Τα διαχρονικά μηνύματα της εθνικής μας επετείου Reviewed by Momizat on . Αξιομνημόνευτη εκδήλωση με σύνδεση ιστορικών γεονότων, από το Λύκειο Φαρκαδόνας και τον μουσικό σύλλογο "Αμφίων"     Ο μουσικός σύλλογος Φαρκαδόνας «Α Αξιομνημόνευτη εκδήλωση με σύνδεση ιστορικών γεονότων, από το Λύκειο Φαρκαδόνας και τον μουσικό σύλλογο "Αμφίων"     Ο μουσικός σύλλογος Φαρκαδόνας «Α Rating: 0

Τα διαχρονικά μηνύματα της εθνικής μας επετείου

Τα διαχρονικά μηνύματα της εθνικής μας επετείου

Αξιομνημόνευτη εκδήλωση με σύνδεση ιστορικών γεονότων, από το Λύκειο Φαρκαδόνας και τον μουσικό σύλλογο “Αμφίων”

 

 

Ο μουσικός σύλλογος Φαρκαδόνας «Αμφίων» σε συνεργασία με το Γενικό Λύκειο Φαρκαδόνας παρουσίασαν εκδήλωση για την επέτειο της 25ης Μαρτίου τη Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014, στο  Ποσειδώνιο Φαρκαδόνας. Η εκδήλωση είχε τίτλο «Το ’21 μέσα από το δημοτικό τραγούδι: το πνεύμα της 25ης Μαρτίου… Η ιστορία συναντά την παράδοση».  Η πρόταση έγινε στο Λύκειο από τον σύλλογο «Αμφίωνα», ο Διευθυντής του σχολείου κ. Βάιος Μαλέκας δέχτηκε με ευχαρίστηση την πρόταση κι έτσι ξεκίνησε η συνεργασία.

Το Λύκειο Φαρκαδόνας συμμετείχε στην εκδήλωση με χορευτικά τμήματα, αποτελούμενα από αγόρια και κορίτσια, τα οποία χόρεψαν 12 χορούς με τη συνοδεία της μικτής χορωδίας του «Αμφίωνα» και τη μουσική της εκλεκτής ορχήστρας την οποία είχε προσκαλέσει ο σύλλογος. Υπεύθυνος των χορευτικών τμημάτων ήταν ο γυμναστής του Λυκείου κ. Αντώνης Καραγιάννης, ο οποίος ανέλαβε τη διδασκαλία των χορών επιτυγχάνοντας ένα άρτιο, από αισθητικής πλευράς, αποτέλεσμα.

far1Εκτός από τους χορούς, μαθητές του σχολείου μας παρουσίασαν κι ένα απόσπασμα από το θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Το μεγάλο μας τσίρκο» με τίτλο «Το άγαλμα». Τη σκηνοθεσία και διασκευή του κειμένου, με την προσθήκη του ρόλου του Καραϊσκάκη, ανέλαβε η φιλόλογος-θεατρολόγος του σχολείου κ. Αθανασία Τσιοτινού.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να ειπωθούν δυο λόγια για το θεατρικό έργο «Το μεγάλο μας τσίρκο». Πρόκειται για ένα από τα αριστουργήματα του νεοελληνικού θεάτρου, έργο που περνάει πολλά μηνύματα, γεγονός που υπαγόρευσε και την απόφαση να παρουσιάσουμε το συγκεκριμένο απόσπασμα στην εκδήλωση και όχι κάτι άλλο.

Το 1973, λίγο πριν το τέλος της δικτατορίας, η Τζένη Καρέζη ζήτησε από τον Ι. Καμπανέλλη να γράψει ένα θεατρικό έργο, με αντιστασιακό μήνυμα.  Το αποτέλεσμα ήταν ένα μουσικοθεατρικό έργο στο οποίο εκτυλίσσονταν επεισόδια της ελληνικής ιστορίας με τρόπο σατιρικό. Για να περάσει τη λογοκρισία, το έργο παρουσιάστηκε ως ιστορική κωμωδία. Παραδιδόταν στην αρμόδια επιτροπή τμηματικά, χωρίς σειρά και εμπλουτισμένο με επεισόδια, που δεν είχαν σκοπό να παιχτούν, αλλά να προκαλέσουν τους λογοκριτές και να λειτουργήσουν  ως «αλεξικέραυνα» για το υπόλοιπο έργο. Το έργο τελικά εγκρίθηκε. Οι παραστάσεις άρχισαν στις 22 Ιουνίου του 1973 με αφηγητές την Τζένη Καρέζη ως Ρωμιάκι, τον Κώστα Καζάκο ως Ρωμιό και το Διονύση Παπαγιαννόπουλο ως Κολοκοτρώνη. Τη μουσική συνέθεσε ο Σταύρος Ξαρχάκος, τα τραγούδια ερμήνευσε ο Νίκος Ξυλούρης ενώ το σκηνικό διάκοσμο επιμελήθηκε ο Ευγένιος Σπαθάρης.

Η ιστορική κωμωδία ήταν βεβαίως μια αλληγορία. Στο κείμενο ήταν η Ελλάδα που φώναζε το λαό να μην λυγίσει στη σκληρή περιπέτεια, όσο κι αν αυτή με τα χρόνια κόντευε να γίνει αβάσταχτη. Κι οι ηθοποιοί, ο Καζάκος με το γρανιτένιο πάθος της αλύγιστης αντοχής και η Καρέζη με το φλεγόμενο πάθος του ξεσπάσματος, δεν υπηρετούσαν μόνο την τέχνη, υπηρετούσαν έναν ολόκληρο λαό. Ο Ξυλούρης ως τραγουδιστής  και τα μέλη του θιάσου ως Λαός τραγουδούσαν «Λαέ μην σφίξεις άλλο το ζωνάρι» και ο θίασος απευθυνόμενος στον Όθωνα εμφανιζόταν στη σκηνή με μεγάλα πανό που έγραφαν ΣΥΝΤΑΓΜΑ και ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ενώ δύο φίδια του Σπαθάρη συμβόλιζαν την Ελλάδα, που σαν τον Κρόνο τρώει τα παιδιά της. Ο κόσμος συμμετείχε μαζικά «με την αίσθηση ότι επιτελεί ένα καθήκον, όπως σε μια διαδήλωση ή σε μια επιστράτευση».

Σύντομα οι συνταγματάρχες συνειδητοποίησαν τι γινόταν. Η λογοκρισία ήταν κάθε μέρα και αυστηρότερη. «Τα τηλέφωνα χτυπούσαν τέσσερις φορές την ημέρα, ακόμη και τα ξημερώματα» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Καζάκος. Ο στρατηγός Ραφαηλίδης απειλούσε την Καρέζη και τον Καζάκο ότι θα τους στείλει στη Γυάρο. Στις 22 Νοεμβρίου, πρώτα η Καρέζη και μετά ο Καζάκος οδηγούνται στις φυλακές της ΕΑΤ-ΕΣΑ. Αποφυλακίζονται στις 15 Δεκεμβρίου. Μετά την αποφυλάκισή τους οι αστυνομικοί σεργιανούσαν μόνιμα στο θέατρο. Πότε η ΕΣΑ, πότε η ΚΥΠ έστελναν ειδήμονες για να κάνουν περικοπές. Γίνονταν διαρκείς αφαιμάξεις του έργου! Ο Ι. Καμπανέλλης αναφέρει σε ένα δημοσίευμα του 1976: «Κι άρχισε ένας κλεφτοπόλεμος. Τη μια κόβαμε, την άλλη λέγαμε ότι ο ηθοποιός ξεχάστηκε και τα ξανάπε…Από αυτό το βίωμα μου μένει πάντως η ικανοποίηση ότι μπορεί ακόμη και το θέατρο να κάνει μια δικτατορία να φοβηθεί».

Στο απόσπασμα που παρουσιάστηκε ο Κολοκοτρώνης ως άγαλμα, απευθύνεται σ’ εμάς, τους σύγχρονους Έλληνες, μας υπενθυμίζει το χρέος μας ως Έλληνες και ως πατριώτες και μας τονίζει ότι πρέπει να βρισκόμαστε σε διαρκή εγρήγορση και ετοιμότητα για ν’ αντιμετωπίζουμε τις δυσκολίες και τους κινδύνους που συναντούμε στο δρόμο μας. Πάνω απ’ όλα μας προτρέπει να είμαστε μονοιασμένοι, γιατί μόνο έτσι θα τα καταφέρουμε και θα βγούμε νικητές. Εξάλλου, όπως προαναφέρθηκε, το κείμενο γράφτηκε κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας των συνταγματαρχών, σε μια εποχή που η χώρα μας βίωνε μια από τις χειρότερες περιόδους στην ιστορία της. Μια άσχημη καμπή στην ιστορία μας διανύουμε και σήμερα.

far2Τα μηνύματα του 1821 είναι διαχρονικά. Ο λαός μας χρειάστηκε πολλές φορές να πολεμήσει και να αγωνιστεί για να κατακτήσει ή να διατηρήσει της ελευθερία του. Ειδικά στις μέρες μας τα μηνύματα του 1821 είναι εξαιρετικά επίκαιρα, λόγω της δεινής οικονομικής θέσης στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που την ταλανίζει τα τελευταία χρόνια. Η κρίση δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά, πρωτίστως, ηθική και κρίση αξιών. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο οφείλουμε να μην ξεχνάμε τις αξίες του 1821 και να αντλούμε δύναμη και κουράγιο από τα λαμπρά κατορθώματα των αγωνιστών

Τέλος, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Διευθυντή της χορωδίας κ. Κούτσικο Αριστοτέλη και την πρόεδρο του συλλόγου «Αμφίωνα» κ. Μπασιάκου Βασιλεία για την πρόταση και την ευκαιρία που δώσανε στο σχολείο μας να ξεδιπλωθεί στην τοπική κοινωνία.

 

ΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ (Αγόρια:  Αμπλιανίτης Χρήστος,  Καρατζούλης Γιάννης, Μπουραζάνας Ηλίας, Νάνης Γιάννης, Ντόντης Βαγγέλης, Πριτσιούλης Αποστόλης, Τσάτσος Βαγγέλης,  Χαχόπουλος Κίμων.  Κορίτσια: Γιανγκαμπούζοφ Ελένη, Ζάχου Ελένη,  Μπρέλλα Αναστασία, Νταγκουνάκη Αθηνά, Σωτηρίου Ελένη και Ράρρα Ευαγγελία).

 

ΘΕΑΤΡΙΚΟ (Άγαλμα Κολοκοτρώνη: Τσάτσος Βαγγέλης, Ρωμιός: Ρόσιος Θανάσης, Καραϊσκάκης: Αργύρης Γιώργος, Ρωμιάκι: Ράρρα Ευαγγελία.)

 

Τσιοτινού Αθανασία (φιλόλογος-θεατρολόγος)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή