Το Μετέωρο βήμα μιας αναρρίχησης Reviewed by Momizat on . Το «Ποτάμι» αναδεικνύει το θέμα κάνοντας λόγο για «φοβίες» και «αγκυλώσεις», ενώ, από την πλευρά τους, πηγές του υπουργείου Πολιτισμού καταλογίζουν στους διοργα Το «Ποτάμι» αναδεικνύει το θέμα κάνοντας λόγο για «φοβίες» και «αγκυλώσεις», ενώ, από την πλευρά τους, πηγές του υπουργείου Πολιτισμού καταλογίζουν στους διοργα Rating: 0

Το Μετέωρο βήμα μιας αναρρίχησης

Το Μετέωρο βήμα μιας αναρρίχησης

Το «Ποτάμι» αναδεικνύει το θέμα κάνοντας λόγο για «φοβίες» και «αγκυλώσεις», ενώ, από την πλευρά τους, πηγές του υπουργείου Πολιτισμού καταλογίζουν στους διοργανωτές του φεστιβάλ ελλιπή φάκελο προετοιμασίας και προχειρότητα. Αρχικά δόθηκε η εντύπωση ότι επρόκειτο περί διελκυστίνδας ανάμεσα στους αναρριχητές και τους μοναχούς των Μετεώρων που εισηγήθηκαν αρνητικά ως προς τη διοργάνωση του φεστιβάλ. Ομως, όσοι παρακολούθησαν τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου σχημάτισαν διαφορετική εντύπωση. Τα μέλη του ΚΑΣ αρνήθηκαν να ανάψουν το «πράσινο φως» όχι γιατί ήθελαν να ευθυγραμμιστούν με τη μοναστική κοινότητα, αλλά γιατί έκριναν το φάκελο παρουσίασης των διοργανωτών του φεστιβάλ «ανεπαρκή».

Η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» απευθύνθηκε στον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κώστα Τασούλα, σχετικά με τη μη έγκριση από το ΚΑΣ του Διεθνούς Φεστιβάλ Αναρρίχησης, ο οποίος έδωσε σχετικά υπεύθυνη τοποθέτηση γύρω από το θέμα αυτό τονίζοντας:

1 Ο λόγος που ζητείται άδεια από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για δραστηριότητες στα Μετέωρα, όπως λ.χ. η διεξαγωγή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αναρρίχησης, είναι ότι ο χώρος έχει κηρυχθεί από το 1995 ως “ιερός τόπος”, περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO από το 1988, ενώ είναι προστατευόμενος αρχαιολογικός χώρος από το 1921!

2 Αυτό συνεπάγεται προφανώς απαγορεύσεις και περιορισμούς σε χρήσεις και δραστηριότητες στην περιοχή. Κύρια μέριμνα είναι η προστασία της πνευματικότητας του χώρου και των μνημείων και κειμηλίων που βρίσκονται σε αυτά αλλά και η διαφύλαξη του ιδιαίτερου θρησκευτικού χαρακτήρα του.

3 Παρά ταύτα τα Μετέωρα δεν στεγανοποιούνται, προστατεύονται. (Το 2013 το ΚΑΣ επέτρεψε διαφημιστικό σποτ στα Μετέωρα.) Απόδειξη και ο αναρριχητικός και πεζοπορικός οδηγός των Μετεώρων (του 1977 και του 1986) της Ελληνικής Ομοσπονδίας Αναρρίχησης που περιγράφει πάνω από 170 κορυφές και 650 αναρριχητικές διαδρομές. Στον ίδιο οδηγό οι ίδιοι οι αναρριχητές σημειώνουν (σελίδα 27): “Θα πρέπει να επισημανθεί για μια ακόμη φορά ότι σε βράχους που φέρουν κατοικημένα μοναστήρια στην κορυφή τους δεν σκαρφαλώνουμε. Αναλάβαμε αυτή τη δέσμευση όταν το 1976 αναζητήσαμε από κρατικής και εκκλησιαστικής πλευράς την άδεια για αναρρίχηση στα Μετέωρα”.

4 Η απόρριψη τώρα της αιτήσεως για διοργάνωση διεθνούς αναρριχητικού φεστιβάλ εντός του ιερού χώρου των Μετεώρων οφείλεται σε ελλιπή τεκμηρίωση του αιτήματος σχετικά με τους χάρτες και τις διαδρομές της αιτούμενης αναρρίχησης ενώ και η πρόταση για πολιτιστικές εκδηλώσεις δεν ήταν συγκεκριμένη.

5Αξίζει να προστεθεί εδώ ότι το υπουργείο Πολιτισμού έχει ήδη ζητήσει α) από την Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων, β) τις Ιερές Μονές Μετεώρων, γ) το Δήμο Καλαμπάκας και δ) την Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων, την έκφραση των απόψεών τους ώστε να προχωρήσουμε στην έκδοση Π.Δ. που θα καθορίζει τις δραστηριότητες και τους προορισμούς στον ιερό χώρο των Μετεώρων».

Και ο κ. Τασούλας καταλήγει:

Κώστας Τασούλας: Μετέωρες οι κατηγορίες Κώστας Τασούλας: Μετέωρες οι κατηγορίες «Αρα όλες οι αιτιάσεις που ακούγονται για δήθεν φοβίες και αγκυλώσεις εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού είναι αστήριχτες και μετέωρες»!

Στην επισήμανση του κ. Τασούλα ότι το υπουργείο Πολιτισμού θα προχωρήσει με Π.Δ. στον καθορισμό των δραστηριοτήτων και των προορισμών στον ιερό χώρο των Μετεώρων, πληροφορούμαστε ότι μέχρι σήμερα από τις τέσσερις πλευρές που έχει ζητήσει σχετικές προτάσεις, μόνο οι μονές έχουν συνεισφέρει με προτάσεις τους στη διαβούλευση του θέματος.

Η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» απευθύνθηκε και σε ηγούμενους των μοναστηριών των Μετεώρων, της «Θηβαΐδας» των Σταγών όπως εύστοχα αποκαλούνται, καθώς αποτελούν το μεγαλύτερο και σημαντικότερο μετά το Αγιον Ορος μοναστικό συγκρότημα του ελληνικού χώρου, στο βορειοδυτικό άκρο της θεσσαλικής γης ανάμεσα στους ορεινούς όγκους της Πίνδου και των Αντιχασίων.

Πέρα από την υπογράμμιση του γεγονότος ότι η περιοχή των μοναστηριών γύρω από τα Μετέωρα αποτελεί θεσμοθετημένο από την Πολιτεία ιερό χώρο και από την UNESCO Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς, η μοναδική ιδιαιτερότητά τους ξαφνιάζει την απαράμιλλη σύζευξη φυσικού τοπίου και ησυχαστικής παράδοσης του ορθόδοξου μοναχισμού.

Η τοποθέτηση σχετικά εκπροσώπων της μοναστικής αυτής πολιτείας χωρίς να έρχεται σε αντίθεση με τον αναρριχητικό τουρισμό επικεντρώνεται στις εξής θέσεις:

* Τα Μετέωρα αποτελούν έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας με περίπου 1.000.000 αφίξεις ετησίως και συνεισφορά κατά 50% περίπου στο συνολικό τουριστικό προϊόν του Νομού Τρικάλων.

* Το τουριστικό αυτό ρεύμα είναι στη συντριπτική του πλειονότητα πολιτιστικός και θρησκευτικός οργανωμένος-μαζικός τουρισμός που επισκέπτεται τις ιερές μονές χωρίς περαιτέρω διαμονή (κατά το μεγαλύτερο ποσοστό) στην περιοχή.

* Το ζητούμενο είναι η χρήση της δυναμικής των Μετεώρων και η ανάπτυξη παράλληλων δραστηριότητων και εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή, στον απαράμιλλο ορεινό όγκο της επαρχίας Καλαμπάκας (Ασπροπόταμος κ.ά.).

* Ο αναρριχητικός τουρισμός αποτελεί αμελητέα ποσότητα σε σύγκριση με το τεράστιο τουριστικό ρεύμα που κινείται στην περιοχή και δεν διαθέτει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη.

* Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο αναρριχητισμός μπορεί να αναπτυχθεί στις παρυφές των Μετεώρων στην όμορη περιοχή του Αγίου Δημητρίου (Τσούγκουρο) και στον Γάβρο. Εκεί υφίστανται βραχώδεις σχηματισμοί και συμπλέγματα ανάλογα με αυτά των Μετεώρων.

* Η ανάπτυξη του αναρριχητικού πεδίου Αγίου Δημητρίου – Γάβρου θα συμβάλει στη διάχυση του τουριστικού ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή και θα αποσυμφορήσει την τόσο επιβαρημένη και κορεσμένη τουριστικά περιοχή των Μετεώρων.

* Το υπουργείο Πολιτισμού και η Μοναστική Κοινότητα δεν είναι αντίθετοι με την αναρρίχηση στα Μετέωρα με την προϋπόθεση ότι αυτή δεν ασκείται άναρχα και ανεξέλεγκτα και θα υπόκειται σε κανόνες. Βασικό κριτήριο είναι ο σεβασμός και η προστασία της ιερότητας και του μνημειακού χαρακτήρα της περιοχής.

Ελληνικό χάρισμα ο προσκυνηματικός τουρισμός

Ο θρησκευτικός και προσκυνηματικός τουρισμός είναι σήμερα από τις πιο αναπτυσσόμενες μορφές εναλλακτικού τουρισμού, ιδίως στην Ελλάδα:

* Είναι μία νέα και πολύ αποδοτική τουριστική μορφή, ένα κεφάλαιο που μπορούμε να αναπτύξουμε και να επωφεληθούμε από το μεγάλο ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης για πρωτοβουλίες και επενδύσεις στον τομέα αυτό. Γιατί μπορεί να αποτελέσει πραγματικό όχημα για 12μηνη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.

* Εχει το ελληνικό χάρισμα, όπου αγοράζοντας το ένα (ελληνικός τουρισμός) να κερδίζεις τρία (Φύση, Πολιτισμός, θρησκευτικό συναίσθημα).

* Περιλαμβάνει εκκλησίες, μοναστήρια, πανηγύρεις, αρχαιολογικά μημεία κ.λπ., και στη χώρα μας βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης. Η Ελλάδα είναι ίσως μια από τις λίγες χώρες στον κόσμο που μπορεί να αναπτύξει τη μορφή αυτή του τουρισμού, καθώς τα ελληνικά μοναστήρια αποτελούν θαυμάσια τεκμήρια τέχνης και τεχνικής, χτισμένα από τον 10ο αιώνα συνδυάζουν την ελληνική ορθόδοξη παράδοση με την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και της ζωγραφικής στον ελληνικό χώρο. Ο ορθόδοξος μοναχισμός έχει προσφέρει σε κάθε γωνιά του τόπου μας θαυμάσια μνημεία, προσαρμοσμένα απόλυτα στη γεωγραφική θέση, το ανάγλυφο του εδάφους και το φυσικό τοπίο. Κύπριοι, Ρώσοι, Βούλγαροι, Σέρβοι και Ρουμάνοι χριστιανοί ορθόδοξοι, απόδημοι Ελληνες, πανεπιστημιακές ομάδες θρησκευτικών, αρχαιολογικών, βυζαντινών σπουδών από ξένα πανεπιστήμια, σύλλογοι αγιογραφίας, ζωγραφικής, γλυπτικής είναι μόνον ορισμένες εθνικότητες ή ομάδες επισκεπτών που μπορεί να προσελκύσει η Ελλάδα μέσα από την οργάνωση του θρησκευτικού τουρισμού ως ανεξάρτητης κατηγορίας, κυρίως, προσκυνηματικού χαρακτήρα.

Ο,τι, λοιπόν, χτίζουμε με πολύ κόπο ας το χτίζουμε με υπευθυνότητα και ας μην το γκρεμίζουμε επιπόλαια και ανεύθυνα.

**

Οταν το «Ποτάμι» είπε να πάρει τα βουνά

Ο Στέφανος Ψημένος Ο Στέφανος Ψημένος «Τα Μετέωρα είναι ένα μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς στον κατάλογο της UNESCO. Είναι επίσης ένας τόπος με μοναστική παράδοση έξι αιώνων. Υπάρχουν εδώ σήμερα έξι ενεργά μοναστήρια, όπου ζουν περίπου 50 μοναχοί και μοναχές. Στη βάση αυτών των μαγευτικών βράχων υπάρχουν δύο κοινότητες, η Καλαμπάκα και το Καστράκι, όπου ζουν 14.000 άνθρωποι. Και κάθε χρόνο, έρχονται εδώ περί τους 10.000 αναρριχητές από όλο τον κόσμο για να απολαύσουν αναρρίχηση σ’ αυτά τα βράχια.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Αναρρίχησης θα έκανε παγκοσμίως γνωστά τα Μετέωρα σε εκατομμύρια αναρριχητές, θα αύξανε δραστικά τον αριθμό των επισκεπτών, θα επέκτεινε την τουριστική περίοδο άνοιξη και φθινόπωρο, θα δημιουργούσε νέες θέσεις εργασίας. Μια άνθηση, δηλαδή, παρόμοια με αυτή της Καλύμνου.

»Ηρθε όμως η αρνητική απόφαση του ΚΑΣ, που απαγόρευσε το φεστιβάλ, και ταυτόχρονα έδιωξε μια μεγάλη ευκαιρία για την οικονομική ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας. Προφανώς υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στους αναρριχητές και τις Μονές, αλλά οι διαφορές δεν λύνονται με πόλεμο ούτε με απαγορεύσεις και αποκλεισμούς. Το “Ποτάμι” ήρθε εδώ στα Μετέωρα, δύο στελέχη του αναρριχήθηκαν στους βράχους και ανάρτησαν ένα πανό με τη θέση του κόμματος, ότι “Αναρρίχηση και μοναστήρια μπορούν να συνυπάρχουν στα Μετέωρα”. Επιτέλους, η Διοίκηση σε αυτή τη χώρα πρέπει να μάθει να συζητάει, να λαμβάνει υπόψη της όλες τις πλευρές και να εμβαθύνει στην ουσία ενός θέματος πριν πάρει αποφάσεις…»

Πηγή: enet.gr

Σχόλια (1)

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή