Τέλος σε ένα… ανέκδοτο – Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 – Σχεδιασμός, παρακάμψεις και συνολικό κόστος Reviewed by Momizat on . Αν είσαστε μόνιμος κάτοικος των νομών Τρικάλων ή  Φθιώτιδας  ή τέλος πάντων είχατε λόγους ή κάποιο πατρικό στην ευρύτερη περιοχή και σας άρεσε να πηγαίνατε συχν Αν είσαστε μόνιμος κάτοικος των νομών Τρικάλων ή  Φθιώτιδας  ή τέλος πάντων είχατε λόγους ή κάποιο πατρικό στην ευρύτερη περιοχή και σας άρεσε να πηγαίνατε συχν Rating: 0

Τέλος σε ένα… ανέκδοτο – Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 – Σχεδιασμός, παρακάμψεις και συνολικό κόστος

Τέλος σε ένα… ανέκδοτο – Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 – Σχεδιασμός, παρακάμψεις και συνολικό κόστος

Αν είσαστε μόνιμος κάτοικος των νομών Τρικάλων ή  Φθιώτιδας  ή τέλος πάντων είχατε λόγους ή κάποιο πατρικό στην ευρύτερη περιοχή και σας άρεσε να πηγαίνατε συχνά – πυκνά στα μέρη εκείνα οδικώς, τότε γνωρίζετε την ύπαρξη του πρώτου (κεντρικού) τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 (Ξυνιάδα – Τρίκαλα), μήκους 79 χλμ., που παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2017.

Οι συγκινήσεις όμως δεν τελειώνουν εδώ. Ετοιμαστείτε, λοιπόν, να λατρέψετε το δεύτερο (νότιο) τμήμα του εν λόγω αυτοκινητοδρόμου, μήκους 32 χλμ. (Λαμία – Ξυνιάδα), που ξεκίνησε και επίσημα ξανά τις εργασίες κατασκευής του την Τρίτη 22.1 παρουσία του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη και προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο του 2021.

Η ολοκλήρωσή του αναμένεται να δώσει νόημα στο υπάρχον τμήμα, μια και θα του προσφέρει κυριολεκτικά μια αρχή, αφού θα το ενώσει με τον ΠΑΘΕ με ημικόμβο στο ύψος περίπου των Θερμοπυλών, δίνοντας έτσι τέλος στο πιο σύντομο ελληνικό ανέκδοτο στα κατασκευαστικά πράγματα, το οποίο ήταν μέχρι σήμερα το πρώτο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε-65, που βρίσκεται κυριολεκτικά «στη μέση του πουθενά». Χωρίς δηλαδή το νότιο τμήμα του να τον συνδέει με τον ΠΑΘΕ και το βόρειο (τρίτο) με την Εγνατία Οδό στην περιοχή Κηπουρειό, 20 χλμ.νοτιοδυτικά των Γρεβενών.

Τμήματα που εξαιρέθηκαν από το φυσικό αντικείμενο των παραχωρήσεων το 2013 υπό τον ευρηματικότατο τίτλο «Αναβαλλόμενα έργα υποδομής», άμεσης κατά τ’ άλλα προτεραιότητας…

Απόφαση που ο Σπίρτζης στον σύντομο χαιρετισμό του στον χώρο του εργοταξίου χαρακτήρισε ως «εγκληματική» ενέργεια, με την οποία «εξαιρέθηκαν τμήματα του αυτοκινητόδρομου ως προς το φυσικό τους αντικείμενο από τη σύμβαση με τους παραχωρησιούχους», για να διευκρινίσει ότι «αυτό μας οδήγησε ως χώρα να διαπραγματευόμαστε από την αρχή με την Ε.Ε., λες και πρόκειται για νέα έργα, όπως και το να είμαστε εκ νέου αντιμέτωποι με πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες».

Τα στοιχεία του έργου

Ανάδοχος του έργου είναι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά τον σχετικό διεθνή διαγωνισμό του 2008 και την αναθεωρημένη σύμβαση με τον Νόμο 4219/2013 αναφορικά με το νότιο και βόρειο τμήμα. Βάσει της σύμβασης τα έργα αυτά θα κατασκευαστούν στο πλαίσιο της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης. Το έργο που αφορά το νότιο τμήμα θα κοστίσει συνολικά 305,5 εκατ. ευρώ, 11,5 εκατ. ευρώ λιγότερα από τη συμφωνία του 2013.

Στο πρώτο εργοτάξιο, λοιπόν, που έχει στηθεί στο νότιο τμήμα, στο 28ο χλμ. έξω από τη μοναδική σήραγγα του τμήματος, συνολικού μήκους 3 χλμ., χτυπά η καρδιά των εργασιών κατασκευής του έργου, το οποίο, όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελείται από δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, καθώς και από λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ).

Επιπλέον ο αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει μεσαία νησίδα με στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey και φύτευση σε ένα μέρος του, ενώ η ταχύτητα προβλέπεται να είναι 120 χλμ. ανά ώρα στα πεδινά τμήματα και 110 χλμ. ανά ώρα στα ορεινά. Περιλαμβάνει: πέντε κόμβους, έναν μετωπικό σταθμό διοδίων, έναν σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και κέντρο εκμετάλλευσης και συντήρησης (κτήρια συντήρησης, πυροσβεστικής και αστυνομίας) στο Λιανοκλάδι, μία δίδυμη σήραγγα και οκτώ γέφυρες με μήκος μεγαλύτερο των 50 μέτρων.

Η πρόοδος

Σήμερα, από την αρχή έως το 14ο χλμ. η πρόοδος των εργασιών ανέρχεται στο 30%, ενώ από το 14ο χλμ. έως το τέλος σε 10%. Έχουν προχωρήσει οι χωματουργικές εργασίες, καθώς και τα έργα αποχέτευσης ομβρίων και τεχνικών έως την είσοδο της δίδυμης σήραγγας, όπου ήδη εκτελούνται εργασίες επανεκσκαφής και προσωρινής υποστήριξης.

Η σήραγγα έχει διανοιχθεί σε μήκος περίπου 1 χλμ. (500 μέτρα από κάθε στόμιο σε κάθε κλάδο), ενώ έχουν ξεκινήσει και οι πρόδρομες εργασίες κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου (Α/Κ) Λαμίας. Συνυπολογίζοντας ότι δεν υπάρχουν θέματα με απαλλοτριώσεις, αφού αυτές έχουν ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος τους, εκφράζεται από πολλούς η βεβαιότητα ότι το νότιο τμήμα θα παραδοθεί πολύ πριν ολοκληρωθεί ο προβλεπόμενος χρόνος των τριών ετών.

Με την ολοκλήρωση και του νότιου τμήματος θα μειωθεί περαιτέρω η διάρκεια του ταξιδιού Αθήνα – Τρίκαλα, που δεν θα ξεπερνά τις 3 ώρες, Αθήνα – Καρδίτσα, 2 ώρες και 30 λεπτά, ενώ κατά 40 λεπτά θα μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού Αθήνα – Ευρυτανία.

Τέλος, σε ό,τι αφορά την έναρξη κατασκευής του βόρειου τμήματος και την ολοκλήρωση του Ε-65, αναμένεται η τελική λύση χρηματοδότησης, την οποία διαχειρίζεται το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών. Ο υπουργός αποκάλυψε πως «τις επόμενες ημέρες, μέσα στον Φεβρουάριο, θα ολοκληρωθεί ο φάκελος για να αποσταλεί στις διευθύνσεις της Κομισιόν».

Σχεδιασμός, παρακάμψεις και συνολικό κόστος

Το έργο παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, συνολικού μήκους 175 χλμ., διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, τον θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό. Περνά έξω από τις πόλεις της Καρδίτσας, των Τρικάλων και της Καλαμπάκας, μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων, για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία. Ο σχεδιασμός του βασίζεται σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την ανατολική με τη δυτική Ελλάδα.

Βασική βελτίωση, ήδη με το υπάρχον κεντρικό τμήμα για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στον Δομοκό και η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα μειώνεται περισσότερο από 30 λεπτά. Με την ολοκλήρωση και του νότιου τμήματος θα παρακάμπτονται και οι πρώτες στροφές της Λαμίας.

Το βόρειο τμήμα, μήκους 62 χλμ., ξεκινά από τα Τρίκαλα και καταλήγει στην Εγνατία Οδό και το κατασκευαστικό του κόστος ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα κατασκευής, το σύνολο του τμήματος θα ολοκληρωθεί μέσα σε τρία χρόνια. Με την ολοκλήρωση του Ε-65 (και του βόρειου κλάδου) η διαδρομή Αθήνα – Γρεβενά θα πραγματοποιείται σε μόλις 4 ώρες, Αθήνα – Καστοριά και Αθήνα – Κοζάνη σε περίπου 4,5 ώρες φέρνοντας πολύ πιο κοντά στη νότια Ελλάδα τις περιοχές της βορειοδυτικής Ελλάδας, ενώ το ταξίδι Λαμία – Εγνατία θα διαρκεί 1,5 ώρα.

Πάνος Κατσαχνιάς

 

Σχόλια (2)

  • Zεύς

    Δηλαδή ο δρόμος θα γίνει προτού να συνταξιοδοτηθούν οι σημερινοί 40άρηδες; Ουάου!

    Απάντηση
  • Jim Riflevinegar

    Τα είπαμε ρε παίδες αυτά…
    Μετά τον δρόμο και τις σήραγγες των Τεμπών,τα οποία έφτιαξε ο …Σουφλιάς,μετά την (κοτζάμ) Ιόνια οδό που ανήκει στον…Χρυσοχοϊδη,ήρθε και η Ε65 που κατασκεύασε η εταιρεία “Michalis Tamilos,Legas and friends”.Αυτούς και μόνον αυτούς ρωτήστε, που θέλετε ο καθένας σας να βγεί και από που να περάσει.Που βολεύει τον καθένα δηλαδή.

    Απάντηση

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή