"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

10.7 C
Trikala

Η ακρίβεια αδειάζει τις τσέπες μας – Σε απόγνωση οι καταναλωτές

lafarm

Σχετικά άρθρα

Ενώπιον νέου κύκλου ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά βρίσκονται οι καταναλωτές, καθώς νέοι τιμοκατάλογοι αρχίζουν να εφαρμόζονται σε όλη την αλυσίδα του λιανεμπορίου και της εστίασης.

Δε λείπουν βέβαια από το «μενού της ακρίβειας» και οι επιβαρύνσεις στις συσκευασίες που χρησιμοποιούνται σε μια σειρά προϊόντων όπως ο καφές, όπου ήδη εφαρμόζεται το πράσινο τέλος για το πλαστικό κυπελάκι, αλλά και τα σκευάσματα ζαχαροπλαστικής όπου π.χ. έχει εκτιναχτεί το κόστος για τα ταψάκια αλουμινίου.

Επίσης, το αυξημένο κόστος ενέργειας λειτουργεί ως ένας άλλο «προωθητικός» παράγων για την άνοδο των τιμών, όπως βέβαια και η εκτίναξη των τιμών σε πολλές πρώτες ύλες, που αποτελούν και διεθνή χρηματιστηριακά προϊόντα.

Έτσι, ήδη, σε βασικά, όπως αναφέρθηκε, όπως τα γαλακτοκομικά, τα είδη προσωπικής υγιεινής,τα  απορρυπαντικά, τα λάδια, τα ζυμαρικά, τα κατεψυγμένα, το κρέας, τα όσπρια  έχουν ήδη προαναγγελθεί ανατιμήσεις από τους προμηθευτές καθώς μάλιστα και τα αποθέματα που είχαν αγοραστεί σε παλιές τιμές έχουν εξαντληθεί.

Νέες αυξήσεις

Μάλιστα, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, οι αυξήσεις σε τιμές των τροφίμων αλλά και άλλων βασικών προϊόντων όπως θα ανέλθουν σε ποσοστά που θα φτάσουν και το 10% τους επόμενους μήνες. Όπως τονίζεται, σε κάποιες ετικέτες στο γάλα, όπου το ένα λίτρο κοστίζει 1,6- 1,7 ευρώ, εκτιμάται ότι η τιμή θα πάει στα 2 ευρώ ενώ κι στη φέτα αναμένεται να ανεβεί η τιμή από 2-3 ευρώ λόγω κοστολογίων παραγωγής. 

Ήδη, βέβαια, σε βασικά είδη διατροφής, στα σούπερ μάρκετ έχουν προηγηθεί κι άλλα κύματα αυξήσεων κατά το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους όπως έχει καταδείξει και η κίνηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, σε κάποια είδη όπως τα έλαια, τα ζυμαρικά ή το κρέας (αρνί). Υπενθυμίζεται ότι με ρυθμό  4,8% κινήθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος.

Ήδη, δε, είχε καταγράψει αύξηση 3,4% τον Οκτώβριο. Έτσι σε ετήσια βάση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Φυσικό αέριο (180,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%), Ηλεκτρισμό (37,8%) και Καύσιμα (24,9%). Παράλληλα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως, μεταξύ άλλων, σε: Αρνί- κατσίκι (21,3%), Ελαιόλαδο (18,5%), Άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), Πατάτες (11,9%), Νωπά ψάρια (9,8%), Ψωμί (4,3%), Καφές (3,9%) και Τυριά (3,5%).

Σε απόγνωση οι καταναλωτές

Ενδεικτική της κατάστασης μάλιστα είναι και η ανακοίνωση την περασμένη Τετάρτη του ΙΝΚΑ που σημειώνει ότι: «Δυστυχώς το νέο έτος ξεκίνησε με αλλαγές τιμών προϊόντων σούπερ μάρκετ. Είδη από έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΚΑ με την έναρξη της νέας χρονιάς ξεκίνησαν και οι αυξήσεις τιμών παντού όπως διόδια γέφυρα Χαρίλαος Τρικουπης καθώς και ειδικού τέλους υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος κατά 10 λεπτά του ευρώ.

Όμως δεν έφτασε αυτό αλλά ξεκίνησαν και οι αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ. Μα 0,10 λεπτά 0,8 λεπτά 0,5 λεπτά του ευρώ κάθε μέρα που περνά είναι αυξήσεις. Δυστυχώς το 2022 θα είναι χειρότερο από θέμα ακρίβειας από το 2021.Ελπίζουμε να πέσουν οι τιμές των καυσίμων το φυσικό αέριο και το ρεύμα μέσα στους επόμενους 3 μήνες. Αυτό όμως δεν αρκεί οι τιμές δεν έχουν πιάσει ακόμα ταβάνι.

Φοβόμαστε  ως ΙΝΚΑ πως οι αυξήσεις τιμών θα συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση Η ακρίβεια καλπάζει με γοργούς εξωγενείς και εσωτερικούς ρυθμούς. Η κυβέρνηση αδυνατεί να κοντρολάρει την αγορά. Εμείς  ως ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας συστήνουμε όπου είναι εφικτό και δυνατό αγορές με βάση τις προσφορές των καταστημάτων γιατί  εκεί είναι το όφελος μας. Ίοως το κέρδος να φτάσει και να καλύψει τις μεγάλες αυξήσεις.Όλοι μαζί πρέπει να πιέσουμε να πέσουν οι τιμές των προϊόντων. Ο καταναλωτής είναι η δύναμη της αγοράς Όταν  ακριβαίνει ένα προϊόν πάμε σε άλλο για να πέσει η τιμή» σημειώνει το ΙΝΚΑ

Οι προσφορές

Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά τις γιορτές καταγράφεται και μια αύξηση της τάσης για προσφορές και προωθητικές, που είχαν μειωθεί λόγω της συγκυρίας τιμών και κοστολογίων.  Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση στοιχεία της Nielsen IQ ενώ το πρώτο τετράμηνο του 2021 το 62,2% των επώνυμων ταχυκίνητων προϊόντων διατέθηκαν σε προσφορά, το ποσοστό αυτό έπεσε τον Ιούνιο στο 44,1%, για να πέσει στο 35,2% τον περασμένο Οκτώβριο. 

Ωστόσο, τώρα, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, οι αλυσίδες έχουν ξεκινήσει και πάλι να κάνουν προωθητικές ενέργειες για να προσελκύσουν τους καταναλωτές αλλά και να «ξεστοκάρουν» από αποθέματα (π.χ. ζυμαρικά) που έμειναν λόγω χαμηλής ζήτησης στις γιορτές.

Στην κατεύθυνση πάντως ελέγχου της αγοράς η Επιτροπή Ανταγωνισμού ετοιμάζει ένα νέο κύκλο αιφνιδιαστικών ελέγχων για να δει εάν καταγράφονται εναρμονισμένες πρακτικές τόσο στην προμήθεια όσο και στη λιανική πώληση τροφίμων ευρείας κατανάλωσης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης