντας απεριόριστη ρευστότητα. Ανακυκλούμενη πίστωση οι τράπεζες δε δίνουν εύκολα αλλά στην περίπτωση της Aegean κάνουν μια …παραχώρηση έχοντας «μαξιλάρι» και την εγγύηση του Ελληνικού δημόσιου…

Τέταρτον: Τα επίπεδα ρευστότητας της Aegean στο τέλος του 2019 έφταναν στα 510 εκ. ευρώ!Αυτά όμως δεν μπήκαν «υποθήκη» για δάνεια, ούτε χρησιμοποιήθηκαν για την κάλυψη των ζημιών της. Αυτά ανήκουν στους μετόχους. Τις «ανάγκες» της αεροπορικής εταιρείας είτε θα τις πληρώσει, είτε θα τις «εγγυηθεί» ο ελληνικός λαός! 

Τι προκύπτει από τα παραπάνω; Ότι οι μέτοχοι της Aegean μέχρι στιγμής δεν έχουν βάλει ούτε ευρώ από την τσέπη τους για να στηρίξουν την εταιρεία τους!!! Αντίθετα έχουν λάβει ρευστό από το κράτος και δάνεια από τις τράπεζες με την εγγύηση του δημοσίου. Τώρα θα πάρουν άλλα 180 εκατ. ευρώ ζεστό χρήμα με την υποχρέωση ότι θα βάλουν και αυτοί άλλα 60 εκατ. τα οποία όπως καταλαβαίνεται τα έχουν ήδη εξασφαλίσει με ευνοϊκούς όρους από τους τραπεζίτες!

Και όλα αυτά όταν από το 2005 μέχρι και το 2019 τα κέρδη της Aegean έφτασαν τα 522,9 εκ. ευρώ! Και όλα αυτά όταν η εταιρεία από το 2015 μέχρι το 2019 διένειμε μερίσματα στους μετόχους που ανήλθαν στα 210,7 εκ. ευρώ!!!

Αλλά για την κυβέρνηση και τα 120 εκατ ευρώ που θα δοθούν στην Aegea είναι λίγα γιατί όπως είπε ο Στ. Πέτσας: «Το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης που αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών»…

Φθηνά τη βγάλαμε μας είπε η κυβέρνηση! Θα μπορούσαμε να δώσουμε και περισσότερα!! To κάναμε και με τους τραπεζίτες, μέσω της ανακεφαλοποίησης των χρεωκοπημένων τραπεζών τους.

Τι δεν μας είπε; Ότι όταν θα περάσει πάλι στην κερδοφορία η Aegean (όπως έκανα και οι τράπεζες) τα κέρδη θα τα μοιραστούν με τη μορφή μερίσματος οι μέτοχοι… Εξάλλου αυτά θα έρθουν σίγουρα αφού η εταιρεία θα συνεχίσει να θησαυρίζει όπως έκανε όλα τα χρόνια στη χώρα καθορίζοντας χωρίς ουσιαστικά ανταγωνισμό υψηλά ναύλα. Με λίγα λόγια η Aegean ακολουθεί τη δοκιμασμένη καπιταλιστική συνταγή: Άγρια «νεοφιλελεύθερη» στην περίοδο της ανάπτυξης και …«φουλ» κρατικοδίαιτη στην κρίση!

HΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Οταν χρηματοδοτούνται με εκατομμύρια ευρώ για χρόνια, προβληματικές ΔΕΚΟ, η ΛΑΡΚΟ, και η πρωην ΟΛΥΜΠΙΚΑΚΗ/ΟΣΕ δεν μας πειράζει? Το 2017 που πήρε η FRAPORΤ πήρε 1 δισ ευρώ δάνειο από Ελληνικές Τράπεζες δεν μας πειράζει? Όλες οι χώρες της ΕΕ έχουν επιδοτήσεις τις αεροπορικές τους, και η παροχή υποστήριξης στην ΑΕGEAN είναι έναντι δικαιωμάτων μετατροπής σε μετοχές. Η AEGEAN αποδίδει φόρους στο Ελληνικό Κράτος, δίνει εργασία και ανάπτυξη, δεν είναι η προβληματική, κρατική εταιρεία.

  2. Καταλαβαίνετε βέβαια ότι αν είχαμε ακόμα μια κρατική εταιρία σαν την Ολυμπιακή θα πληρώνανε πολλαπλάσια των 120 εκ.

    Άσε που θα πληρώναμε ακόμα επιδομα προθέρμανσης μηχανης αεροσκάφους και έγκαιρης προσέλευσης εργαζομένων

  3. Όσοι δεν έχετε ιδέα από την επιστήμη της πραγματικής πολιτικής οικονομίας, θα ηταν προτιμότερο να μην κάνετε σχόλια επί του θέματος διότι τα διαβάζουν και άλλοι αδαείς εκτός από σας, που εξαιτίας της άγνοιας τους επηρεάζονται αρνητικά.

  4. Δε χρειάζονται ειδικές γνώσεις για να κατανοήσει κάποιος την χρεωκοπία της Ολυμπιακής και το ρόλο που έπαιξαν οι πάμπολλες συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων της.
    Νομίζω δύσκολα βρίσκεις πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αιτίας που οδήγησε στη χρεωκοπία της χώρας και στα μνημόνια.

    Μηπως αδαής είναι αυτός που πιστεύει ότι ένα αντίστοιχο σοσιαλιστικό μοντέλο θα έχει διαφορετικό αποτέλεσμα; Ή αυτός που αρνείται να διδαχτεί από τη δυστυχία που εχει προκαλέσει ο υπαρκτός σοσιαλισμός σε ολες ανεξαιρέτως τις χώρες που εφαρμόστηκε;

  5. Οι νεοφιλελεύθερες, υπερ-ιμπεριαλιστικες, νεοαποικιακες πολιτικές, που επιβλήθηκαν αρειμανιως σε όλες σχεδόν τις χώρες παγκοσμίως μετά την πτώση του “υπαρκτού σοσιαλισμού” , εις βάρος του κοινωνικού κράτους (μισθοί, συντάξεις, ασφαλιστικό, υγεία, παιδεία, πρόνοια), διέλυσαν παραγωγικούς τομείς της οικονομίας και άνοιξαν το δρόμο για απατεώνες, κλέφτες, κομπιναδορους και αεριτζηδες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, όχι μόνο να σαρώνει ο ιός, αλλά και την συντριβή της κοινωνίας της ίδιας σε όλα τα επίπεδα.

  6. Σχετικά με θέμα της χρηματοδότησης της Aegean ο Ελληνικός Λαός ο οποίος πληρώνει τα 120 δις πρέπει να γνωρίζει επακριβώς ποιοι είναι οι μέτοχοι (Δηλαδή τον κατάλογο των μετόχων ονομαστικά) για να μην υπάρχει θέμα.

    Δικαιόπολης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης