Καταργούν την κατάργηση της “Διαύγειας” μετά τον σάλο Reviewed by Momizat on . Μετά την ανάρτηση στο «vima.gr» του θέματος με την κατάργηση της πλέον θεμελιώδους διάταξης της «Διαύγειας», που προβλέπει τη νομική ισχύ των αποφάσεων μόνο άμα Μετά την ανάρτηση στο «vima.gr» του θέματος με την κατάργηση της πλέον θεμελιώδους διάταξης της «Διαύγειας», που προβλέπει τη νομική ισχύ των αποφάσεων μόνο άμα Rating: 0

Καταργούν την κατάργηση της “Διαύγειας” μετά τον σάλο

Καταργούν την κατάργηση της “Διαύγειας” μετά τον σάλο
Μετά την ανάρτηση στο «vima.gr» του θέματος με την κατάργηση της πλέον θεμελιώδους διάταξης της «Διαύγειας», που προβλέπει τη νομική ισχύ των αποφάσεων μόνο άμα τη αναρτήσει τους στον ομώνυμο διαδικτυακό τόπο, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ανακοίνωσε ότι προχωρά σε αναδιατύπωση της ρύθμισης μετά τον σάλο που προκλήθηκε στο Διαδίκτυο.
«Προς αποφυγή οποιασδήποτε παρεξήγησης η σχετική διάταξη (Άρθρο 20, παράγραφος 4) που προκάλεσε τόση συζήτηση θα επαναδιατυπωθεί ώστε να μην επιδέχεται καμίας καλόπιστης ή κακόπιστης παρερμηνείας» επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο.
Όπως σημειώνει, «όχι μόνον δεν καταργείται το πρόγραμμα “Διαύγεια”, που αποτελεί μοναδικό εργαλείο ενίσχυσης της διαφάνειας της διοικητικής δράσης, αλλά αντιθέτως ενισχύεται».
«Η ρύθμιση στο σχέδιο νόμου δεν επηρεάζει την υποχρέωση των φορέων να αναρτούν τις προβλεπόμενες πράξεις στο πρόγραμμα “Διαύγεια”, αλλά αποσαφηνίζει τον χρόνο έναρξης ισχύος τους. Με τον τρόπο αυτό θωρακίζεται περαιτέρω το πρόγραμμα “Διαύγεια” από διαφορετικές νομικές ερμηνείες που είχαν κατά καιρούς προκύψει» αναφέρεται.
Μάλιστα, δίδει παράταση στη δημόσια διαβούλεψη, που κανονικά έληγε σήμερα Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2013, ως την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013.
Ακολουθεί η πλήρης ανακοίνωση.
«Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης διαψεύδει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο το δημοσίευμα με τίτλο “Καταργούν τη ‘Διαύγεια’ με διαβούλευση 24 ωρών” της ηλεκτρονικής εφημερίδας tovima.gr και τον συντάκτη αυτού κ. Αχιλλέα Χεκίμογλου.
»Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, όχι μόνον δεν καταργείται το πρόγραμμα “Διαύγεια”, που αποτελεί μοναδικό εργαλείο ενίσχυσης της διαφάνειας της διοικητικής δράσης, αλλά αντιθέτως ενισχύεται.
»Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά στο ζήτημα της ισχύος των αναρτημένων πράξεων, η ρύθμιση στο σχέδιο νόμου δεν επηρεάζει την υποχρέωση των φορέων να αναρτούν τις προβλεπόμενες πράξεις στο πρόγραμμα “Διαύγεια”, αλλά αποσαφηνίζει τον χρόνο έναρξης ισχύος τους. Με τον τρόπο αυτό θωρακίζεται περαιτέρω το πρόγραμμα “Διαύγεια” από διαφορετικές νομικές ερμηνείες που είχαν κατά καιρούς προκύψει.
»Σε κάθε περίπτωση προς αποφυγή οποιασδήποτε παρεξήγησης η σχετική διάταξη (Άρθρο 20, παράγραφος 4) που προκάλεσε τόση συζήτηση θα επαναδιατυπωθεί ώστε να μην επιδέχεται καμίας καλόπιστης ή κακόπιστης παρερμηνείας.

»Αναφορικά με το θέμα της ανάρτησης των δαπανών στο πρόγραμμα “Διαύγεια”, με το προωθούμενο σχέδιο νόμου ξεκαθαρίζεται πλέον ότι θα πρέπει υποχρεωτικά να αναρτάται και η πράξη που οριστικοποιεί την πληρωμή και περιέχει το ακριβές ποσό που θα πληρωθεί. Με τον τρόπο αυτό θωρακίζεται περαιτέρω το πρόγραμμα “Διαύγεια” ως προς την ασάφεια των πραγματικών δαπανών των φορέων, κάτι που δεν ήταν σαφές μέχρι σήμερα.
»Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η παράγραφος 6 του άρθρου 20 του σχεδίου νόμου δεν αλλάζει επί της ουσίας την ισχύουσα ρύθμιση όπως αυτή προβλέπεται στον ιδρυτικό νόμο της “Διαύγειας” (Ν.3861/2010).
»Επιπρόσθετα, για την ενίσχυση του προγράμματος “Διαύγεια” στο σχέδιο νόμου εισάγονται οι εξής νέες ρυθμίσεις:
1.Οι αναρτημένες πράξεις έχουν ισχύ ακριβούς αντιγράφου.
2. Ο πολίτης αρκεί να επικαλεστεί τον Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης (ΑΔΑ) για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των αναρτημένων πράξεων από τους φορείς.
»Με εντολή του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Μητσοτάκη, και αφού διαπιστώθηκε το μεγάλο ενδιαφέρον επί του σχεδίου νόμου, παρατείνεται η δημόσια διαβούλευση έως και την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013».
Τι δεν λέει το υπουργείοΠέραν της ουσιαστικής όμως παραδοχής ότι η διατύπωση της διάταξης είναι προβληματική και εύλογα θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως κατάργηση του συστήματος διαφάνειας, η ανακοίνωση παρουσιάζει ενδιαφέρον κυρίως γι’ αυτό στο οποίο δεν απαντάει: Γιατί, δηλαδή, ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο κατατέθηκε προς διαβούλευση μόνο για 24 ώρες. Το δελτίο τύπου του υπουργείου απλώς ανακοινώνει την παράταση της διαβούλευσης για μια εβδομάδα, άλλη μια έμμεση παραδοχή ότι περιέπεσαν σε «φάουλ».
Η δημόσια διαβούλευση των νόμων, όπως και η υποχρέωση ηλεκτρονικής ανάρτησης των διοικητικών αποφάσεων προκειμένου αυτές να καταστούν εκτελεστές, ήταν τα δύο σημαντικότερα νομοσχέδια που έφερε η κυβέρνηση ΓΑΠ. Η σημερινή κυβέρνηση, αντίθετα, φαίνεται ότι θα προτιμούσε να μην υπάρχουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το νομοσχέδιο για το «Νέο Λύκειο» που κατατέθηκε το καλοκαίρι. Το υπουργείο Παιδείας παρέκαμψε το OpenGov και ανακοίνωσε ότι η υποχρέωση δημόσιας διαβούλευσης που εκπορεύεται από την υπάρχουσα νομοθεσία θα καλυφθεί με την αποστολή email. Πως στο καλό θα γίνει δημόσιας διαβούλευση μεταξύ των ενδιαφερομένων με προσωπικά ηλεκτρονικά μηνύματα δεν εξηγήθηκε ποτέ.
Πριν από λίγες ημέρες, μιλώντας με άνθρωπο που σχετίζεται με τη ΔΤ και ρωτώντας τον γιατί δεν μπορούμε να βρούμε στη Δια@ύγεια καμία απόφαση του ειδικού διαχειριστή Γκίκα Μάναλη σχετικά με τις δαπάνες της λειτουργίας της λεγόμενης «Δημόσιας Τηλεόρασης», μας είχε ζητηθεί να κάνουμε λίγη υπομονή, καθώς σύντομα δεν θα υπήρχε πλέον αυτό το πρόβλημα. Δεν είχαμε αντιληφθεί τότε τον τρόπο με τον οποίο σκόπευαν να το λύσουν…
Ο κύριος Μητσοτάκης «διαρρηγνύει τώρα τα ιμάτια του» και διαβεβαιώνει για τις καλές του προθέσεις. Το ερώτημα ωστόσο παραμένει. Αν όντως το πρόβλημα προκλήθηκε από μια κακή διατύπωση, τι θα γινόταν αν στον ελάχιστο χρόνο της δημόσιας διαβούλευσης κάποιος δημοσιογράφος δεν είχε αντιληφθεί τη σημασία της διατύπωσης αυτής; Θα είχε καταργηθεί η Δι@ύγεια κατά λάθος; Μήπως τελικά τα συστήματα Δι@ύγειας και OpenGov ουσιαστικά απέδειξαν τη σημασία της λειτουργίας τους; Μήπως ο κύριος υπουργός θα πρέπει στο εξής να μην αδιαφορεί για την ουσία του «εύλογου χρονικού διαστήματος διαβούλευσης», που προβλέπει ο νόμος;

Τι έλεγε η αρχική διάταξη
Τροποποίηση του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 112/Α΄/13.07.2010), όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 4057/2012 (ΦΕΚ Α΄ 54)1. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ν.3861/2010 (ΦΕΚ Α/112), αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι ρυθμίσεις του παρόντος νόμου εφαρμόζονται επίσης και σε πράξεις ή αποφάσεις που εκδίδουν όργανα, στα οποία τα αναφερόμενα στην παράγραφο αυτή όργανα έχουν χορηγήσει εξουσιοδότηση προς υπογραφή ή έχουν μεταβιβάσει αρμοδιότητα καθώς και οποιοδήποτε όργανο έχει από το νόμο την αρμοδιότητα έκδοσης πράξεων που υπάγονται στις ρυθμίσεις του νόμου αυτού.»

2. H περίπτωση 6 της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του ν.3861/2010 (ΦΕΚ Α/112), αντικαθίσταται ως εξής:
«6) οι προϋπολογισμοί, απολογισμοί, ισολογισμοί των φορέων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου»

3. Στην παρ. 4 του άρθρου 2 του ν.3861/2010 (ΦΕΚ Α/112), προστίθεται περ. 6α ως εξής:
«6α) οι πράξεις της ανάληψης υποχρέωσης δαπάνης, της απόφασης έγκρισης δαπάνης και της οριστικοποίησης της πληρωμής που περιέχει το ακριβές ποσό που θα πληρωθεί για κάθε επιμέρους δαπάνη των φορέων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου.

4. Η παρ. 2 άρθρου 4 Ν. 3861/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Με εξαίρεση τις πράξεις της προηγούμενης παραγράφου, οι λοιπές πράξεις του άρθρου 2 ισχύουν από την ανάρτηση τους στο Διαδίκτυο κατά τα οριζόμενα στον παρόντα νόμο, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά σε ειδικές διατάξεις ή στις ίδιες τις πράξεις».

5. Στο άρθρο 4 προστίθεται παρ. 5 ως εξής:
«5. Οι πράξεις που είναι αναρτημένες στο διαδίκτυο, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 6 του παρόντος νόμου, έχουν ισχύ ακριβούς αντιγράφου. Αρκεί η επίκληση του ΑΔΑ για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των αναρτημένων πράξεων, τόσο κατά τη διεκπεραίωση υποθέσεων των διοικουμένων, όσο και κατά την επικοινωνία μεταξύ των φορέων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου.»

6. Η παράγραφος 4 του άρθρου 4 του ν.3861/2010 (ΦΕΚ Α/112), αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Εάν υπάρχει διαφορά μεταξύ του κειμένου που αναρτήθηκε και του κειμένου της πράξης, ισχύει το τελευταίο. Με ευθύνη του προσώπου ή οργάνου που έχει εκδώσει την πράξη γίνονται αμελλητί οι αναγκαίες διορθώσεις στο κείμενο που έχει αναρτηθεί στο δικτυακό τόπο.»

7. Η παράγραφος 2 του άρθρου 6 του ν.3861/2010 (ΦΕΚ Α/112), αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η Υπηρεσία Ανάπτυξης Πληροφορικής (Υ.Α.Π.) του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι αρμόδια για τον επιχειρησιακό συντονισμό και τη διαχείριση της εφαρμογής του Προγράμματος Διαύγεια στους φορείς που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου.».

8. Η παράγραφος 4 του άρθρου 6 του ν.3861/2010 (ΦΕΚ Α/112), αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Η Υπηρεσία Ανάπτυξης Πληροφορικής (Υ.Α.Π.) του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης έχει την ευθύνη της λειτουργίας του κεντρικού δικτυακού τόπου για την ανάρτηση των νόμων και πράξεων καθώς και της τήρησης κεντρικού αρχείου των αναρτημένων νόμων και πράξεων, το οποίο είναι προσιτό σε κάθε ενδιαφερόμενο με ηλεκτρονικά μέσα».

(Πηγή tovima.gr, thepressprojec.gr)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή