«Σμύρνη μου αγαπημένη» – Το 1922 τα συμφέροντα και η πολιτική συνέθλιψαν τους ανθρώπους Reviewed by Momizat on . Ο γνωστός σκηνοθέτης Γρηγόρης Καραντινάκης μεταφέρει στο σινεμά τη μεγάλη θεατρική επιτυχία της Μιμής Ντενίση, «Σμύρνη μου αγαπημένη». Τα γυρίσματα ξεκινούν τον Ο γνωστός σκηνοθέτης Γρηγόρης Καραντινάκης μεταφέρει στο σινεμά τη μεγάλη θεατρική επιτυχία της Μιμής Ντενίση, «Σμύρνη μου αγαπημένη». Τα γυρίσματα ξεκινούν τον Rating: 0

«Σμύρνη μου αγαπημένη» – Το 1922 τα συμφέροντα και η πολιτική συνέθλιψαν τους ανθρώπους

«Σμύρνη μου αγαπημένη» – Το 1922 τα συμφέροντα και η πολιτική συνέθλιψαν τους ανθρώπους

Ο γνωστός σκηνοθέτης Γρηγόρης Καραντινάκης μεταφέρει στο σινεμά τη μεγάλη θεατρική επιτυχία της Μιμής Ντενίση, «Σμύρνη μου αγαπημένη». Τα γυρίσματα ξεκινούν τον Ιούνιο κι είναι ακόμα μια υπερπαραγωγή της Tanweer, που χάρισε στο ελληνικό σινεμά την «Ευτυχία».

Στη Σμύρνη το 1922 τα συμφέροντα και η πολιτική συνέθλιψαν τους ανθρώπους

Στο τιμόνι, ο Γρηγόρης Καραντινάκης, πρόσωπο εμβληματικό και αγαπημένο του ελληνικού σινεμά χάρη στη δυναμική, εκσυγχρονιστική του θητεία στο Κέντρο Κινηματογράφου και με μεγάλη πείρα ως δημιουργός σε θέατρο και κινηματογράφο. Κι ας είναι ουσιαστικά το «Σμύρνη μου αγαπημένη» η δεύτερη ταινία του μετά την αξέχαστη και πολυβραβευμένη «Χορωδία του Χαρίτωνα» του 2005.

Επαιξε κι αυτή τον ρόλο της στην επιλογή του από την Tanweer. Δέχτηκε, άραγε, αμέσως την πρόταση; «Ζήτησα να διαβάσω το σενάριο, που έχει γράψει η Μιμή μαζί με τον Μάρτιν Σέρμαν. “Αν μέσα εκεί βρω κάπου τον εαυτό μου, θα την κάνω την ταινία”, τους είπα. Το διάβασα και αμέσως είπα “ναι”. Ολο το πακέτο, πάντως, ήταν μια μεγάλη πρόκληση. Και στις προκλήσεις είμαι πάντα θετικός».

Βρήκαμε τον Γρηγόρη Καραντινάκη στη Λέσβο, για ρεπεράζ. Εκεί, στη Χίο και στην Αττική (σε Αθήνα, Πειραιά και Φάληρο) θα γίνουν τα γυρίσματα. Πάρα πολλοί φυσικοί χώροι, που θα διαμορφωθούν κατάλληλα, ένα μόνο μεγάλο κατασκευασμένο σκηνικό, που θα αναπαριστά πιστά μέρος της προκυμαίας της Σμύρνης (και θα καεί, κιόλας), εφέ, 3D, τα πάντα στην υπόθεση της καταστροφής της Σμύρνης, όπως περνά μέσα από την πολυτάραχη ζωή μιας κοσμοπολίτικης ελληνικής οικογένειας. Γιαγιά και εγγονή καταφτάνουν από την Αμερική στη Μυτιλήνη τού σήμερα για να συμπαρασταθούν στους Σύρους πρόσφυγες και για να ανακαλύψει η νεότερη τα μυστικά της μεγαλύτερης, τις μικρασιατικές της ρίζες, τη φρίκη που είχε ζήσει το 1922, στα ίδια ακριβώς μέρη.

Οικογενειακό δράμα, Ιστορία, πολιτική – του τότε και του σήμερα. Πού θα εστιάσει ο Καραντινάκης, πώς έχει δουλέψει μέσα του τη σκηνοθεσία; «Το σενάριο έχει μια θαυμαστή ισορροπία», λέει. «Ενιωσα, όμως, την ανάγκη όλο αυτό το διάστημα που περίμενα, γιατί η ταινία ήταν να γίνει πέρυσι και αναβλήθηκε λόγω Covid, να διαβάσω εξαντλητικά πάνω στο θέμα της Σμύρνης.

Επρεπε να τεκμηριώσω, να κατανοήσω όλη αυτή τη φρίκη, αλλά και την αλληλουχία των ιστορικών γεγονότων που τη γέννησαν. Και μετά να τη διηγηθώ ψύχραιμα, με οποιονδήποτε κινηματογραφικό τρόπο – ποιητικό ή ρεαλιστικά ωμό, δεν έχει σημασία. Για μένα το θέμα της ταινίας είναι πολύ μεγαλύτερο από εμάς, αγγίζει κάθε περίπτωση που ο άνθρωπος συνθλίβεται από την Ιστορία, από τα μεγάλα συμφέροντα που αλλάζουν τις συμμαχίες τους, από την πολιτική και τους πολιτικούς. Είναι ένα θέμα διαχρονικό, ανεξάντλητο. Κι ας εστιάζει η ταινία στα γεγονότα από το 1916 έως το 1922-23 στη Μικρά Ασία».

Σύμφωνοι, αλλά η Μικρασιατική Καταστροφή είναι ακόμα μια ανοιχτή πληγή. Ενα σκληρό πολιτικό μάθημα. «Φυσικά και θα είναι πολιτική η ταινία. Δεν θα γινόταν αλλιώς. Γιατί δείχνει τον διχασμό, το μίσος μεταξύ βενιζελικών και βασιλικών, αυτή την ανικανότητά μας να ομονοήσουμε. Οχι, δεν θα πω ότι είναι στο DNA μας, αλλά δεν μπορώ να μη σκέφτομαι ότι είναι μια εθνική μας εμμονή, ένα σπιράλ, από τα ομηρικά έπη, με τη διαμάχη Αγαμέμνονα-Αχιλλέα, μέχρι σήμερα, που δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στα εμβόλια και στα μέτρα που θα νικήσουν τον κοινό μας εχθρό, την πανδημία», λέει ο Γρηγόρης Καραντινάκης.

Επιμένει, όμως, ότι στο κέντρο της ταινίας είναι ο άνθρωπος και μια αίσθηση απώλειας. «Οχι μόνο απώλεια ψυχών και περιουσιών, αλλά και μιας ολόκληρης, τόσο αναγκαίας και εύθραυστης σήμερα, ανθρώπινης συνύπαρξης, που η Σμύρνη είχε κατακτήσει. Συνύπαρξη πολιτισμών, λαών, εθνοτήτων, μουσικής, γεύσεων. Θα προσπαθήσουμε να την αναδείξουμε στην ταινία, να φανεί ότι περιδιαβαίνοντας στη Σμύρνη πέρναγες από Ολλανδούς, Αγγλους, Ελληνες Σμυρνιούς, Τούρκους Σμυρνιούς, Αρμένηδες Σμυρνιούς -με την έμφαση στο “Σμυρνιός”- εμπόρους. Ακόμα και η ελληνική οικογένεια, γύρω από την οποία περιστρέφεται η ιστορία, έτσι ήταν, ο ένας Σμυρνιός Ελληνας, ο άλλος Σμυρνιός Οθωμανός».

Εχει άραγε πίεση για εισιτήρια από την Tanweer; «Δεν νιώθω καμιά πίεση τέτοιου τύπου. Αλλωστε, μου αρέσει το σινεμά που επικοινωνεί με τον θεατή, αυτή είναι η διαδρομή μου. Θαυμάζω και υποστηρίζω τους νέους -και το απέδειξα στο ΕΚΚ- αλλά πιστεύω ότι ένας εθνικός κινηματογράφος για να είναι ζωντανός χρειάζεται μεγάλη γκάμα: από τον πειραματικό της Αντουανέττας Αγγελίδη μέχρι τον καλό, εμπορικό του Παπακαλιάτη. Για να μπορεί ο εμπορικός να στηρίζει οικονομικά τον καλλιτεχνικό, για να εμπνέει και να δίνει ταλέντα ο καλλιτεχνικός στον εμπορικό».


Ιnfo: Η ταινία θα βγει αρχές του 2022. Πρωταγωνιστούν: Μιμή Ντενίση, Λεωνίδας Κακούρης, Γιάννης Βογιατζής, Κρατερός Κατσούλης, Burak Hakki, Κατερίνα Γερονικολού, Αναστασία Παντούση, Ταμίλα Κουλίεβα, Ντίνα Μιχαηλίδου, Χρήστος Στέργιογλου κ.ά. Γκεστ σταρ: Βανέσα Ρεντγκρέιβ, Ρούπερτ Γκρέιβς. Φωτογραφία: Σίμος Σαρκετζής. Production design: Ηλίας Λεδάκης, Μιχάλης Σαμιώτης, Γιάννης Παπαδόπουλος. Κοστούμια: Φωτεινή Δήμου. Line producer: Φένια Κοσοβίτσα.

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή