Περιβαλλοντικές δράσεις του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων Γ. Σεφέρης Reviewed by Momizat on . Εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ Μακρυνίτσας   Η εκπαιδευτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος βότανα (υγεία – ομορφιά – ευεξία ). Η περιβαλλ Εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ Μακρυνίτσας   Η εκπαιδευτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος βότανα (υγεία – ομορφιά – ευεξία ). Η περιβαλλ Rating: 0

Περιβαλλοντικές δράσεις του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων Γ. Σεφέρης

Περιβαλλοντικές δράσεις του 4ου Γυμνασίου Τρικάλων Γ. Σεφέρης

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ Μακρυνίτσας

 

Η εκπαιδευτική επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος βότανα (υγεία – ομορφιά – ευεξία ). Η περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου αποτελούμενη από 32 μαθητές της Γ Γυμνασίου και συνοδούς καθηγητές την κ. Μαρούση, συντονίστρια του προγράμματος, την κ. Καπράνα και την κυρία Τζανάκου που επίσης συμμετέχουν στο πρόγραμμα επισκέφτηκε το ΚΠΕ Μακρυνίτσας.

Την περιβαλλοντική ομάδα υποδέχτηκαν οι υπεύθυνοι του ΚΠΕ στο κτίριο του κέντρου περιβαλλοντικής που στεγάζεται σε ένα από τα 7 αυθεντικά γνήσια αρχοντικά που διατηρούνται στη Μακρυνίτσα. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μάθουν πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για την ιστορία της Μακρυνίτσας, την αρχιτεκτονική των κτιρίων και τις ανάγκες που εξυπηρετούσε η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική καθώς και για τον τρόπο ζωής των κατοίκων στο παρελθόν και ιδιαίτερα στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Επίσης, ενημερώθηκαν για τις δραστηριότητες του ΚΠΕ όσον αφορά την υλοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτικών προγραμμάτων προς τους μαθητές και έγινε παρουσίαση του προγράμματος βότανα ( υγεία – ομορφιά – ευεξία ).Ακολούθησαν βιωματικές δραστηριότητες και χωρισμός των μαθητών σε 3 ομάδες με τυχαίο τρόπο ώστε  κάθε ομάδα να αναλάβει συγκεκριμένη δράση.

Η 1η ομάδα ,οι «τσουκνίδες», περπάτησε στα πλακόστρωτα σοκάκια της Μακρυνίτσας και πήρε  συνέντευξη από καταστηματάρχες που πουλούσαν βότανα. Βέβαια, είχε προηγηθεί συζήτηση για τον τρόπο  διεξαγωγής μιας συνέντευξης και καθοριστεί ο ρόλος  του καθενός. Στην πορεία προς το κέντρο του χωριού για την υλοποίηση της συνέντευξης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των κτιρίων αλλά και την μοναδική θέα καθώς στα πόδια τους απλωνόταν η πόλη του Βόλου και ο Παγασητικός. Η υπεύθυνη  του καταστήματος βοτάνων, η κ. Καίτη μια ευγενική κυρία με μεγάλη εμπειρία στον τομέα, ήταν πρόθυμη να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών. Οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον τρόπο συλλογής και συντήρησης των βοτάνων, για τα τοπικά βότανα και τον θεραπευτικό τους ρόλο καθώς και για τον τρόπο που αυτά χρησιμοποιούνται. Η Κα Καίτη επισήμανε στους μαθητές ότι χρειάζεται προσοχή στη χρήση των βοτάνων , να αποφεύγεται η κατάχρηση , να ακολουθούνται οι οδηγίες και να μη χρησιμοποιούνται σε βάρος της θεραπευτικής αγωγής του θεράποντος γιατρού ιδιαίτερα για συγκεκριμένες σοβαρές παθήσεις. Επιστρέφοντας στο κέντρο οι μαθητές, αναγνώρισαν πολλά από τα βότανα που είχαν δει στην άκρη του πλακόστρωτου δρόμου και στους τοίχους των σπιτιών.

Η 2η ομάδα, «Τα ταπεινά χαμομηλάκια» αποσύρθηκε σε μια αίθουσα του ΚΠΕ και όλοι απέκτησαν από ένα «φυτικό» παρατσούκλι : η Βάσω «η τσουκνίδα» , ο Γιώργος «ο φλώμος» και άλλα τέτοια «ευχάριστα». Με τον κ. Παναγιώτη, καθηγητή του ΚΠΕ, η ομάδα περπάτησε στα γραφικά δρομάκια της Μακρυνίτσας, ανακαλύπτοντας σε κάθε βήμα και από ένα βότανο. Οι μαθητές το μάζευαν στο φυτολόγιο και η γραμματέας έγραφε κάποια στοιχεία για το συγκεκριμένο βότανο. Με τον τρόπο αυτό έμαθαν βιωματικά για τα βότανα και τη χρήση τους και είχαν την ευκαιρία να κάνουν πειράματα για το ph στις πηγές που συνάντησαν, να μάθουν να υπολογίζουν την ηλικία των δέντρων κλπ. Ήταν ένα μάθημα πολύ πιο ενδιαφέρον, ευχάριστο και δημιουργικό από αυτό που συνήθως γίνεται στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Στο τέλος της διαδρομής, πίσω στο ΚΠΕ, οι μαθητές οργάνωσαν τα βότανα ,  ζωγράφισαν και εκφράστηκαν καλλιτεχνικά δημιουργώντας ένα ποιήμα.

Η 3η ομάδα, η « καλέντουλα», είχε ως κύρια ενασχόληση την συλλογή φύλλων και καρπών, την αναγνώρισή τους και την ανάδειξη των χαρακτηριστικών και της διαφορετικότητάς τους. Η ομάδα ξεκίνησε με κάρτες γνωριμίας των τοπικών βοτάνων :από τον βασιλικό και τον δυόσμο, τη λεβάντα και το θυμάρι μέχρι και το φασκόμηλο και την κανέλα. Οι μαθητές έμαθαν που βρίσκονται , που και πως καλλιεργούνται, πως συλλέγονται και πως χρησιμοποιούνται. Επίσης γνώρισαν βότανα που συναντώνται στις Πηλιορείτικες βουνοπλαγιές όπως το περδικάκι , που έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε ασβέστιο και είναι χρήσιμο για τον ανθρώπινο οργανισμό, τον φλώμο , με την βελούδινη υφή και τις ιδιαίτερες ιδιότητές του που οι γιαγιάδες όπως ειπώθηκε το έδιναν παλιά στα μωρά για να σταματήσουν το κλάμα και την καλέντουλα. Η καλέντουλα χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό της επιδερμίδας και με την κατάλληλη επεξεργασία μπορεί κανείς να φτιάξει σαπούνι. Τέλος η γνωστή σε όλους βαλεριάνα έχει ηρεμιστικές ιδιότητες  και βοηθά στην αντιμετώπιση αγχωτικών καταστάσεων.

Όταν όλες οι ομάδες επέστρεψαν στο ΚΠΕ, κάθε ομάδα με πρωτότυπο και δημιουργικό τρόπο, μέσα από παιχνίδια ρόλων και καλλιτεχνική έκφραση, παρουσίασε τη δραστηριότητα που υλοποίησε έτσι ώστε η όλη παρουσίαση να αποτελεί σύνθεση των επιμέρους εργασιών. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό και τα παιδιά  ενθουσιασμένα.

Στην επιστροφή έγινε μια μικρή στάση στο Βόλο ώστε οι μαθητές να περπατήσουν στη παραλία του Βόλου. Η ηλιοφάνεια που υπήρχε, έκανε ακόμη πιο όμορφη την εμπειρία του περιπάτου. Στο λεωφορείο οι μαθητές μιλούσαν ασταμάτητα για το πόσο τους άρεσε η Μακρυνίτσα και το όλο πρόγραμμα. Οι μαθητές επέστρεψαν στα Τρίκαλα πιο πλούσιοι σε εμπειρίες, συναισθήματα και δεξιότητες και με πολλές φωτογραφίες ώστε να κρατήσουν ζωντανή στη μνήμη τους αυτή τη μοναδική εμπειρία. Όταν το λεωφορείο έφτασε στο χώρο του 4ου Γυμνασίου αποβιβάστηκαν από το λεωφορείο με ένα αίσθημα ικανοποίησης, πληρότητας αλλά και συνάμα απογοήτευσης που ολοκληρώθηκε η επίσκεψη. Αυτό όμως που τους παρηγορούσε ήταν η επόμενη εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ της Έδεσσας.

Οι καθηγητές : Μαρούση Μ.- Καπράνα Χρ.-Τζανάκου Γεωργ.

 

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή