"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

20.7 C
Trikala

Eκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

lafarm

Σχετικά άρθρα

3 Gymnasio

Της Μαθήτριας Β΄ Τάξης του 3ΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ Μαρίας Ι. Χατζή :Το σχολείο μας, το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, έχει μακρά και σημαντική ιστορία και είναι ένα από τα παλαιότερα της πόλης μας. Η ιστορία του αρχίζει το 1937 , όταν ιδρύθηκε ως «Αστικό Σχολείο Θηλέων» που ήταν παράρτημα του τότε μικτού Γυμνασίου Τρικάλων. Το 1939 καταργήθηκε και στη θέση του ιδρύθηκε το «Γυμνάσιο Θηλέων». Στεγαζόταν στο κτήριο «Θεοδοσοπούλου» επί της οδού Ασκληπιού από το 1941 μέχρι και το 1961, οπότε και μεταφέρθηκε προσωρινά σε ένα κτήριο της οδού Ομήρου μέχρι την οριστική του στέγαση, το 1964, στο σημερινό κτήριο της οδού Βαλαωρίτου. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι το κτήριο αυτό ήταν δωρεά των κληροδοτημάτων των μεγάλων ευεργετών Μητροπολιτών Δωροθέου Σχολαρίου και Πολυκάρπου Θωμά. Εντύπωση κάνει το γεγονός ότι στο σχολείο αυτό εργάζονταν τότε 62 εκπαιδευτικοί και φοιτούσαν 2.127 μαθήτριες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη διάσπαση του «Γυμνασίου Θηλέων», το 1972-73, σε Α΄ και Β΄ Γυμνάσιο Θηλέων. Το 1976 συνεχίστηκε ο περαιτέρω διαχωρισμός των Γυμνασίων σε τρεις τάξεις γυμνασίου και σε τρεις τάξεις λυκείου. Το 1979 με την κατάργηση των σχολείων Αρρένων και Θηλέων και τη δημιουργία των μικτών σχολείων, από το Α΄ Γυμνάσιο Θηλέων προέκυψε το «3ο Γυμνάσιο Τρικάλων».

Το σχολείο μας, από την εποχή που ήταν «Γυμνάσιο Θηλέων» ακόμη, πραγματοποιούσε πληθώρα εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων. Χαρακτηριστικές είναι οι μαρτυρίες πρώην μαθητριών και κυρίως το φωτογραφικό υλικό που σώθηκε από εκδρομές στην Κέρκυρα, στο Αρκάδι Κρήτης, στην Επίδαυρο, Ολυμπία, Δελφούς, Ακρόπολη, Μυκήνες, Μετέωρα αλλά και από γυμναστικές επιδείξεις και μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις.

Η έντονη αυτή δραστηριότητα του σχολείου και η επαφή του με την κοινωνία συνεχίζεται και στη σημερινή εποχή. Φέτος, τη σχολική χρονιά 2014-2015, πραγματοποιήθηκαν πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα και καινοτόμες δράσεις που ήταν πολύ εποικοδομητικά για τους μαθητές και τις μαθήτριες και αφορούσαν την υγεία, το περιβάλλον, την ψηφιακή τεχνολογία, την τέχνη και τον πολιτισμό, την κοινωνία σε τοπικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και την ψυχαγωγία.

Αρχικά στο πλαίσιο των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας υπήρξε ενημέρωση στις 5 Φεβρουαρίου 2015, για τις συνέπειες του καπνίσματος με προσκεκλημένη την κα Παγδάτογλου- Σπυροπούλου Κική, πνευμονολόγο του νοσοκομείου Τρικάλων. Στη συνάντηση αυτή οι μαθητές ενημερώθηκαν για τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος και του εθισμού στη νικοτίνη, ενώ τους λύθηκαν πολλές απορίες με πολύ απλό και κατανοητό λόγο.
3 Gymnasio
Σπουδαία είναι τα περιβαλλοντικά προγράμματα του σχολείου μας. Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει εκείνο με θέμα «Το Βαρούσι χθες και σήμερα», που αναφέρεται στην ομώνυμη παλιά συνοικία της πόλης. Μέσα από αυτό το πρόγραμμα, τα παιδιά ενημερώθηκαν για την ιστορία του Βαρουσίου και ιδίως για τις πολυάριθμες εκκλησίες του και για την ιδιότυπη αρχιτεκτονική των βαρουσιώτικων σπιτιών. Δεν περιορίστηκε μόνο στη μετάδοση θεωρητικών γνώσεων αλλά συνοδεύτηκε από εξόρμηση, ξενάγηση στην παλιά συνοικία του Βαρουσίου, ενημέρωση από καταρτισμένους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ στον «Προφήτη Ηλία» και βιωματική δράση των μαθητών. Τέλος, στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Κλιάφα» για την παρακολούθηση μιας σχετικής προβολής για το Βαρούσι. Από την παρουσίαση και τον σχολιασμό των φωτογραφιών, δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να γνωρίσουν την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και το ξεχωριστό ύφος της παλιάς συνοικίας. Ένα ακόμη σημαντικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που πραγματοποίησε το σχολείο μας είναι αυτό με τίτλο «Σπίτι μου σπιτάκι μου». Το πρόγραμμα περιελάμβανε διήμερη εκδρομή στα Ζαγοροχώρια με τα φημισμένα τοξωτά γεφύρια και την παραδοσιακή αρχιτεκτονική, με έμφαση στην πέτρα και το ξύλο. Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί και η συμμετοχή του σχολείου μας στις εκδηλώσεις του Δήμου Τρικκαίων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας μετακίνησης. Οι μαθητές, που συμμετείχαν, ήρθαν σε επαφή με δημότες, ενημερώθηκαν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην μετακίνησή τους, ευαισθητοποιήθηκαν, άκουσαν και σκέφτηκαν οι ίδιοι προτάσεις για μια πιο βιώσιμη πόλη όσον αφορά τη μετακίνησή τους.

Εξίσου ενδιαφέροντα είναι τα προγράμματα Πολιτισμού του σχολείου μας. Ένα καινοτόμο πολιτιστικό πρόγραμμα είναι αυτό που αφορά στα Ψηφιακά Μουσεία, με ιδιαίτερη αναφορά στον τρικαλινό ζωγράφο Μενέλαο Καταφυγιώτη. Θέμα του προγράμματος είναι τα μουσεία, η εκπαίδευση και η σύγχρονη κοινωνία και σκοπός του η εξοικείωση με μεθόδους και τεχνικές που αφορούν στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση μουσειακών εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Επιπλέον με το πρόγραμμα «Ναός του Παρθενώνα και Μουσείο της Ακρόπολης» οι μαθητές της Γ΄ τάξης του σχολείου μας επισκέφτηκαν στις 15-16 Ιανουρίου 2015 την Αθήνα. Τα παιδιά μέσα από αυτό το πρόγραμμα και τη διδακτική επίσκεψη αποκόμισαν πληροφορίες για την ιστορία του λαμπρού Ναού του Παρθενώνα και για τις ιδιαίτερες οπτικές διορθώσεις που κάνουν τον Ναό ξεχωριστό και ελκυστικό διαχρονικά. Στην εκδρομή αυτή οι μαθητές είχαν ακόμη την ευκαιρία να επισκεφτούν τη Βουλή, την έδρα της Δημοκρατίας, καθώς και το σύγχρονο μουσείο της Ακρόπολης. Τέλος, ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πολιτιστικό πρόγραμμα, που σχετίζεται με ένα έντονο κοινωνικό πρόβλημα της εποχής μας, είναι το πρόγραμμα «Προσεγγίζοντας τη Διαφορετικότητα και τα Μαθηματικά, με ένα βιβλίο μαθηματικής λογοτεχνίας». Μέσα από το πρόγραμμα αυτό, που βασίζεται στο βιβλίο του Μαρκ Χάντον «Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα;», τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη διαφορετικότητα και κυρίως τον κόσμο των ατόμων με αυτισμό και σύνδρομο Asperger, να προβληματιστούν και κυρίως να προσαρμόσουν την συμπεριφορά τους κατάλληλα απέναντι σε άτομα με διαφορετικότητα.

Αξιοσημείωτη είναι όμως η συμμετοχή του σχολείου μας και σε ευρωπαϊκά προγράμματα, όπως το πρόγραμμα «Σχολεία χωρίς σύνορα», το οποίο είχε σκοπό να προάγει ένα πνεύμα, μια κουλτούρα αδελφοσύνης και αλληλεγγύης των λαών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το πρόγραμμα κινητοποίησε το ενδιαφέρον των μαθητών για ζητήματα ανθρωπιάς και αλληλοσεβασμού, τους έδωσε τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να εκφραστούν μέσα από τη λογοτεχνία, τη μουσική, την τεχνολογία, το τραγούδι και τον χορό. Το σπουδαιότερο όμως, έδωσε στους μαθητές ισχυρό κίνητρο να κατανοήσουν έννοιες, όπως ανεκτικότητα , σεβασμός στη διαφορετικότητα, ρατσισμός. Αξίζει εδώ να τονισθεί η αξιόλογη και δυναμική παρουσία του σχολείου μας στην παρουσίαση του συγκεκριμένου προγράμματος στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων την 1 Μαρτίου 2015.

