Εχοντας ενσωματώσει πολλά από τα σχόλια της δημόσιας διαβούλευσης κατατίθεται σύντομα στην Βουλή, εφόσον καταστεί δυνατό ίσως και εντός εβδομάδας, ο πρώτος κλιματικός νόμος της χώρας. Ενα νομικό κείμενο μέσω του οποίου αποκτούν για πρώτη φορά δεσμευτικό χαρακτήρα οι στόχοι του 2030 και 2040, όπως και αυτοί για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Το κείμενο έχει οριστικοποιηθεί και όλα δείχνουν ότι προκρίνεται η παράταση για μερικά χρόνια των προθεσμιών για την απαγόρευση τόσο των καυστήρων πετρελαίου, όσο και των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες από τις τελευταίες προ μηνός συσκέψεις που είχαν γίνει στο ΥΠΕΝ, η απαγόρευση εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης για όπου υπάρχει επαρκές δίκτυο αερίου, αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το 2024-2025, αντί για το 2023 του αρχικού κειμένου. Κατά μια διετία προς τα πίσω, είχε προταθεί να μετατεθεί και η απαγόρευση χρήσης των καυστήρων πετρελαίου. Εφόσον αποτυπωθεί και αυτή η πρόταση στο τελικό κείμενο, τότε η ημερομηνία θα μετατεθεί για τις αρχές του 2031 με 2032, αντί για το 2030 που αναφέρονταν στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.
Σε ένα άλλο θέμα που αφορά την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, έχει πέσει στο τραπέζι η ιδέα, η ημερομηνία του ελληνικού σχεδίου να εναρμονιστεί με τα όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή πρόταση, δηλαδή να τεθεί σε ισχύ από το 2035. Η ελληνική πρόταση στο υπό διαβούλευση νομοσχεδίου μιλούσε για απαγόρευση της πώλησης συμβατικών οχημάτων από την 1η/1/ 2030, προξενώντας πλειάδα αντιδράσεων.
Διετής μετάθεση λέγεται ότι μπορεί να δοθεί και στην πρόβλεψη ότι από τις αρχές του 2025, τα νέα επιβατηγά δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα (ταξί) με άδεια κυκλοφορίας που θα κυκλοφορούν εντός Αττικής και Θεσσαλονίκης θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Το ίδιο ισχύει για το 30% των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς μίσθωσης και εκμίσθωσης σε τρίτους, τα οποία επίσης πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Η σχετική ημερομηνία είναι πιθανό να «μεταφερθεί» από το 2027 και μετά.
Το ίδιο αναμένεται να γίνει και για την υποχρέωση τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται να είναι κατ’ ελάχιστον το ένα τέταρτο (1/4) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Έτσι, αντί η υποχρέωση αυτή να τεθεί σε ισχύ από το 2023, είναι πιθανόν να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από το 2025.
Αδιευκρίνιστο πάντως παραμένει κατά πόσο θα υπάρξουν αλλαγές στους δεσμευτικούς στόχους μείωσης των εκπομπών διάφορων βιομηχανικών δραστηριοτήτων, και ειδικά των ενεργοβόρων επιχειρήσεων που υπόκεινται στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS). Στο πλαίσιο της διαβούλευσης, η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) είχε υποστηρίξει πως θα πρέπει να εξαιρεθούν οι εν λόγω επιχειρήσεις από την υποχρέωση μείωσης εκπομπών CO2 κατά 30% από το 2023 έως το 2030, όπως προβλέπει ο Κλιματικός Νόμος.
energypress