"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

15 C
Trikala

Το αεροδρόμιο ”φάντασμα” – Αύγουστος 1943

lafarm

Σχετικά άρθρα

aerodromio [ plastira ]
Ολοκληρώνεται και μπαίνει σε λειτουργία το πρώτο αντάρτικο αεροδρόμιο στην κατεχόμενη Ευρώπη.
Στη Θεσσαλική Πίνδο υπήρχε ένα αεροδρόμιο που συνέδεε την ελεύθερη Ελλάδα με την Αφρική, το αεροδρόμια αυτό είχε κατασκευαστεί στο υψίπεδο της Νεβρόπολης σε υψόμετρο 800 μέτρων, που έχει 13 χιλιόμετρα μήκος και 3 χιλιόμετρα πλάτος. Στην θέση αυτή σήμερα είναι η τεχνητή λίμνη του Μέγδοβα. Απείχε μόλις 20 χιλιόμετρα από την Καρδίτσα.
Τα σχέδια του αντάρτικου αεροδρομίου έκαναν οι μηχανικοί , Γ Βλάβος και Λ Σαμουλίδης και την γενική επίβλεψη είχε ο Άγγλος λοχαγός Ντένις. Για την πληρέστερη κατασκευή του αεροδρομίου χρησιμοποιήθηκε ο αρχιτέκτονας – ο Ταγματάρχης Άρθρουρ Τζίπσον ο οποίος είχε εντολή να μετατρέψει τον υπάρχοντα στην Νεράιδα μικρό διάδρομο προσγείωσης αεροσκαφών σε πρόχειρο αεροδρόμιο, ώστε να μπορούν τα μεταγωγικά αεροπλάνα να προσγειώνονται και ν απογειώνονται με σχετική ασφάλεια. Η Σοφία Στεφανίδου (η πρώτη Ελληνίδα αλεξιπτωτίστρια) η οποία βρισκόταν εκεί για μια αποστολή της, έσπευσε να βοηθήσει τον Άγγλο αξιωματικό στην εργασία του. Σύντομα συγκέντρωσε αρκετές γυναίκες από τα γύρω χωριά και σε πολύ λίγο χρόνο ετοίμασαν, με τις οδηγίες του ταγματάρχη, ένα πρόχειρο αεροδρόμιο διαστάσεων 2.000 Χ 600μ.
Το αεροδρόμιο το χρησιμοποιούσαν μόνο κατά την νύχτα για προσγειώσεις και απογειώσεις, Οι συνεννοήσεις με τα αεροπλάνα πού πετούσαν πάνω από το αεροδρόμιο γίνονταν με φωτεινά σήματα, κατά την προσγείωση παρατάσσονταν δεξιά και αριστερά στο διάδρομο πολλές δεκάδες ανδρών που κρατούσαν αναμμένες λάμπες θυέλλης.
Το πρώτο συμμαχικό αεροπλάνο προσγειώθηκε σε αυτό ήταν στις 9 Αυγούστου 1943 από ένα στρατιωτικό Ντακότα στο οποίο επέβαινε ὁ , εδικός για τον έλεγχο του αεροδρομίου. Την ίδια νύχτα, με το ίδιο αεροπλάνο, αναχώρησε για το Κάιρο αντιπροσωπεία του Ε.Α.Μ. πού αποτελούνταν από τον Σαράφη, τον Σβώλο, τον Ρούσσο και γύρισαν πάλι με Ντακότα στο ίδιο αεροδρόμιο.
Εδώ αποβιβάστηκε η αντιπροσωπεία του ΕΑΜ (Π Ρούσος, Α Τζήμας, Κ Δεσποτόπουλος, Η Τσιριμώκος) αλλά και οι αντιπρόσωποι του ΕΔΕΣ (Κ Πυρομάγλου), της ΕΚΚΑ (Γ Καρτάλης ) και ο Ευριπίδης Μπακιρτζής (ο «κόκκινος συνταγματάρχης») όταν επέστρεψαν από την Μ Ανατολή.
Το αποκαλούσαν και το «αεροδρόμιο φάντασμα». Την μέρα ο διάδρομος προσγείωσης γινόταν… δάσος. Το τμήμα των ανταρτών πού ήταν επιφορτισμένο με την φύλαξη του αεροδρομίου έκοβε δέντρα από το γειτονικό δάσος και τα «φύτευε» στον αεροδιάδρομο. Τοποθετούσαν επίσης κατά διαστήματα κάρα φορτωμένα με σανό, τα οποία έμοιαζαν από ψηλά με θημωνιές. Με αυτόν τον τρόπο εξαπατούσαν τα εχθρικά αεροπλάνα. Φυσικά τη νύχτα απομάκρυναν όλα τα εμπόδια και ὁ αεροδιάδρομος καθαριζόταν.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης