"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

13.2 C
Trikala

Το παρασκήνιο πίσω από το «γάμο» WIND – NOVA και ο ανταγωνισμός

lafarm

Σχετικά άρθρα

Σε χρυσοτόκο όρνιθα της οικονομίας αναμένεται να εξελιχθεί εκ νέου και έπειτα από πολλά έτη ύφεσης ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών (telcos) στην Ελλάδα.

Αυτήν την περίοδο οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής παίρνουν θέση, ξένα funds αναδιανέμουν την πίτα και ερίζουν διεκδικώντας μεγαλύτερα μερίδια, με φόντο τα σχέδια διεκδίκησης των πρώτων έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα προκηρυχθούν το προσεχές διάστημα. Παράλληλα, η έλευση του 5G και οι επί θύραις σκιαμαχίες για το «fiver to the home» κάνουν ακόμη πιο σκληρό το πόκερ επικυριαρχίας στον κλάδο.

Ο καμβάς της αγοράς, μετά την ανακοίνωση, στο λυκαυγές της εβδομάδας, της εξαγοράς της WIND από τη United Group (deal που κυοφορείτο τους προηγούμενους μήνες), δεν διαφοροποιείται ουσιαστικά, αφού έτσι κι αλλιώς τρεις είναι οι παίκτες στον χώρο, απλώς η WIND εισέρχεται στη 2η θέση της αγοράς πίσω από την COSMOTE.


Είναι κοινός τόπος ότι ο… υψηλός λογαριασμός των ψηφιακών έργων που θα υλοποιηθούν προσεχώς έχει οδηγήσει σε ζυμώσεις τον εγχώριο κλάδο της πληροφορικής, με εξαγορές, συγχωνεύσεις και συνέργειες να απασχολούν την επικαιρότητα. Ηδη στο πρώτο πακέτο των έργων του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» που θα χρηματοδοτηθούν περιλαμβάνεται η ψηφιοποίηση του Αρχείου Υποθηκοφυλακείων, καθώς και πέντε έργα συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 300 εκατ. ευρώ από την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ).

Η εξαγορά
Ενα νέο, ισχυρό σχήμα στην εγχώρια τηλεπικοινωνιακή αγορά δημιουργεί η προαναφερθείσα εξαγορά της WIND από τη United Group, με παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν ότι ο ανταγωνισμός θα ενταθεί.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία, η οποία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες του κλάδου στην Ελλάδα -το τίμημα, σύμφωνα με πληροφορίες, κινείται λίγο πάνω από τα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ-, προβλέπει την απόκτηση του 100% της WIND Ελλάς από τη United Group.

Παρά τον ηχηρό αντίκτυπό της, η συμφωνία δεν ήταν καινοφανής, αφού η BC Partners, το επενδυτικό σχήμα που ελέγχει την United Group, και η Crystal Almond Holdings Limited, μητρική εταιρία της WIND Ελλάς, είχαν καθίσει και στο παρελθόν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, συγκεκριμένα πριν από την εξαγορά της Forthnet, έχοντας ολοκληρώσει, μάλιστα, και τον έλεγχο των οικονομικών στοιχείων της WIND. Αυτός ήταν και ο λόγος που το πολυσυζητημένο deal προχώρησε σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη στιγμή που οι μέτοχοι ξεκίνησαν τον δεύτερο γύρο των συζητήσεων.

Οπως τονίστηκε, η συνένωση των δυνάμεων, η οποία υπολογίζεται να ολοκληρωθεί το 2022, θα δημιουργήσει τον δεύτερο μεγαλύτερο τηλεπικοινωνιακό όμιλο της χώρας, δεδομένου ότι το νέο σχήμα ξεκινά με συνολικές πωλήσεις της τάξεως άνω των 750 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι πρώτες ισορροπίες που αναμένεται να ανατραπούν είναι αυτές που αφορούν στη σταθερή τηλεφωνία και τις σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις, αφού η συνδρομητική βάση της νέας εταιρίας θα είναι κατά πολύ ενισχυμένη. Παράλληλα, βέβαια, αλλαγές θα δούμε και στο πεδίο της συνδρομητικής τηλεόρασης.


Επισημαίνεται ότι με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της Νova, ο όμιλος αριθμούσε, στο τέλος του 2020, 869 χιλιάδες συνδρομές λιανικής, εξυπηρετώντας 653 χιλιάδες μοναδικούς πελάτες. Η συνδρομητική βάση των συνδέσεων broadband έφτανε τις 550 χιλιάδες, ενώ οι συνδρομητές pay TV λιανικής και χονδρικής σε Ελλάδα και Κύπρο αριθμούσαν περί τις 463 χιλιάδες (318.629 λιανική και 144.865 χονδρική). Αντίστοιχα βάσει των οικονομικών καταστάσεων της WIND, οι πελάτες σταθερής έφτασαν το 2020 τους 630.000 συνολικά, ενώ η πελατειακή βάση της WIND Vision υπολογίζεται κοντά στους 80 χιλιάδες συνδρομητές.

Κι όλα αυτά την ίδια ώρα που η Nova εντείνει τις προσπάθειές της να ισχυροποιηθεί στον τομέα του περιεχομένου, έναν χώρο με έντονη κινητικότητα τους τελευταίους μήνες ειδικά σε επίπεδο αναμεταδόσεων αθλητικών αγώνων. Ασχέτως του ελληνικού πρωταθλήματος, το οποίο φαίνεται να μοιράζεται μεταξύ Nova και COSMOTE TV, στην πρώτη φαίνεται να καταλήγει η αναμετάδοση των αγώνων του αγγλικού πρωταθλήματος για την περίοδο 2022-2025, οι οποίοι αποτελούν ένα από τα πιο εμπορικά πακέτα ξένων αθλητικών διοργανώσεων.

Νέες ισορροπίες

Πέραν της ενδυνάμωσης της θέσης της νέας εταιρίας, η συμφωνία εκτιμάται ότι θα επηρεάσει και την πορεία των συζητήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ της Nova και της Vodafone Ελλάδος, αφενός, για την ενσωμάτωση των καναλιών Novasports στο «μπουκέτο» της Vodafone TV και, αφετέρου, για την είσοδο της πρώτης στην κινητή τηλεφωνία ως εικονικός πάροχος (MVNO). Και τούτο διότι πλέον η εταιρία που δημιουργείται ξεκινά με 924 χιλιάδες πελάτες συμβολαίου κινητής της WIND στη συνδρομητική της βάση, καθώς και υποδομές νέας γενιάς χάρη στις επενδύσεις της εξαγορασθείσας εταιρίας σε δίκτυα οπτικών ινών και 5G, το λανσάρισμα των οποίων ξεκίνησε στο τέλος του 2020.

Η ενίσχυση του μεριδίου στην κινητή, μάλιστα, φέρεται να αποτελεί έναν από τους πρώτους στόχους του νέου σχήματος, σύμφωνα με πηγές των δύο εταιριών. Ταυτοχρόνως γεννιούνται οι προϋποθέσεις για ισχυροποίηση της θέσης των Nova – WIND και σε άλλους τομείς, όπως στον χώρο των έργων ψηφιακών τεχνολογιών (ICT) για τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, όπου την πρωτοκαθεδρία είχε μέχρι σήμερα ο ΟΤΕ. Σημειώνεται ότι και εδώ η κινητικότητα αναμένεται μεγάλη, λόγω των έργων που θα δημοπρατηθούν το προσεχές διάστημα με την αρωγή του Ταμείου Ανάκαμψης.

Τα προαναφερθέντα έργα, άλλωστε, ήταν και ο λόγος που και οι δύο εταιρίες δημιούργησαν αντίστοιχα τμήματα το τρέχον έτος. Συγκεκριμένα, η WIND ήδη από τις αρχές του 2021 ενσωμάτωσε στο εργατικό της δυναμικό τον μέχρι πρότινος ICT Senior Sales Segment Leader του Ομίλου ΟTΕ, με στόχο να δημιουργήσει μονάδα υλοποίησης έργων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, ενώ μόλις προ εβδομάδων στο δυναμικό της Nova προστέθηκε στέλεχος ως επικεφαλής του τμήματος Δημοσίων Εργων και Εργων Πληροφορικής.

Στρατηγικός κόμβος

Τέλος, η ένταξη της WIND Ελλάς στη United Group αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του ομίλου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη καθιστώντας την Ελλάδα στρατηγικό κόμβο. Βάσει των πρώτων εκτιμήσεων, από τη χώρα μας θα προέρχεται πάνω από το 30% των εσόδων της U.G. Υπογραμμίζεται ότι η U.G. δραστηριοποιείται σε 8 χώρες της ΝΑ Ευρώπης (τη Σερβία, τη Σλοβενία, την Κροατία, τη Βουλγαρία, την Ελλάδα, τη Βοσνία & Ερζεγοβίνη, το Μαυροβούνιο και τη Βόρεια Μακεδονία) έχοντας ήδη περίπου 11 εκατ. πελάτες, περίπου 14.500 υπαλλήλους και ετήσια έσοδα της τάξεως των 2 δισ. ευρώ. Η απόκτηση της WIND Ελλάς θα ενισχύσει τόσο την πελατειακή βάση όσο και τα έσοδα της U.G., καθώς η πρώτη έχει πάνω από 4,1 εκατ. πελάτες και έσοδα άνω των 500 εκατ. ευρώ.

Πιθανές νέες παρεμβάσεις στην αγορά

Σε ρυθμιστικό επίπεδο τώρα αναφορικά με την αγορά η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχει παραγγείλει τρεις μελέτες, η οποίες ενδεχομένως να προκαλέσουν νέες παρεμβάσεις. Οι δύο πρώτες αφορούν στις τιμές σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία, συγκρίνοντας τα ελληνικά πακέτα με άλλες αγορές που μοιάζουν με τη δική μας.


Η τρίτη μελέτη αφορά στην αγορά των εικονικών παρόχων και ειδικότερα τον προσδιορισμό των τιμών χονδρικής για την αγορά των κινητών επικοινωνιών, οι οποίες αποτελούν βασικό παράγοντα για τη δραστηριοποίηση MVNOs στην ελληνική αγορά.


Σε αντίθεση με χώρες όπως η Ισπανία, η Γερμανία και η Βρετανία, σήμερα στην Ελλάδα δεν λειτουργεί κανένας εικονικός πάροχος. Η τελευταία ήταν η Cyta Hellas, που τελικά εξαγοράστηκε το 2018 από τη Vodafone σε μια συμφωνία ύψους 118 εκατ. ευρώ. Αυτό, όπως δηλώνουν θεσμικοί παράγοντες της αγοράς, είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει.

eleftherostypos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης