Oταν οι μαθητές παρουσιάζουν… η Ιστορία ανανεώνεται Reviewed by Momizat on .  Μια καινοτόμος ιδέα διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας της  Β ‘ τάξης Λυκείου Πραγματοποιήθηκε στο 1ο Γελ Τρικάλων από την φιλόλογο κ. Ναυσικά Μουλά            Μια καινοτόμος ιδέα διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας της  Β ‘ τάξης Λυκείου Πραγματοποιήθηκε στο 1ο Γελ Τρικάλων από την φιλόλογο κ. Ναυσικά Μουλά           Rating: 0

Oταν οι μαθητές παρουσιάζουν… η Ιστορία ανανεώνεται

Oταν οι μαθητές παρουσιάζουν… η Ιστορία ανανεώνεται

 Μια καινοτόμος ιδέα διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας

της  Β ‘ τάξης Λυκείου

Πραγματοποιήθηκε στο 1ο Γελ Τρικάλων από την φιλόλογο κ. Ναυσικά Μουλά

 

            Από τα αίτια και την οργάνωση των Σταυροφοριών μέχρι την περιγραφή και τις συνέπειες της Άλωσης της Πόλης το 1204 ήταν το πεδίο στο οποίο κινήθηκαν δύο μαθητές της Β΄Λυκείου στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων.

Μέσα στα πλαίσια της διδασκαλίας του μαθήματος της ιστορίας και των καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων εντάσσεται η διδακτική παρέμβαση της κ. Ναυσικάς Μουλά, φιλολόγου, που υλοποιήθηκε σε ένα τμήμα της Β΄τάξης στο 1ο ΓΕΛ Τρικάλων. Συγκεκριμένα σε μια διδακτική ώρα δύο μαθητές ανέλαβαν να παρουσιάσουν το θέμα «Σταυροφορίες»που αποτελεί μέρος της διδακτέας ύλης στη συγκεκριμένη τάξη. Δημιούργησαν διαφάνειες με τα βασικά σημεία του θέματος και εικόνες, χρησιμοποίησαν επιδιασκόπιο και οθόνη προβολής και παρουσίασαν στους συμμαθητές του το «επόμενο» μάθημα. Κατά την διάρκεια της παρουσίασης δέχτηκαν ερωτήσεις στις οποίες απάντησαν. Η καθηγήτριά τους παρακολούθησε ως μαθήτρια στο θρανίο. Και όταν τελείωσαν οι μαθητές με μια σειρά ερωτήσεων στην τάξη προσπάθησε να διαπιστώσει την προσοχή των μαθητών και την κατανόηση των βασικών σημείων του παρουσιασθέντος θέματος . Οι μαθητές απέδειξαν ότι είχαν παρακολουθήσει πολύ προσεκτικά την παρουσίαση των συμμαθητών τους, αφού ήταν σε θέση να εστιάσουν στην ουσία του παρουσιασθέντος μαθήματος.

Κατάφεραν οι ομιλητές-μαθητές να εντάξουν το γεγονός στο ιστορικό πλαίσιο της εποχής του∙ να δηλώσουν τις αιτίες που οδήγησαν σ’αυτό∙ να καθορίσουν τους συντελεστές, τον τόπο και τον χρόνο∙ να περιγράψουν το γεγονός προβάλλοντας τα σημεία που το κατέστησαν σημαντικό∙ να καταγράψουν τις συνέπειες – αποτελέσματα άμεσα και μακροπρόθεσμα και πώς επηρέασαν την ιστορική εξέλιξη∙ να εξαγάγουν συμπεράσματα σε σύγκριση με σύγχρονες καταστάσεις.
Στόχος του εγχειρήματος ήταν να δοκιμαστεί στην πράξη μια μαθητοκεντρική μέθοδος διδασκαλίας∙ ο μαθητής να μελετήσει βιβλιογραφία, να ερευνήσει έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές, να «διαβάσει» χάρτες, να αναλύσει εικόνες, ….να «ψάξει» μόνος του, μη αναπαράγοντας το βιβλίο το οποίο χρησιμοποιήθηκε μόνον αφετηριακά. Αποσκοπούσε στο να μπορέσει ο μαθητής να σταθεί ενώπιον της τάξης και να παρουσιάσει «το μάθημα» εν είδει δασκάλου∙ να δεχθεί ερωτήσεις από τους συμμαθητές του και να απαντήσει.

Το όλο εγχείρημα είχε θετική απήχηση στους μαθητές το ενδιαφέρον των οποίων υπήρξε έκδηλο∙ εκείνοι δε που  έκαναν την παρουσίαση είχαν ασφαλώς πολύ άγχος στην αρχή, αλλά τελειώνοντας ήταν έμπλεοι χαράς και ικανοποίησης γιατί τόνωσαν την αυτοπεποίθησή τους∙ ξέφυγαν από το σχολικό βιβλίο και έψαξαν μόνοι τους και αλλού∙ άνοιξαν και άλλα βιβλία και χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο με διαφορετικό και εξαιρετικά εποικοδομητικό τρόπο∙ ασκήθηκαν στη σύνταξη της διαγραμματικής παρουσίασης μαθήματος και εν τέλει «είδαν την Ιστορία με άλλο μάτι».

Ένα σημαντικό επίσης αποτέλεσμα ήταν το «άνοιγμα» του μαθήματος. Δεν επρόκειτο για μια παρουσίαση εν είδη «υποδειγματικής διδασκαλίας»  σε κοινό από καθηγητή, αλλά αντιθέτως οι ίδιοι οι μαθητές παρουσίασαν και ανέλυσαν το μάθημά τους μπροστά στην σχολική σύμβουλο φιλολόγων κ. Ιουλία Κανδύλα, στην Διευθύντρια του Σχολείου κ. Αθανασία Ζαραμπούκα και σε καθηγητές του Σχολείου.

Αυτή η διδακτική μέθοδος προϋποθέτει την εκπαίδευση της τάξης ώστε να συνηθίσει να εργάζεται κατ’ αυτόν τον τρόπο. Ο διδάσκων πρέπει να θέσει το γενικό πλαίσιο και τις κατευθύνσεις με βάση τις οποίες θα κινηθεί η εργασία των παιδιών. Σαφώς όμως δεν αίρεται το δικαίωμα του εκπαιδευτικού να μπορεί να επιλέξει εκείνη ή εκείνες τις μεθόδους που ταιριάζουν καλύτερα στο επίπεδο και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του αλλά και στη δική του προσωπικότητα και τις προτιμήσεις του. Επειδή μια και μόνη  επιστημονικά ορθή μεθοδολογία δεν υπάρχει, «η πρωτοβουλία, ο πειραματισμός και ο αναστοχασμός της διδακτικής μας πρακτικής, θα παραμένουν στην ημερήσια διάταξη του ανήσυχου και διαρκώς εξελισσόμενου παιδαγωγικά εκπαιδευτικού».

* Στις φωτό,  οι μαθητές Πάλλας Δημήτριος και Τσίγκα Ειρήνη παρουσιάζουν το μάθημα

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή