"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

11.5 C
Trikala

H μελέτη του Τρικαλινού Γιώργου Χατζηστεργίου για το Ωδειο της αρχαίας Νικόπολης

lafarm

Σχετικά άρθρα

Ξανακοιτάζοντας τις μελέτες του γραφείου μας για μνημεία, μήπως και προκύψουν πρόσθετα στοιχεία για το υπό έκδοση βιβλίο μας «Πολιτισμός των φαντασμάτων», από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, αναδύθηκε ένα από τα απαιτητικότερα και συναρπαστικότερα θέματα: Η μελέτη άρσης της ετοιμορροπίας του Ωδείου της Νικόπολης, μελέτη που εκπονήσαμε ως πολιτικοί μηχανικοί με τη συνεργασία του αρχιτέκτονα Σωτήρη Βογιατζή.
*
Μεγάλο το δέος της ενασχόλησης με ρωμαικές κατασκευές. Με εντατική μελέτη όμως και παρατηρήσεις στο πεδίο, προέκυπτε ότι ήταν πιό κοντά στο σύγχρονο πνεύμα από π.χ. τις αρχαίες ελληνικές, που η κάθε μια της είναι ένας κόσμος ολόκληρος. Οι ίδιες οι αρχαίες ελληνικές πόλεις εξελίσσονται οργανικά σε βάθος χρόνου, ενώ οι ρωμαικές χτίζονται πρακτικά με το ίδιο πατρόν και αυστηρά χρονοδιαγράμματα για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της Αυτοκρατορίας. Στην εικόνα : η ρωμαική πόλη επί της οποίας χτίστηκε μετά η γαλλική Οράγγη/ το Ωδείο δίπλα στην Αγορά, μέσα στην πόλη/ το Θέατρο δηλ. η Αρένα στα όρια της πόλης. Ανάλογη η διάταξη όλων των ρωμαικών πόλεων- και βέβαια της Νικόπολης.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

*
Οταν πρωτοβρέθηκα στον ερειπιώνα της Νικόπολης (χτίστηκε για στρατηγικούς λόγους από τον Οκταβιανό μετά τη νίκη του επί του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας στο γειτονικό Ακτιο), είχα την αίσθηση ότι βρισκόμουν σε στούντιο για ταινίες ρωμαικής εποχής της Τσινετσιτά, τόσο έντονα είναι τα ίχνη των αρχαίων κατασκευών.

Το Ωδείο έμοιαζε με χτυπημένο κατάκοιτο θηρίο- χτυπημένο από πολύ ισχυρό σεισμό/ όπως κατέδειξε η μελέτη μας/ πολλούς αιώνες πριν. Χορταριασμένο και με πρόβατα να βόσκουν εκεί γύρω, σου μετέδιδε μια έντονη αδιαμεσολάβητη συγκίνηση σαν αυτή που αισθάνθηκαν άγγλοι περιηγητές του 18ου αιώνα, που το αποτύπωσαν ζωγραφικά στην ίδια κατάσταση που βρίσκεται σήμερα.

Αποτέλεσμα εικόνας για αρχαια νικοπολη


*
Πολλοί νομίζουν ότι οι ρωμαικές κατασκευές είναι από τούβλα ή πέτρες, επειδή αυτά φαίνονται- όμως αυτά δεν είναι παρά εξωτερικές επιφάνειες και λειτουργούν ως καλούπια, μεταξύ των οποίων χύνεται το ρωμαικό «τσιμέντο»/ με τη χρήση του οποίου επιτυγχάνονται τρισδιάστατες κατασκευές. Το ρωμαικό «τσιμέντο» θεωρείται «οικολογικό» καθώς δεν είναι προιόν χημειας όπως το σημερινό- η κατασκευή των ρωμαικών πόλεων όμως είναι κάθε άλλο παρά οικολογική: τεράστια παρακείμενα δάση κάηκαν προκειμένου να λειτουργήσουν φούρνοι που παρήγαγαν τα τούβλα της Νικόπολης.

*
Εχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η επιστημονική διερεύνηση του ζητήματος των αιτίων της τρομερά καταστρεπτικής επίδρασης του σεισμού. Καταλήξαμε στο ζήτημα αυτό (σχετικό διάγραμμα στα σχόλια)/ στο Ωδείο δεν υπήρχε αντισεισμική θεώρηση- ανακαλύψαμε επιστολή περίπου της ίδιας εποχής, που απηύθυνε Ελληνας πρωτομάστορας στη Μικρά Ασία προς τον Ρωμαίο αυτοκράτορα, με την οποία διαφωνούσε με τον τρόπο κατασκευής των πεσσών/υποστυλωμάτων, που παρέβλεπε τον σεισμό.

*
Η μελέτη μας παρουσιάστηκε από κοινού με τον αρχιτέκτονα Σωτήρη Βογιατζή σε διεθνή συνέδρια- συνεργαστήκαμε επίσης με την εταιρεία ΚΑΣΤΩΡ, για την αξιολόγηση των γεωτεχνικών στοιχείων του έργου. Συζητήθηκε επίσης σε διεθνή φόρα, όπως αυτό της Φερράρα στην Ιταλία, όπου μεταβήκαμε με πρόσκληση του Ιταλικού Υπουργείου Εμπορίου.

Η μελέτη έκρινε ότι προκειμένου να αντιμετωπιστεί συνολικά επί της ουσίας το πρόβλημα της στατικής και σεισμικής επάρκειας του μνημείου πρέπει να γίνουν επεμβάσεις μεγάλης κλίμακας από τα θεμέλια- τα οποία είναι επίσης βλαμμένα από τον σεισμό-προς τα πάνω, συνδυαζόμενες με τις απαραίτητες ανασκαφές. Η συγκεκριμένη μελέτη δεν έχει υλοποιηθεί.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης