Ενας Λαρισαίος στην πρώτη αεροπειρατεία Reviewed by Momizat on .     Γράφει ο Δημήτρης Βάλλας   Η ιστορία, δεν έχει παρωπίδες και επειδή η στήλη κατά καιρούς ήταν άκρως …πολεμική, ας γίνει λοιπόν σήμερα πολιτικ     Γράφει ο Δημήτρης Βάλλας   Η ιστορία, δεν έχει παρωπίδες και επειδή η στήλη κατά καιρούς ήταν άκρως …πολεμική, ας γίνει λοιπόν σήμερα πολιτικ Rating: 0

Ενας Λαρισαίος στην πρώτη αεροπειρατεία

Ενας Λαρισαίος στην πρώτη αεροπειρατεία

 

 

Γράφει ο Δημήτρης Βάλλας

 

Η ιστορία, δεν έχει παρωπίδες και επειδή η στήλη κατά καιρούς ήταν άκρως …πολεμική, ας γίνει λοιπόν σήμερα πολιτική, ανασκαλεύοντας μια υπόθεση του εμφυλίου σπαραγμού που κάπου στο 1948 έμελε να ανατρέψει τα μέχρι στιγμής δρώμενα στο χώρο των αεροπορικών επικοινωνιών καθιερώνοντας δια …ελληνικών χειρών την πρώτη στον κόσμο Αεροπειρατεία!

Από αυτήν δεν ήταν δυνατόν να λείψει και ένας Λαρισαίος . Μιλάμε για τον μόλις 17 χρονών τότε Γιώργο Κέλλα, απόγονο της γνωστής οικογένειας που μετείχε στην αεροπειρατεία, ιδεολόγος μιας άλλης εποχής που δεν δίστασε για το πιστεύω του να προχωρήσει εκει που η συνείδηση του το υπαγόρευε.

Η στήλη αυτή των «Ιστορικών Ιχνηλασιών» πάντα τα πήγαινε καλά με τους ιδεολόγους, με όλους αυτούς που στην εποχή τους, πηγαίνοντας κόντρα σε …θείους και διαβόλους, έκαναν τη ρήξη, αναζητώντας το κάτι άλλο, έστω και εάν αυτό τους οδηγούσε στο χαμό!

Πάμε λοιπόν στην πρώτη αεροπειρατεία που έγινε ποτέ στον κόσμο και έφερε τα πάνω κάτω…

Ήταν λοιπον 14 Σεπτεμβρίου του 1948 που το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Ελευθερία» στα περίπτερα, έγραφε με έντονα, κεφαλαία γράμματα, «ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΝ ΩΔΗΓΗΘΗ ΒΙΑΙΩΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΣΕΡΒΙΑΝ».

Ήταν η πρώτη καταγεγραμμένη αεροπειρατεία σε πτήση που εκτελούσε επιβατικό δρομολόγιο στον κόσμο. Δράστες ήταν 6 μαθητές της τάξης του Γυμνασίου από τη Θεσσαλονίκη, όλοι τους παιδιά αστικών οικογενειών και πρώην μέλη της Ε.Π.Ο.Ν.

Στόχος τους να καταφέρουν να περάσουν μέσα από τη Γιουγκοσλαβία στο μέτωπο του Γράμμου και να ενωθούν με τον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδος.

Ήταν η εποχή που ο ελληνικός Εμφύλιος μαίνονταν και η αριστερά διώκονταν βιαίως από τις κυβερνητικές δυνάμεις, ενώ οι δρόμοι για το βουνό ήταν αποκομμένοι.

Με τη δικαιολογία ότι θα δώσουν εξετάσεις για το Πολυτεχνείο, οι πρώτοι αεροπειρατές της ιστορίας, οι Αλέξανδρος και Δημήτριος Κουφοδάκης ετών 21 και 23 αντίστοιχα, Αχιλλέας Κλετιμλίδης ετών 19, Αντώνης Βογιάζος ετών 18, Γιώργος Κέλας ετών 17και  Σπύρος Χειλμιάδης ετών 18, κατέβηκαν αρχικά στην Αθήνα. Αυτή ήταν μόνο η αρχή από το παράτολμο και καινοφανές σχέδιό τους.

Στις 13 Σεπτεμβρίου και ώρα 13:15, οι 6 νέοι θα επιβιβαστούν από το αεροδρόμιο του Ελληνικού σε ένα αεροσκάφος της  TAE, της πρώτης ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας – Τεχνικαί  Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις, με δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Μεταξύ των ονομάτων των 21 επιβατών, ήταν και αυτό του  βουλευτή Ιωάννη Αποστόλου

Κατά τη διάρκεια της πτήσης και ενώ το αεροπλάνο βρίσκονταν πάνω από τη Σκύρο, τέσσερις από τους νεαρούς εισέβαλαν στο πιλοτήριο και οπλισμένοι με σουγιάδες και ένα μπουκάλι γκαζόζας, ζήτησαν από τον πιλότο να αλλάξει προορισμό και να προσγειώσει το σκάφος στο Βελιγράδι. Ακολούθησε συμπλοκή στο πιλοτήριο με το συγκυβερνήτη, ενώ μέσα σε εκείνο το διάστημα ο ασυρματιστής πρόλαβε να αναφέρει το συμβάν. Η εντολή που έλαβε είναι να «επιστρέψει το αεροπλάνο πάση θυσία αμέσως εις Θεσσαλονίκην». Ταυτόχρονα, απογειώθηκαν πολεμικά σκάφη τύπου SPITFIRE για να αποτρέψουν την αεροπειρατεία, αλλά ήταν ήδη αργά. Το επόμενο μήνυμα που εξέπεμψε ο ασύρματος  ήταν «Είμεθα προσγειωμένοι Όφτσε Πόλε 60 χλμ. Νοτιοανατολικά  Σκοπίων».

Τρία πολεμικά σκάφη τύπου SPITFIRE σηκώθηκαν από το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων για να αποτρέψουν την αεροπειρατεία στο επιβατικό της ΤΑΕ

Η επιστροφή του αεροσκάφους σε ελληνικό έδαφος σηματοδότησε μια σειρά από ανακρίσεις, από τον ίδιο τον υπουργό Αεροπορίας, ενώ επιρρίφθηκαν ευθύνες και στους πιλότους που δεν κατάφεραν να παραπλανήσουν τους αεροπειρατές και να προσγειώσουν το σκάφος σε Ελληνικό έδαφος. Τέθηκαν σε διαθεσιμότητα και προφυλακίστηκαν.

Οι έξι νεαροί που κατάφεραν να φτάσουν με τρένο στα Σκόπια, δικάσθηκαν ερήμην και κρίθηκαν ένοχοι και καταδικάσθηκαν σε θάνατο. Διώξεις και φυλακές γνώρισαν και οι οικογένειές τους, που δε γνώριζαν τίποτα για τις προθέσεις των παιδιών τους.

Ως αποτέλεσμα της πρώτης αεροπειρατείας στον κόσμο, ήταν η εντατικοποίηση των ελέγχων στα αεροδρόμια και η λειτουργία τους στο εξής σε αυστηρότερο πλαίσιο.

Από τους νεαρούς αεροπειρατές, ο πιο γνωστός σήμερα είναι ο  Αντώνης Βογιάζος, σκηνοθέτης και  μεταφραστής του έργου του Λένιν στα ελληνικά

Το 1987 οι κρίσιμες στιγμές από την πρώτη αεροπειρατεία αναβίωσαν στη μεγάλη οθόνη από το σκηνοθέτη Κώστα Κουτσομύτη, στην ταινία «Ο Κλοιός».

Ας δούμε όμως τι απέγινε ο17χρονοςΛαραισαιος Γιώργος Κέλλας.

Με τη μισή οικογένεια στα αριστερά και τη μισή στα ,,δεξιά, όπως συνέβαινε σε πολλούς τότε , ό Λαρισαίος Γιώργος Κέλλας, ακλούθησε τη δική του πορεία…

Ο Γιώργος Κέλλας ήταν γιος του Λαρισαίου Θανάση Κέλλα που διατηρούσε μεγάλο κατάστημα με αρώματα στη Θεσσαλονίκη στην οδό Βενιζέλου κοντά στη διασταύρωση με την Βαλαωρίτη.

Ήταν μοναχογιός και μετά τη αεροπειρατεία έζησε για αρκετό χρονικό διάστημα στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας όπου και παντρεύτηκε.

Έζησε ακόμα και στην Αυστρία όπου με τον Μπακογιάννη έβγαζε το περιοδικό «ΚΑΙ».

Επέστρεψε στη Ελλάδα γύρω στο 1978 και πέθανε στο Ασβεστοχώρι νοσηλευόμενος για φυματίωση. Ο γιος του Θανάσης ζει σήμερα στη Γερμανία, ενώ, η σύζυγος του, Ρουμανικής καταγωγής ,δεν θέλει να μιλά και να αναφέρεται καθόλου στο παρελθόν!!!

EΛΕΥΘΕΡΙΑ

 

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή