Το «ναυάγιο» των εμπορικών κέντρων στη Λάρισα Reviewed by Momizat on . Η οικονομική κρίση και η βαθιά ύφεση της αγοράς την τελευταία πενταετία συρρίκνωσαν τον τζίρο στα εμπορικά καταστήματα και στην ψυχαγωγία οδηγώντας σε ναυάγιο τ Η οικονομική κρίση και η βαθιά ύφεση της αγοράς την τελευταία πενταετία συρρίκνωσαν τον τζίρο στα εμπορικά καταστήματα και στην ψυχαγωγία οδηγώντας σε ναυάγιο τ Rating: 0

Το «ναυάγιο» των εμπορικών κέντρων στη Λάρισα

Το «ναυάγιο» των εμπορικών κέντρων στη Λάρισα

Η οικονομική κρίση και η βαθιά ύφεση της αγοράς την τελευταία πενταετία συρρίκνωσαν τον τζίρο στα εμπορικά καταστήματα και στην ψυχαγωγία οδηγώντας σε ναυάγιο τα πρότζεκτς μεγάλων επενδυτικών ομίλων που είχαν επενδύσει την περασμένη δεκαετία σε εμπορικά κέντρα στη Λάρισα.

Την προηγούμενη δεκαετία οι πρώην πρωθυπουργοί Κώστας Σημίτης και Κώστας Καραμανλής υπόσχονταν τρελή ανάπτυξη και εξομοίωση των μισθών με τον πλούσιο Βορρά της Ευρώπης, ενώ τα χαμηλά επιτόκια και ο εύκολος δανεισμός από τις τράπεζες οδήγησαν στην ταχύτατη άνθιση πολλούς κλάδους, αλλά όλα αποδείχθηκαν μία εικονική πραγματικότητα. Εκείνη την περίοδο στη Λάρισα το επενδυτικό ενδιαφέρον στρέφονταν στα εμπορικά κέντρα που προσπαθούσαν να κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος από τον πλούτο του θεσσαλικού κάμπου. Έτσι, τα εμπορικά κέντρα προσπάθησαν να φέρουν στην περιοχή μας ευρωπαϊκά πρότυπα που συνδύαζαν αγορές και ψυχαγωγία κάτι που όπως αποδείχθηκε δεν ταίριαζε στους Λαρισαίους.

Οι περισσότεροι συμπολίτες μας συνέχισαν να επιλέγουν τα εμπορικά και ψυχαγωγικά καταστήματα της πόλης λόγω εντοπιότητας και των στενών προσωπικών σχέσεων με τους ιδιοκτήτες τους. Η κουλτούρα των Λαρισαίων δεν ταίριαξε σε πολλά σημεία με τα «εισαγόμενα» πρότυπα των εμπορικών κέντρων. Επίσης η λειτουργία των εμπορικών κέντρων στις εισόδους της πόλης, Carrefour στο δρόμο προς Γιάννουλη, Αμπελώνα, Τύρναβο, Ελασσόνα, Pantheon Plaza στην άλλη είσοδο της πόλης από τους αγροτικούς δήμους Κιλελέρ και Φαρσάλων, αλλά και σε σημείο που έδινε εύκολη πρόσβαση στους Βολιώτες, Τρικαλινούς και Καρδιτσιώτες εστίαζε στο καταναλωτικό κοινό της ευρύτερης περιοχής, το οποίο δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των επενδυτών.

Πιο κεντρικά, στη συνοικία της Φιλιππούπολης στήθηκε το Gaea (Γαία) Lifestyle Center που φιλοδοξούσε να γίνει το Mall των αγροτών. Τα τρία εμπορικά κέντρα δημιούργησαν ένα νέο παζλ στην αγορά και τη διασκέδαση της Λάρισας.

«Δεν είμαστε πολυεθνική ούτε έχουμε σκοπό να «κλείσουμε» κανέναν συμπατριώτη μας. Κανένας όμως δεν μπορεί να απαγορεύσει σε μία τόσο μεγάλη Αγροτική Ένωση να επιλέγει ελεύθερα τις επενδυτικές της δραστηριότητες, να πιστεύει σε αυτές και να πετύχει!» είχε δηλώσει το 2008 ο τότε πρόεδρος της ΕΑΣ Θανάσης Κοκκινούλης και καλούσε τους αγρότες να το στηρίξουν. «Είμαστε το 90% της αγοραστικής δύναμης της Λάρισας. Το Gaea είναι η περιουσία της αγροτιάς. Οι αγρότες το έφτιαξαν και σε αυτούς ανήκει» υπογράμμισε εκείνη την περίοδο ο πρόεδρος της ΕΑΣ που συνομιλούσε μέχρι και με τον πρωθυπουργό, ενώ στις βιτρίνες του Γαία ξεχώρισαν τα Prada, Armani, Ferre, Cavalli, Dolce Gabbana κ.ά.

Αρχικά στηρίχθηκαν και τα τρία εμπορικά κέντρα με πιο πολύπαθο το Γαία. Στη συνέχεια, άρχισε να εμφανίζεται η κρίση και τα πρώτα σημάδια κάμψης μαζί με τα λουκέτα στα εμπορικά κέντρα. Τα αρχικά πλάνα των εμπορικών κέντρων απέτυχαν στο σύνολό τους για διαφορετικούς λόγους το καθένα, αλλά σίγουρα δεν ήταν αυτό που επιθυμούσαν οι Λαρισαίοι και οι Θεσσαλοί. Και το «Γαία» δεν ήταν αυτό που θα ήθελαν οι αγρότες.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι από τη διαδικασία των εμπορικών κέντρων κανένας επενδυτής τότε δεν έχασε χρήματα αλλά βρέθηκε κερδισμένος και κυρίως οι επενδυτές των εισηγμένων στο χρηματιστήριο εταιρειών. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια οι επενδυτές εκτός από την κρίση κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις ραγδαίες αλλαγές στο οικονομικό και φορολογικό περιβάλλον, τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, το ασταθές περιβάλλον και το φόβο στην αγορά από το Μνημόνιο, την Τρόικα και τη διατήρηση της αβεβαιότητας για την επόμενη μέρα.

Σήμερα στην αγορά επικρατεί αναμφίβολα ένα κλίμα νευρικότητας και ανησυχίας και κανένας δεν μπορεί να εφησυχάσει από τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις. Τα εμπορικά κέντρα μετράνε λουκέτα, ζημιές και ορισμένα προσπαθούν να επουλώσουν τις πληγές που επέφεραν οι λάθος επιλογές και η κρίση. Η εποχή άλλαξε για όλους και η δεκαετία που πέρασε έδωσε τη χαριστική βολή.

Xρήστος Μπεχλιβάνος

ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET

Αφήστε το σχόλιο σας

Επιστροφή στην κορυφή