Εκτός από τα προαναφερόμενα προγράμματα, σημαντικές είναι βέβαια οι πρωτοβουλίες και οι πολλές δραστηριότητες του σχολείου μας, που προάγουν την εξωστρέφεια των μαθητών και τους δίνουν τη δυνατότητα, να συνεργάζονται, να ενημερώνονται, να κρίνουν, να ευαισθητοποιούνται. Αξίζει να αναφερθούν επιμορφωτικές εκδηλώσεις – εκπαιδευτικές επισκέψεις στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του Δήμου Τρικκαίων και στο Κέντρο Πολιτισμού «Κλιάφα» για την παρακολούθηση προγραμμάτων με θέμα τη σχολική ζωή και την ιστορία της πόλης των Τρικάλων τα τελευταία 100 χρόνια και με θέμα την οικονομική ζωή των Τρικάλων τον 19ο αιώνα, μουσικές εκδηλώσεις (Μουσική Δωματίου από μαθητές της Β΄ τάξης), επίσκεψη της Γ΄ τάξης στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών του Στρατού στο πλαίσιο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων. Θα ήταν παράλειψη βέβαια να μη γίνει αναφορά στις εκδηλώσεις και δράσεις του σχολείου μας για την Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού (Οκτώβριος 2014), με θεματικό άξονα τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα (ομιλίες, οργάνωση αγώνων Αθλοπαιδιάς, συμμετοχή μαθητών σε παραδοσιακά παιχνίδια, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών).

Πολύ σημαντική, τέλος, ήταν η συμμετοχή του σχολείου μας στο 5ο μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας, σε πανελλαδικό επίπεδο, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Τρικκαίων το διήμερο 3 και 4 Απριλίου 2015. Πρόκειται για μία εκπαιδευτική εκδήλωση, η οποία έδωσε την δυνατότητα στους μαθητές να δημιουργήσουν αλλά και να παρουσιάσουν ψηφιακά έργα που αναπτύχθηκαν στο σχολείο και ταυτόχρονα έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και επισκέπτες να λάβουν μέρος σε πρωτότυπες εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Το σχολείο μας μάλιστα συμμετείχε με 11 έργα που δημιουργήθηκαν μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή από μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων με ποικίλα εκπαιδευτικά αντικείμενα. Ήταν πράγματι μία γιορτή ανοιχτή στην κοινωνία, που έδωσε την ευκαιρία ανάδειξης της δημιουργικότητας των μαθητών και των εκπαιδευτικών, ενημέρωσης και προβολής των μαθητικών δραστηριοτήτων, επικοινωνίας των μελών της σχολικής κοινότητας μεταξύ τους και με την ευρύτερη κοινωνία και επαφής των μαθητών με τον κόσμο της Πληροφορικής και της Τεχνολογίας.

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι όλα αυτά τα προγράμματα και οι δραστηριότητες του σχολείου πετυχαίνουν πολλά περισσότερα από την απλή μετάδοση γνώσεων, αφού δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να ανοίξουν νέες πύλες στη γνώση. Μερικά από τα θετικά που προσφέρουν αυτές οι δραστηριότητες είναι η αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς των μαθητών, η ενίσχυση της υπευθυνότητας, της αυτοπεποίθησης, της προσωπικότητας και της ικανότητας τους για την υιοθέτηση θετικών τρόπων και στάσεων ζωής. Μπορούμε επίσης να προσθέσουμε την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την κοινωνικοποίηση και δραστηριοποίηση των μαθητών και μαθητριών καθώς και την ανάληψη πρωτοβουλίας. Επιπλέον, όλες αυτές οι δράσεις ανανεώνουν και εκσυγχρονίζουν τη διδακτική διαδικασία με την εισαγωγή νέων στρατηγικών, μεθόδων, υλικών. Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως προωθούν ένα σχολείο-δίκτυο ανάπτυξης σχέσεων και επικοινωνίας μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, γονέων, τοπικής κοινωνίας, φορέων και άλλων σχολείων της χώρας ή και άλλων χωρών.

Προσωπικά αισθάνομαι πολύ περήφανη για το σχολείο μου, όχι μόνο για την ιστορία του αλλά και για το γεγονός ότι δεν αποτελεί μια αποστειρωμένη σχολική μονάδα αλλά ένα ολοζώντανο δημιουργικό κύτταρο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης