Α.Μ.Ε.Α.: «Όλα τα παιδιά του Θεού έχουν φτερά» Reviewed by Momizat on . Δημήτρης Γκολοβράντζας Φιλόλογος-Πολιτικός Επιστήμονας Μάστερ στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων Μάστερ στις Διδακτικές και Ψυχολογικές Μεθόδους στην Εκπαίδευση Δημήτρης Γκολοβράντζας Φιλόλογος-Πολιτικός Επιστήμονας Μάστερ στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων Μάστερ στις Διδακτικές και Ψυχολογικές Μεθόδους στην Εκπαίδευση Rating: 0

Α.Μ.Ε.Α.: «Όλα τα παιδιά του Θεού έχουν φτερά»

Α.Μ.Ε.Α.: «Όλα τα παιδιά του Θεού έχουν φτερά»

Δημήτρης Γκολοβράντζας

Φιλόλογος-Πολιτικός Επιστήμονας

Μάστερ στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων

Μάστερ στις Διδακτικές και Ψυχολογικές Μεθόδους στην Εκπαίδευση

 

 

Η σημερινή μέρα πρέπει να μας βάλει σε περισυλλογή για όσα εμείς ως  κράτος, ως κοινωνία και ως θεσμοθετημένες δομές δεν έχουμε προσφέρει στα παιδιά του Θεού που «έχουν φτερά». Στα παιδιά και στους ανθρώπους, που η φύση τους αποστέρησε κάτι αλλά τους προίκισε μια άλλη αίσθηση, την οποία όλοι εμείς δεν μπορούμε να αντιληφθούμε. Πάνω απ’ όλα όμως η φύση τους χάρισε το Θείο δώρο, την ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ.

Παρουσιάζω ένα μέρος του προγράμματος, το οποίο υλοποιήθηκε, εδώ και κάποια χρόνια, στην Κρατική Σχολή Νυρεμβέργης με θέμα «Φυσικώς Αδύνατα Πρόσωπα». Ήμουν υπεύθυνος για την υλοποίησή του και στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν 20 καθηγητές από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Παρουσιάζω το Ειδικό Σχολείο Στήριξης της Κρατικής Σχολής Νυρεμβέργης. Η Νυρεμβέργη είναι μια περιφερειακή πόλη της Γερμανίας, ωστόσο το εκπαιδευτικό της σύστημα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες (Α.Μ.Ε.Α.) θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για τις αντίστοιχες πόλεις της χώρας μας.

 

 

Sonderschule ή  Förderschule

(Ειδικό Σχολείο ή Σχολείο Στήριξης)

 

Ο κ. Prange  εργάζεται ως εκπαιδευτικός για 32 συνεχή χρόνια με παιδιά, που θεωρούνται ότι παρουσιάζουν ειδικές ανάγκες. Έχει  ειδικευτεί στην Παιδαγωγική για παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες και για παιδιά που έχουν πνευματική στέρηση, σωματικές βλάβες και αναπηρίες. Πεποίθησή του είναι ότι δεν πρέπει να  εγκαταλείπονται τα παιδιά αυτά στο κοινωνικό περιθώριο, αλλά είναι ανάγκη να ενσωματώνονται στο σχολείο και σ΄ αυτήν την κατεύθυνση έχει αφιερώσει όλη την επαγγελματική του δραστηριότητα. Διετέλεσε καθηγητής και διευθυντής σε σχολείο και σήμερα εδώ και 6 χρόνια είναι διευθυντής ειδικός στην Κρατική Σχολική Επιθεώρηση Νυρεμβέργης.

Στο εκπαιδευτικό σύστημα των τριών παράλληλων σχολείων  Hauptschule (Τεχνικό Επαγγκελματικό Σχολείο), Realschule (Σχολείο Μέσης Επαγγελματικής Σταδιοδρομίας), Gymnasium (Σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης)   προστίθεται και ένα τέταρτο σχολείο παράλληλο: Το Ενισχυτικό Σχολείο (Förderschule) για μαθητές  με ειδικές ανάγκες.  Στην   προβολή σλάιτς φαίνεται ότι στη Νυρεμβέργη  λειτουργούν συνολικά 19 ενισχυτικά σχολεία για 11 διαφορετικούς τύπους αναπηρίας  σε σύνολο 4.000 παιδιών. Από τα  28.000 παιδιά και σε σύγκριση με το μέσο όρο στη Βαυαρία, η Νυρεμβέργη  βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο του 4%. Αυτό το  χαμηλό ποσοστό οφείλεται και στο θεσμό των μετακινούμενων καθηγητών, οι οποίοι διδάσκουν και προσφέρουν υπηρεσίες σε παιδιά με αναπηρίες, τα οποία φοιτούν σε κανονικά σχολεία. Υπάρχουν λοιπόν 11 είδη αναπηριών.

Τα Ενισχυτικά Σχολεία, που λειτουργούν στην Νυρεμβέργη είναι:

  1. Ενισχυτικά Κέντρα. Λειτουργούν 5 σχολεία.
  2. Σχολεία για ατομική μαθησιακή (προβλήματα στη μάθηση) στήριξη. Λειτουργεί 1 σχολείο.

Στα δυο πρώτα αυτά είδη σχολείων φοιτούν 2.000 μαθητές.

  1. Σχολεία για ατομική  μαθησιακή στήριξη (για πνευματική καθυστέρηση). Λειτουργούν 3 σχολεία.
  2. Σχολεία  για παιδαγωγική βοήθεια. Λειτουργούν τρία σχολεία. Φοιτούν παιδιά  που έχουν κανονικό δείκτη νοημοσύνης, αλλά παρουσιάζουν προβλήματα αγωγής και χρήση βίας.
  3. Σχολεία  για  σωματικά αναπήρους. Λειτουργεί 1 σχολείο. Φοιτούν παιδιά   που παρουσιάζουν σωματικές αναπηρίες  διαφόρων ειδών: παιδιά σε καροτσάκι, με πρόβλημα στο ένα πόδι, παιδιά που βρίσκονται στο κρεβάτι, άλλα με παράλυτο λαιμό κ.τ.λ. Για τα παιδιά αυτού του είδους είναι πραγματικά μια ευλογία που λειτουργεί ένα τέτοιο σχολείο με ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.
  4. Σχολεία για ατομική γλωσσική στήριξη. Λειτουργεί ένα σχολείο. Φοιτούν παιδιά που τραυλίζουν, που δεν μπορούν να σχηματίσουν προτάσεις, δεν κατέχουν τη γλώσσα και έχουν ενοχλήσεις στον κεντρικό εγκέφαλο.
  5. Σχολεία για  βαρήκοους. Λειτουργεί 1 σχολείο. Χάρη στις εξελίξεις της Ιατρικής ο αριθμός  μειώνεται.
  6. Σχολεία για κωφούς. Λειτουργεί 1 σχολείο. Ο αριθμός των παιδιών μειώνεται λόγω της προόδου  της Ιατρικής Επιστήμης.
  7. Σχολεία για άτομα  με σοβαρά προβλήματα στην  όραση. Λειτουργεί 1 σχολείο.
  8. Σχολεία για τυφλούς. Λειτουργεί 1 σχολείο. Ο αριθμός μειώνεται, όπως και στην κατηγορία 9,  εξαιτίας της Ιατρικής Επιστήμης, αλλά και της σθεναρής βούλησης των γονιών για ενσωμάτωση των παιδιών τους  στα κανονικά  σχολεία.
  9. Σχολεία για ασθενείς. Λειτουργεί 1 σχολείο. Συνήθως τέτοιοι μαθητές απουσιάζουν πάνω από 4 εβδομάδες από το σχολείο. Ειδικοί όμως εκπαιδευτικοί ενημερώνονται για το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου και  το μάθημα παρέχεται στο  νοσοκομείο. Έτσι μετά το εξιτήριο ο μαθητής διαθέτει μια φυσική σύνδεση με την πορεία των μαθημάτων, που διδάσκονται στο σχολείο, εφόσον έχει καλύψει την ύλη.

 

Παιδαγωγική Στήριξη

 

Η εξακρίβωση για την ανάγκη ειδικής παιδαγωγικής στήριξης, η οποία αποτελεί τη βάση για την περαιτέρω συμβουλευτική, εντοπίζεται ήδη από τον 1ο και 2ο χρόνο της ζωής του παιδιού. Υπάρχει μια διεπιστημονική συνεργασία των γιατρών του Νοσοκομείου με τους γονείς από τη στιγμή της γέννησής του παιδιού, στη συνέχεια με τους εκπαιδευτικούς του νηπιαγωγείου, του σχολείου και άλλων συναφών υπηρεσιών, οι οποίοι πολύ νωρίς πληροφορούνται  για την πάθηση του παιδιού. Έτσι πολλά παιδιά που βοηθούνται σε πολύ νεαρή ηλικία μπορούν να ξεπεράσουν κάποιες παθήσεις, έτσι ώστε να φοιτήσουν  σε κανονικό σχολείο. Εάν μετά το πρώτο στάδιο υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης  του παιδιού, τότε αμέσως κατά την προσχολική ηλικία, τα παιδιά αυτά δέχονται μια ιδιαίτερη βοήθεια, ώστε να ξεπεράσουν σ΄ αυτό το στάδιο την πάθησή τους. Αν όμως η πάθηση συνεχίζεται και μετά την προσχολική ηλικία, τότε ανάλογα με το είδος και το βαθμό αναπηρίας το παιδί φοιτά σ΄ ένα από τα προαναφερθέντα  Ενισχυτικά Σχολεία.

Παράλληλα με αυτά τα είδη υπάρχει και ο θεσμός της «κατ΄ οίκον  διδασκαλίας»   για άρρωστους μαθητές που δεν μπορούν να φοιτήσουν σ΄ αυτά τα σχολεία (π.χ. παραλυσίες στο αναπνευστικό σύστημα). Αν επίσης κάποιος μαθητής φοιτά σ΄ ένα κανονικό σχολείο, αλλά παρουσιάζει προβλήματα αγωγής,  τότε αποστέλλεται στο σχολείο αυτό κάποιος καθηγητής ειδικής αγωγής και  παρέχει συμβουλευτική για τον τρόπο αντιμετώπισης της περίπτωσης. Ακόμα και σε επίπεδο Νηπιαγωγείου παρέχεται συμβουλευτική στήριξη για ανάλογη περίπτωση.

Περιπτώσεις παιδιών με κομμένο το ένα χέρι ή πόδι ή άλλες παρόμοιες σωματικές παθήσεις δεν προτείνονται για τα ειδικά σχολεία. Κοντά σ΄ αυτά  τα παιδιά βρίσκεται καθηγητής σταλμένος από την Κρατική Σχολική Επιθεώρηση, ο οποίος παρέχει Συμβουλευτική.

Επίσης παιδιά με σωματικές αναπηρίες, τυφλά, με προβλήματα στην όραση, κωφά και βαρήκοα, τα οποία ζουν στην επαρχία, φοιτούν σε ειδικά σχολεία της Νυρεμβέργης. Η μεταφορά τους γίνεται με λεωφορεία, αν χρειαστεί. Τα έξοδα της μετακίνησης και της διαμονής  σε οικοτροφείο αναλαμβάνει το κράτος. Είναι ένα πολύ ακριβό σύστημα.

Η συνεχιζόμενη συζήτηση για την ενσωμάτωση αυτών των παιδιών σε κανονικά σχολεία ενισχύεται, γιατί το κόστος είναι αρκετά υψηλό και ίσως συμφέρει στο κράτος να υπάρχει αυτή η ενσωμάτωση.

 

Εξακρίβωση Ειδικής Παιδαγωγικής Ανάγκης Στήριξης

 

Το πρώτο βήμα είναι ο προβληματισμός των γονιών και των εκπαιδευτικών πάνω στις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει το παιδί ήδη από την πρώτη τάξη. Ο Διευθυντής του σχολείου διαπιστώνει τις σημαντικές αποκλίσεις και αναπηρίες, που παρουσιάζει το παιδί σε έναν ή περισσότερους τομείς: στη σχολική επίδοση, γνωστική εξέλιξη, συμπεριφορά, γλωσσική εξέλιξη, σωματική αναπηρία, βλάβες  στις αισθήσεις (ακοή, όραση).  Οι υπεύθυνοι των τάξεων   Grundschule   και  Hauptschule   παρατηρούν το παιδί, εξακριβώνουν το βαθμό επίδοσής του, τις προσωπικές προσπάθειες αντιμετώπισης του  προβλήματος. Συζητούν με τους γονείς και περιγράφουν τα δείγματα αναπηρίας και καθυστέρησης που παρουσιάζει το παιδί. Στη συνέχεια ο Διευθυντής ενημερώνει γραπτώς τους γονείς για το θέμα του παιδιού. Παράλληλα στέλνει επιστολή στο αντίστοιχο Ενισχυτικό σχολείο της περιοχής με την παράκληση  στήριξης για την εξακρίβωση της ειδικής αγωγής ανάγκης στήριξης. Ο διευθυντής του Ενισχυτικού Σχολείου αποστέλλει έναν ειδικό παιδαγωγό, δάσκαλο συμβουλευτικής και κοινωνικό λειτουργό, προκειμένου να εξακριβώσουν την ειδική αγωγή ανάγκης στήριξης.

Ο ειδικός παιδαγωγός –spezialist-  στην έκθεση του διαπιστώνει π.χ. ότι το παιδί μπορεί να παραμείνει στο κανονικό σχολείο και να ενισχυθεί μέσα από το σχολείο αυτό ή διαπιστώνει ότι πρέπει να φοιτήσει σε ειδικό σχολείο. Εφόσον λοιπόν διαπιστωθεί η αναγκαιότητα φοίτησης σε ειδικό σχολείο, τότε σ΄ αυτό το ενισχυτικό σχολείο προσκαλούνται και οι γονείς και γίνεται μια συζήτηση ανάμεσα στο Διευθυντή του ειδικού σχολείου και στον ειδικό παιδαγωγό που συνέταξε την έκθεση και τους γονείς.

Για τους γονείς τις περισσότερες φορές κάτι τέτοιο αποτελεί σοκ. Απαιτείται από τους ειδικούς παιδαγωγούς μεγάλη προσπάθεια και πειθώ για να πείσουν τους γονείς να  αποδεχτούν το πρόβλημα του παιδιού τους και να το εγγράψουν σε  ένα ειδικό σχολείο. Αν οι γονείς συναινέσουν, τότε το παιδί χωρίς άλλες διαδικασίες  γίνεται αποδεκτό για τη φοίτησή του σε ειδικό σχολείο. Αν όμως δε συναινέσουν, αποστέλλεται επιστολή στο Διευθυντή της Κρατικής Σχολικής Επιθεώρησης  και αποφασίζει πλέον ο ίδιος.

Στόχος της Κρατικής Σχολικής Επιθεώρησης είναι να αντιληφθούν οι γονείς ότι  η φοίτηση του παιδιού σ΄ ένα ειδικό σχολείο, δεν είναι φυλακή, αλλά ότι αποτελεί ουσιαστική βοήθεια. Αυτή η προκατάληψη με το χρόνο αίρεται και πραγματικά πείθονται οι γονείς ότι ήταν μια σωστή ενέργεια.

Η φοίτηση παιδιών σε ειδικό σχολείο γίνεται χωρίς να ακολουθηθεί η παραπάνω διαδικασία και πριν ακόμα τη φοίτησή τους στο Δημοτικό. Σ΄ αυτές τις περιπτώσεις έχει διαπιστωθεί η αναπηρία του από ειδικούς και βρίσκουν σύμφωνους τους γονείς πάνω σε μια τέτοια επιλογή.

Μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζει η Κρατική Σχολική Επιθεώρηση με μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες. Το πρόβλημα έγκειται στους γονείς, οι οποίοι προσπαθούν να δικαιολογήσουν τη συμπεριφορά του παιδιού τους  και να  εκλογικεύσουν την πνευματική του καθυστέρηση αποδίδοντάς την π.χ. στην οκνηρία .

Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις αλλοδαπών γονέων, οι οποίοι είναι αρνητικοί απέναντι στη διαγνωστική, την οποία εκλαμβάνουν ως κυβερνητική πρόθεση  διάκρισης σε βάρος  του παιδιού τους, ενώ είναι σαφές ότι για το γερμανικό κράτος η φοίτηση ενός παιδιού σε ειδικό σχολείο συνεπάγεται  υψηλό κόστος.

Ο κ.  Prang  διαβεβαιώνει ότι είναι οπαδός αυτού του συστήματος του   Förderschule και διαπιστώνει ότι μαθητές που αποφοιτούν από ένα ειδικό σχολείο, αποκτούν και μια καλή επαγγελματική εκπαίδευση. Γιατί το κράτος διαθέτει κονδύλια για τους αποφοίτους αυτών των σχολείων να παρακολουθούν επαγγελματική εκπαίδευση σε εταιρίες και να διεκδικούν κάποια θέση μαθητείας σ΄ αυτές.

Στη  Βαυαρία  κανείς μαθητής δεν εγκαταλείπει το ειδικό σχολείο χωρίς να έχει αμέσως  μετά επαγγελματική εκπαίδευση, εκτός από ένα 5%, που αρνείται κάθε μάθηση. Ακόμα και στις περιπτώσεις παιδιών με πνευματική καθυστέρηση το κράτος παρέχει τη φροντίδα για την εκμάθηση κάποιου επαγγέλματος. Τα ειδικά σχολεία στη Βαυαρία, συνεχίζει ο κ. Prange δεν θα καταργηθούν. Όπου καταργήθηκαν, αναγνώρισαν ότι ήταν λανθασμένη επιλογή.

 

Το αναλυτικό πρόγραμμα

 

Το αναλυτικό πρόγραμμα για τους μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα στη γλώσσα, στην αγωγή, με σωματικές παθήσεις, κωφά, τυφλά κ.τ.λ. έχουν σαν βάση το κανονικό αναλυτικό πρόγραμμα εν μέρει προσαρμοσμένο στην ανάλογη πάθηση.

Το  Förderschule είναι σχολείο το οποίο δίνει οδηγίες στο παιδί να αντεπεξέλθει στα καθημερινά ζητήματα της ζωής. Τα παιδιά αυτά δεν πρόκειται ποτέ να επιστρέψουν σε κανονικό σχολείο. Στο σχολείο μαθαίνουν πώς να πιάνουν το μαχαίρι, το κουτάλι ή πώς να μπουν σε ένα όχημα. Γι’ αυτά τα παιδιά υπάρχει ένα διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και μια άλλη βοήθεια. Τα παιδιά, λοιπόν, που χρειάζονται μια ειδική προσωπική βοήθεια σε θέματα μάθησης, προσφέρεται αυτή η βοήθεια από το Κέντρο Στήριξης. Αυτή είναι  η οργάνωση ενός ενισχυτικού σχολείου ή Ειδικού Κέντρου Στήριξης.

Για τα καθυστερημένα παιδιά  υπάρχει ειδικό αναλυτικό πρόγραμμα. Στην πρώτη τάξη γίνεται διάγνωση της ειδικής βοήθειας που θα πάρουν τα παιδιά. Ασχολούνται γιατροί, ψυχολόγοι, γονείς, νηπιαγωγοί. Γι’ αυτά τα παιδιά στην πρώτη τάξη καλύπτεται η μισή διδακτέα ύλη, στη δεύτερη τάξη  η άλλη μισή και στην τρίτη τάξη η ύλη της δεύτερης τάξης.

Πολλά παιδιά επιστρέφουν στο κανονικό δημοτικό σχολείο, ενώ ένας άλλος αριθμός παραμένει σε ειδικό σχολείο και διδάσκονται σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα της  Hauptschule  και μετά την έκτη τάξη επιστρέφουν στο κανονικό σχολείο, ενώ τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παραμένουν στο ενισχυτικό σχολείο μέχρι να τελειώσουν.

Μπορεί ωστόσο ένας μαθητής να φύγει από το ενισχυτικό σχολείο και να επιστρέψει στο κανονικό ή να συμβεί και το αντίθετο. Σ΄ αυτήν την περίπτωση ο εκπαιδευτικός οφείλει να προσαρμόζει το αναλυτικό πρόγραμμα στις ανάγκες του παιδιού. Κατά κανόνα τα παιδιά από τα ενισχυτικά σχολεία, τα οποία μετεγγράφονται στα κανονικά σχολεία, εντάσσονται σε μικρότερη τάξη απ΄ αυτή που φοιτούσαν στο ειδικό σχολείο. Η επαναφορά μαθητών  από ειδικά σχολεία στα κανονικά  έχει συνεχώς αυξητική τάση.

Η ανθρωπιστική στάση του εκπαιδευτικού απέναντι στο παιδί αποτελεί τη βασική παιδαγωγική αρχή. Αν κάποιος γίνει για οποιονδήποτε λόγο παιδαγωγός, οφείλει να διαθέτει μεγάλο ψυχικό απόθεμα, επισημαίνει ο κ.  Prange. Υπάρχουν ορισμένοι εκπαιδευτικοί που δεν αντέχουν. Αυτό όμως μπορεί να έχει σχέση και με τις ιδιωτικές ή οικογενειακές υποθέσεις. Οι  περισσότεροι όμως είναι ευχαριστημένοι που παρέχουν τις υπηρεσίες τους κοντά στα άτομα με ειδικές ανάγκες.

 Η βαθμολογία σε παιδιά με πνευματικές παθήσεις δεν παίζει κανένα ρόλο, ενώ παίζει μικρό ρόλο για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Σημαντικό δεν είναι η αντικειμενική βαθμολογία, αλλά η υποκειμενική, που προσφέρεται στο παιδί. Όταν όμως αυτό πρόκειται να φοιτήσει σε κανονικό ή να μεταπηδήσει στην επαγγελματική εκπαίδευση, πρέπει να του δοθεί και μια ρεαλιστική βαθμολογία. Φυσικά αποτελεί παιδαγωγικό έγκλημα να απαιτεί ο δάσκαλος από κάποιο παιδί, που κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη σ΄ ένα κείμενο, την πλήρη διόρθωσή τους ή να πει στο παιδί ότι δεν είναι καλός μαθητής εξαιτίας των ορθογραφικών λαθών.

Το κόστος φοίτησης  σε ένα ειδικό σχολείο είναι 1 ½ μεγαλύτερο από το κανονικό σχολείο.

Τα αυτιστικά παιδιά ανήκουν σε μια γκρίζα ζώνη, όχι μόνο για τα ενισχυτικά σχολεία αλλά και για την ίδια την επιστήμη. Λειτουργεί τμήμα με αυτιστικά παιδιά. Εντάσσονται σε παιδιά με πνευματικές ανάγκες – παθήσεις, αλλά δυστυχώς δεν μπορούν να βοηθηθούν, όπως πρέπει. Οι γονείς τους δραστηριοποιούνται έντονα, αλλά δεν υπάρχει ιδανική λύση ακόμα.

Τα δυσλεκτικά παιδιά έχουν κανονικό δείκτη νοημοσύνης και φοιτούν σε κανονικό σχολείο. Στις γραπτές εξετάσεις εξαιρούνται από τα λάθη που κάνουν.  Ο χρόνος των γραπτών εξετάσεων είναι μεγαλύτερος γι’ αυτά. Η δυσλεξία αυτών των παιδιών διαπιστώνεται από κάποιο σχολικό ψυχίατρο και έναν ψυχολόγο. Ο κ  Prange, τονίζει, ότι θα έπρεπε να λειτουργεί ένα ειδικό σχολείο για τα παιδιά  που έχουν πρόβλημα στην αρίθμηση – δυσαρίθμηση (Diskalkulie).

Τέλος, ο κ.  Prange  αναφέρθηκε στο ωράριο των εκπαιδευτικών που εργάζονται στα ειδικά σχολεία. Εργάζονται 26 ώρες την εβδομάδα και ο μισθός τους είναι μία βαθμολογική κλίμακα πιο πάνω από τους καθηγητές  που εργάζονται αντίστοιχα σε κανονικό σχολείο.                           

 

Σχόλια (1)

  • ntaf01

    Ιδιαίτερη φυσιογνωμία με σπάνιο ήθος, πνεύμα και έντονο αίσθημα αλληλεγγυής και προσφοράς, της ισονομίας, με ιδιαίτερη έμφαση στη παιδεία και την αφύπνιση των ανθρώπων μέσα απο τη μόρφωση. Μη έχοντας λησμονήσει τη χώρα τον τόπο του, τους συνανθρώπους του, το σεβασμό, την ιστορία της χώρας,τα ήθη έθιμα της πατρίδας του.

    Απάντηση

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή