Μετέωρα βήματα: Λόγος και διάλογος για την Καλαμπάκα Reviewed by Momizat on . Αγαπητέ φίλε Θανάση Μιχαλάκη, Διαβάζοντας στην ιστοσελίδα σας ότι από την ματαίωση ενός φεστιβάλ στον χώρο των Μετεώρων η τοπική κοινωνία υπέστη οικονομική απώλ Αγαπητέ φίλε Θανάση Μιχαλάκη, Διαβάζοντας στην ιστοσελίδα σας ότι από την ματαίωση ενός φεστιβάλ στον χώρο των Μετεώρων η τοπική κοινωνία υπέστη οικονομική απώλ Rating: 0

Μετέωρα βήματα: Λόγος και διάλογος για την Καλαμπάκα

Μετέωρα βήματα: Λόγος και διάλογος για την Καλαμπάκα

Αγαπητέ φίλε Θανάση Μιχαλάκη,

Διαβάζοντας στην ιστοσελίδα σας ότι από την ματαίωση ενός φεστιβάλ στον χώρο των Μετεώρων η τοπική κοινωνία υπέστη οικονομική απώλεια 180.000 ευρώ, δεν αντέχω στον πειρασμό να μην σημειώσω λίγες σκέψεις.

Ο Δήμος Καλαμπάκας είχε αποφασίσει (στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει περισσότερες διανυκτερεύσεις επισκεπτών στην περιοχή, λόγω και της τουριστικής κρίσης της εποχής εκείνης εξαιτίας του πολέμου της Γιουγκοσλαβίας) να προχωρήσει στην τουριστική ανάπτυξη, αξιοποίηση των Μετεώρων, μια προσπάθεια που έληξε με την δια νόμου (2351/95) αναγνώριση της περιοχής ως χώρου ιερού και απαραβίαστου.

Τα Μετέωρα εξακολούθησαν να αποτελούν τον πόλο έλξης για τους επισκέπτες της περιοχής και να συντείνουν στην τόνωση της οικονομίας της, όπως συνέβαινε έως τότε. Ο Δήμος όμως και οι υπόλοιποι φορείς της περιοχής και του νομού νομίζω πως ούτε είχαν προσπαθήσει νωρίτερα να κάνουν αυτόν τον πόλο επίκεντρο κάθε άλλης προσπάθειάς τους για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής, ούτε και στη συνέχεια νομίζω πως σκέφτηκαν ή εφάρμοσαν κάτι επιπλέον προς την κατεύθυνση αυτή.

Πόσους άλλους ορειβατικούς και αναρριχητικούς χώρους ή ορειβατικά μονοπάτια δημιούργησαν ή ανέδειξαν ή προέβαλαν με δεδομένο μάλιστα ότι ο Δήμος Καλαμπάκας ήταν και είναι ο περισσότερο ορεινός από τους υπόλοιπους Δήμους του νομού;

Πόσους φυσιολατρικούς χώρους (π.χ. καταφύγια ζώων, παρατηρητήρια πουλιών) δημιούργησαν ή ανέδειξαν ή προέβαλαν;

Πόσα προϊόντα της περιοχής πιστοποίησαν, ανέδειξαν ή προέβαλαν; Πόσες αγροτουριστικές μονάδες βοήθησαν να δημιουργηθούν; Υπέβαλαν ποτέ κανένα σχετικό πρόγραμμα;

Πόσα κτηνοτροφικά πάρκα δημιούργησαν, από τα οποία θα έβγαιναν άκρως ωφελημένοι οι κτηνοτρόφοι, δεδομένου μάλιστα του γεγονότος ότι όλα τα ορεινής προέλευσης σφάγια θα μπορούσαν άνετα, μαζί και οι ζωοτροφές τους, να χαρακτηριστούν βιολογικά προϊόντα και να κερδίζουν οι κτηνοτρόφοι περισσότερα χρήματα, τόσο από την αυξημένη τιμή διάθεσής τους, όσο και από τις αντίστοιχες επιδοτήσεις;

Πόσες ελεγχόμενες κυνηγετικές περιοχές δημιούργησαν, ανέδειξαν ή προέβαλαν;

Τι έκαναν για την προστασία της ντόπιας αρχιτεκτονικής παράδοσης και τη διατήρηση του χαρακτήρα τόσο της Καλαμπάκας και του Καστρακίου, όσο και της γύρω περιοχής;

Ποιες ενέργειες ή προσπάθειες έκαναν για να δημιουργηθεί ρεύμα θρησκευτικού τουρισμού, ιδιαιτέρως μάλιστα προς τις ομόδοξες χώρες και δη τη Ρωσία, που οι πολίτες της παρουσιάζονται στην Ελλάδα πολύ περισσότερο γαλαντόμοι σε σχέση με τους επισκέπτες άλλων εθνοτήτων;

Πόσους άλλους μοναστηριακούς ή αρχαιολογικούς ή ιστορικούς χώρους της περιοχής ανέδειξαν ή προέβαλαν;

Αυτά και άλλα πολλά θα μπορούσαν να έχουν γίνει, τα οποία θα μπορούσαν να φέρουν και περισσότερους επισκέπτες στην περιοχή και φυσικά πολύ περισσότερα έσοδα από τις 180.000 ευρώ, που χάθηκαν από την πρόσφατη απαγόρευση του φεστιβάλ εκ μέρους του ΚΑΣ.

Τα Μετέωρα και τον χαρακτήρα τους οι ίδιοι οι κάτοικοι της περιοχής θα έπρεπε να τα προστατεύουν ως κόρην οφθαλμού, ώστε να εξακολουθήσουν να αποτελούν τον πόλο έλξης για ολόκληρη την περιοχή και να προσπαθούν σε συνεργασία και σύμπνοια με τους μοναχούς, όπου χρειάζεται, να βοηθήσουν ΟΛΟΥΣ τους κατοίκους.

Αυτά και άλλα πολλά είναι ΠΟΛΙΤΙΚΗ κι όχι τα λίγα μέτρα που σκαρφάλωσαν σε κάποιον βράχο των Μετεώρων κάποιοι ΠΡΩΗΝ υποψήφιοι ευρωβουλευτές, ούτε οι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί που διάβασα στον τοπικό Τύπο ότι απηύθυνε προς τους μοναχούς κάποιος από τους συμβούλους του κ. Σινάνη.

Θα μπορέσει ποτέ η τοπική αυτοδιοίκηση της Καλαμπάκας να σχεδιάσει και να υλοποιήσει ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα προς τις κατευθύνσεις αυτές ή θα μείνει δέσμια του λαϊκισμού των ψηφαλακίων και ενός παμπάλαιου όσο και ατελέσφορου αντικληρικαλισμού;

Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν.

 

Με εκτίμηση

Θεόφιλος Π. Αναστασίου

 

 

Η άποψή μου

Αγαπητέ κύριε Θεόφιλε Αναστασίου,
Σας ευχαριστώ για τις απόψεις που εκφράσατε – και δη ονομαστικώς.
Συμφωνώ απολύτως.
Θεωρώ κι εγώ, ότι ουδεμία δημοτική αρχή κατόρθωσε να ξεφύγει από μια, τόσο μυωπική, όσο και πρεσβυωπική πολιτική: αυτή της “εκμετάλλευσης” των βράχων και των Μονών, μόνο με επίκεντρο τον τουρισμό.
Κατά καιρούς, εργασθείς σε διάφορα μέσα ενημέρωσης, κάλυψα πολλάκις, πάμπολλες διαμαρτυρίες επαγγελματιών για τον επονομαζόμενο “κατευθυνόμενο τουρισμό”. Ούτε μια φορά όμως δεν έγινα μεταφορέας στις εφημερίδες ή στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, διαμαρτυριών – προτάσεων – απόψεων για τη μη υλοποίηση ενός,  έστω, εκ των όσων αναφέρατε ευστόχως.
Κάποτε, μόνο, η έκθεση έργων της συλλογής Μπέλτσιου προσέλκυσε επισκέπτες. Ουδεμιά προσπάθεια διατήρησης των επισκεπτών πάνω από μια νύχτα. Πλέον, ούτε καν αυτό.
Οι ίδιοι οι φορείς του τουρισμού, έχουν εκφράσει προτάσεις και σκέψεις. Αλλά πολλές φορές απλώς ζητούν από τον Δήμο, την Περιφέρεια (παλιότερα Νομαρχία), ενώ θα μπορούσαν και αυτοί να συμβάλλουν στην αλλαγή, έστω, νοοτροπιών.
Υπενθυμίζω, επίσης,  ότι η πραγματική ανάπτυξη δεν είναι ο τουρισμός. Ποτέ δεν ήταν. Ποτέ δεν θα είναι. Απλή γνώση βασικών αρχών της ζωής και της οικονομίας είναι αυτό.
Η περιοχή της πόλης της Καλαμπάκας έχει πλήθος άλλων δραστηριοτήτων να αναδείξει, που είναι τόσες πολλές, ώστε, δυστυχώς, επικαλύπτονται από τον τουρισμό της μιας ή της άλλης μορφής.
Φτάσαμε στην κρίσιμη καμπή. Την ώρα της απόφασης των καλαμπακιωτών για το μέλλον τους. Το οποίο ποτέ δεν ήταν τουριστικό. Απλώς, επικαλύφθηκε από την ευδαιμονία του εύκολου χρήματος, από διάφορες πλευρές.
Και, ας αποφασίσουμε, όλοι, τι σημαίνει στήριξη και τι εφέ.

Θανάσης Μιχαλάκης

ΥΓ.: Ειδικά για τους Ρώσους, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε. Σαν να μην υπάρχουν.

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή