"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

18.7 C
Trikala

Ανακοίνωση του Μητροπολίτη Τρίκκης για την αφαίρεση του “Σταγών”

lafarm

Σχετικά άρθρα

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Με βαθύτατη συναίσθηση των ποιμαντικών μου υποχρεώσεων, τις οποίες μου εμπιστεύτηκε η φιλόστοργη μητέρα μας Εκκλησία, και με σοβαρή ευθύνη της επιλύσεως και διεκπεραιώσεως όλων των εκκλησιαστικών ζητημάτων που αφορούν την Ιερά Μητρόπολή μας, σας γνωρίζω, ότι κατόπιν σχετικής αιτήσεώς μου, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος της Πέμπτης 7ης Οκτωβρίου 2021, τροποποίησε τον τίτλο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, σε:

«ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΤΡΙΚΚΗΣ, ΓΑΡΔΙΚΙΟΥ ΚΑΙ ΠΥΛΗΣ».

Αναφορικά προς τον νέο προτεινόμενο τίτλο, σας γνωρίζω ότι, το μεν χωρίο «Γαρδίκιον» προέρχεται εκ της ιστορικής «Επισκοπής Γαρδικίου», η οποία δημιουργήθηκε στα δυτικά της πόλεως των Τρικάλων, στη σημερινή τοποθεσία «Ζάρκο», (10ος αιώνας), η δε κωμόπολη «Πύλη» είναι η γενέθλιος γη του Πολιούχου και Προστάτου της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως, Αγίου Βησσαρίωνος Αρχιεπισκόπου Λαρίσης και Τρίκκης.

Η πρότασή μου πιστεύω, ότι επικαιροποιεί τη ζωή της Αγίας μας Εκκλησίας, σύμφωνα με τις αλλαγές, τις οποίες ο λαός μας επιβάλλει μέσα από τη ζωή του.

Με πατρικές ευχές και ευλογίες
Ο Μητροπολίτης
+ Ο Τρίκκης και Σταγών ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

5 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Είναι πολλά τα λεφτά Άρη…. κι ας μην σε λένε Άρη!
    Χα χα χα έφερε την πρόοδο του 10ου αιώνα!
    Αλλά πάλι ρε σεις, τόσα χρόνια και να μην το σκεφτείτε (Γκα-ρντίσι-φάλια) ;
    Με τις δικές “ευχές” αφιερώνω στον “πατέρα” τον σκοτεινό θρύλο της καταστροφής του Γαρδικίου Τρικάλων (και της νέας ονομασίας της Μητρόπολης του)…
    Το 1936, στη σειρά των εκδόσεων του Νεοελληνικού Ινστιτούτου του Πανεπιστημίου του Παρισιού είχε εκδοθεί και η “Εκδρομή στην τουρκοκρατούμενη Θεσσαλία, κατά το 1858” του Γάλλου περιηγητή, ιστορικού και αρχαιολόγου, Λέων Εζέ.

    Ο σπουδαίος αυτός Γάλλος, αφού είχε περιηγηθεί στην αλύτρωτη τότε εκείνη επαρχία της Ελλάδας, άκουσε από τους χωρικούς, τους παπάδες και τους αγωγιάτες διάφορες τοπικές παραδόσεις και τις παρέθεσε γλαφυρά μέσα στο αξιόλογο τούτο βιβλίο του.

    Σταχυολογώντας μερικές σελίδες, συναντούμε και ορισμένους ποιητικούς θρύλους, εξαιρετικού ενδιαφέροντος. Στο σύγγραμμά του, που είχε τη μορφή ημερολογίου, με ημερομηνία 7 Ιουλίου του 1858, αναφέρονταν τα εξής:

    …Την ημέρα αυτή, επρόκειτο να επισκεφτώ την πλαγιά μιας ορεινής περιοχής, στην τοποθεσία Γαρδίκι (του νομού Τρικάλων), όπου λεγόταν πως ήταν η θέση της αρχαίας πόλης με το όνομα Πέλιννα.

    Καθώς έπεφταν λοξά οι αχτίδες του ήλιου που ανέτελλε, η πεδιάδα, που χανόταν στα βάθη του ορίζοντα, έμοιαζε με γαληνεμένη θάλασσα. Για να προσδιορίσει κανείς τις αυλακώσεις του εδάφους, τα βραχώδη βουναλάκια που εξέχουν από την ομαλή επιφάνεια των κάμπων, όπως τα νησιά στα πελάγη, είναι αναγκασμένος, δίχως να το θέλει, να μεταχειριστεί όρους ναυτικούς.
    Λέων Εζέ (1831 – 1922)
    Λέων Εζέ (1831 – 1922)

    Να η τοποθεσία του Βοστιδιού έξαφνα, που θα την ονομάσω ακρωτήριο. Πιο πέρα από αυτό, δύο άλλες τοποθεσίες θυμίζουν μικροσκοπικές νησίδες, απομονωμένες μέσα στη θάλασσα. Η μια από αυτές είναι το χωριό Κλοκοτό, όπου μια φορά τον χρόνο γίνεται μεγάλη εμποροπανήγυρις, η πιο ονομαστή και πολυσύχναστη σε ολάκερη τη Θεσσαλία.

    Έπειτα, διασχίζουμε το Νεοχώρι, που μοιάζει με απάνεμο κόλπο και στρίβουμε μια πετρώδη άκρη, που οι ντόπιοι τη λένε πολύ χαρακτηριστικά Μύτικα, δηλαδή μύτη, προεξοχή, ακρωτήριο. Ο θεσσαλικός κάμπος μοιάζει σε όλα του σίγουρα με θάλασσα κι έτσι, πιστοποιεί το μακρινό γεωλογικό παρελθόν του.

    Πίσω από τη θέση Μύτικα, αρχίζει ο εκτεταμένος βάλτος του Γαρδικίου, που τροφοδοτείται από πηγές, γιομάτες ψάρια, από τα οποία τρέφονται λογής-λογής άσχημα και φλύαρα νεροπούλια. Καθώς πάμε κοντά τους, τα πουλιά αυτά τινάζονται και φεύγουν τρομαγμένα.

    Λίγο παρακάτω, στον κάμπο που απλώνεται έπειτα από τη βαλτώδη περιοχή, διακρίνονται μεγάλες πέτρες, κανονικά λαξευμένες και βαλμένες προσεχτικά στη σειρά. Είναι τα ερείπια ενός τείχους ελληνικού, που διακόπτεται από τετράγωνους πυργίσκους. Το σύνολο σχηματίζει ένα πελώριο ορθογώνιο, στραμμένο προς τα νοτιοδυτικά, ενώ στο βάθος φαίνονται ίχνη εσωτερικών οικοδομών και ανατολικά, τα χαλάσματα ενός δεύτερου λίθινου περιφράγματος.

    Η πλατιά περιοχή αυτών των ερειπίων είναι παντελώς έρημη. Ούτε ένα χωριουδάκι δεν υπάρχει κοντά σ’ αυτά ούτε μια καλύβα. Στην κορυφή μονάχα υψώνεται η ταπεινή εκκλησούλα της Αγίας Τριάδας. Καμιά επιγραφή δε στέκει εκεί που να δείχνει από πότε χρονολογείται αυτό το στολιδάκι της Ορθόδοξης πίστης.

    Σε μικρή απόσταση από αυτό, σταματώ κατάπληκτος, επειδή βρίσκομαι στο χείλος μιας αβύσσου, που δεν περίμενα να συναντήσω εκεί. Κοιτώ έκθαμβος! Προς τη μεριά αυτή, η ακρόπολη δεν είχε ανάγκη από καμιά οχύρωση. Την προστάτευε αρκετά αυτή η εδαφική ανωμαλία, που ήταν μια απλή ιδιοτροπία της φύσης.

    Ο απότομος γκρεμός κερνάει ίλιγγο κι έχει σχήμα χωνιού, που σφραγίζεται από βράχους κοκκινωπούς. Αν υπήρχε ίχνος λάβας ή φωτιάς, θα νόμιζε κανείς πως θωρούσε κρατήρα ηφαιστείου.

    Σκύβω πάνω από την άβυσσο κι ακούω έναν υπόκωφο κρότο, σαν να κυλούσε ποταμός στα βάθη της. Κι όμως, κανένα ρυάκι δεν κυλάει κάτω, αλλά μονάχα στο βάθος υπάρχουν μαύρα, στάσιμα νερά, ένα τέλμα μαυριδερό με πυκνές συστάδες από καλάμια να το περιφρουρούν.

    Ο αχός που ακούγεται δεν είναι από νερά, αλλά από χιλιάδες, αρίφνητα ίσως, τζιτζίκια, ακουμπισμένα νωχελικά στους ατροφικούς θάμνους, που πυρώνονται ανηλεώς από τον καυτό μεσημεριάτικο ήλιο της ηλιοφώτιστης τούτης χώρας, που θαρρείς πως γεννήθηκε για να έχει πάντα καλοκαίρι. Πουθενά σκιά και τα τζιτζίκια κάνουν εκκωφαντικό τραγούδι τον παροξυσμό τους.

    Η παράξενη αυτή τοποθεσία μου κάνει ζωηρή εντύπωση. Ο νους μου πάει στο σχήμα του χωνιού που έδωσε στην Κόλασή του ο Δάντης. Το μέρος αυτό, όπως μου λέγει ο οδηγός μου, λέγεται “Φταίος”, όνομα που προέρχεται από το ρήμα “φταίω” και που σημαίνει “σφάλμα”, αμάρτημα και πτώση. Το λένε ακόμα και “Ζουρλόπαπα” και “Ζούρπαπα”.

    Πασάδες και δεσποτάδες δοκίμασαν να βυθομετρήσουν το ερεβώδες τέλμα, με μεγάλα, χοντρά σκοινιά, αλλά δεν το κατόρθωσαν κι αυτό ερχόταν να ενισχύσει έτι περαιτέρω τον θρύλο των μαύρων και απύθμενων νερών. Τότε, ο βοσκός που ήταν οδηγός μου, μου εξήγησε πως “μέσα στο νερό αυτό υπάρχουν κάτι ψάρια τριχωτά με κάτι τρίχες τεράστιες!”

    Ευθύς κατάλαβα πως σίγουρα κάποιος θρύλος θα υπήρχε για τούτη εδώ την επιβλητική τοποθεσία. Αλλά μονάχα αργότερα, όταν ξανακατεβήκαμε στον κάμπο και φτάσαμε στο Κλοκοτό, άκουσα από το στόμα του παπά του χωριού τον τραγικό θρύλο του Γαρδικίου.

    Άλλοτε το Γαρδίκι, λοιπόν, σύμφωνα με τον θρύλο, ήταν μια πόλη σημαντική, μια έδρα Επισκοπής. Στη θέση που σήμερα ανοίγεται η αχανής άβυσσος, βρισκόταν κάποτε η δημόσια πλατεία, η αγορά. Εκεί μαζευόταν όλος ο πληθυσμός τις μέρες των σημαντικών εορτών. Οι γυναίκες χόρευαν, πιασμένες χέρι-χέρι, σχηματίζοντας έναν μεγάλο κύκλο, όπως είναι η συνήθεια του τόπου.

    Ένας από τους παπάδες είχε μια κόρη εξαίσιας ομορφιάς. Καθώς την είδε να λικνίζεται στην πλατεία με τις άλλες κοπέλες, ντυμένες στα φλουριά, άναψε μέσα στον τερατώδη πατέρα άσβεστος πόθος για το ίδιο του το παιδί. Πάει τότε ίσα στον Δεσπότη και του λέει πως ήθελε να τον ρωτήσει για κάποιο πράγμα που τον τυραννούσε:

    -Κάποιος που έχει μέσα στο δικό του περιβόλι μια όμορφη μηλιά, που κάνει μήλα νόστιμα, γλυκά κι αφράτα, δεν έχει το δικαίωμα να τα μαζεύει μόνος και να τα απολαμβάνει πρώτος αυτός; Ή πρέπει, τάχα, να τ’ αφήνει να δοκιμάζουν τη γλύκα τους οι ξένοι; ρώτησε δήθεν αδιάφορα ο κολασμένος ιερωμένος τον Δεσπότη.

    Ο Δεσπότης, ανυποψίαστος, του αποκρίθηκε πως ασφαλώς ο νοικοκύρης έχει το δικαίωμα να δοκιμάζει πρώτος τα ωραία φρούτα της μηλιάς του.

    Τότε, ο διαβολόπαπας δεν έχασε καιρό. Πήγε στην πλατεία, άρπαξε την κόρη του από τον χορό, την πήγε σπίτι και έπραξε το φοβερότερο από όλα τα εγκλήματα…

    Αμέσως, όμως, την ίδια εκείνη στιγμή, όλη η πλατεία, μαζί με τον χορό κι ολόκληρη την πόλη, βούλιαξαν και θάφτηκαν βαθιά στη γη και μια γιγάντια άβυσσος άνοιξε στη θέση τους! Μονάχα η ταπεινή εκκλησούλα έμεινε ατράνταχτη στα χείλη του τρομακτικού γκρεμού.

    Όσο για τα μαύρα τα νερά, μαύρα σαν τα ράσα και την ψυχή του αμαρτωλού παπά, πολλές προσπάθειες έγιναν εκ μέρους των κατοίκων, για να τα βυθομετρήσουν και για να τα σκεπάσουν με χώματα, αλλά όλες έγιναν του κάκου! Οι ντόπιοι πιστεύουν πως ετούτα τα ερεβώδη τα νερά είναι δίχως πάτο και ίσως φτάνουν και μέχρι την Κόλαση.

    Ο σκοτεινός θρύλος της καταστροφής του Γαρδικίου αναφέρει επίσης πως κάποτε οι άνθρωποι φώναξαν έναν ονομαστό βουτηχτή κι ότι εκείνος έπεσε δύο φορές μέσα στο μαύρο τέλμα. Αλλά κι αυτός δεν μπόρεσε να κάνει το παραμικρό, γιατί άγγιξε τα τριχωτά και τερατόμορφα ψάρια και παραλίγο να τον φάνε.

    Κι αυτά τα ψάρια, με τις φοβερές τρίχες, σύμφωνα με τους ντόπιους, είναι οι παλιοί εκείνοι κάτοικοι του Γαρδικίου, οι αφανισμένοι Γαρδικιώτες,…

  2. Αρκούσε το “ΤΡΙΚΚΗΣ” . Αυτό το “..και ΓΑΡΔΙΚΙΟΥ” τι το θέλανε. Άστοχο, καθόλου εύηχο και χωρίς καμία βαρύτητα!!!!

  3. Η “ιερά” μητρόπολη καλά θα κάνει να αφήσει το αιώνιο δούλεμα στους αφελείς πιστούς και αν θέλει να λέγεται Χριστιανική αλλά και να είναι στην πραγματικότητα εκκλησία του Ιησού του Χριστού ας εφαρμόσει την εντολή του καθώς αυτή αναφέρεται στο κατά τον Λουκά Ευαγγέλιο στο 3ο κεφάλαιο στις παραγράφους 10 & 11. Όπου ο ίδιος ο Ιησούς αναφέρει «Και τα πλήθη τον ρωτούσαν: «Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν; Εκείνος τους απαντούσε: «Αυτός που έχει δύο χιτώνες ας δώσει τον έναν σε εκείνον που δεν έχει.»
    Ας το κάνει πράξη αυτό δίνοντας τα 100 περίπου χιλιάδες στρέμματα Γης που κατέχει στο Νομό Τρικάλων στους φτωχούς πόσο μάλλον όταν αυτά προέρχονται από δωρεές Οθωμανών έτσι θα πετύχει δύο πράγματα:
    a) Θα γίνει Χριστιανική
    b) Θα αναγνωρίσει την επανάσταση του 1821
    Τώρα αν θα λέγετε και Σταγών, Πύλης, Γαρδικίου, κλπ αυτό είναι το λιγότερο.
    Αν δεν το κάνει, Χριστιανική πάντως δεν θα είναι, καθότι δεν τηρεί τι εντολές του Χριστού.
    Δικαιόπολης

  4. Κατ αρχάς να πω πως εξεπλάγην από την ιστορία του Dikemon! Δεν ήξερα ούτε είχα φανταστεί ποτέ, ότι ο σημαντικός αυτός Γάλλος περιηγητής, ιστορικός και αρχαιολόγος, ότι είχε γράψει για την εκδρομή του στην τουρκοκρατούμενη Θεσσαλία!!! Εγώ πάλι κάτι είχα ακούσει εδώ και αρκετά χρόνια πριν γι αυτήν την τοποθεσία, αλλά ποτέ δεν μπορούσα να φανταστώ ότι θα μαθαίναμε από έναν Γάλλο την ιστορία η τον θρύλο αυτόν, αν θέλετε. Σ ευχαριστούμε Dikemon!. Τώρα όσο για τη γελοιότητα με την μετονομασία της μητρόπολης, συμφωνώ απόλυτα και με τον Δικαιόπολη και με τον Jim! Αλλά θέλει να δικαιώσει μέρος της ονομασίας (Γαρδικίου) με το γνωστό ΄τι όλα γίνονται για το φάτσι μάρε που λένε και οι βλάχοι. Γιατί ακριβώς αυτό θέλει να προβάλει ο δεσπότης. ένα φατσι μάρε. Και να οι εικόνες που έρχονται η μια πίσω από την άλλη, και να τα δάχτυλα του τάδε αγιου και δώστου λιτανείες στην κεντρική πλατεία κλπ κλπ. Τίποτα δεν είδε δεν άκουσε από φωτισμένους πατέρες της εκκλησίας προγενέστερους (βλέπε Ιωάννη Χρυσόστομο- [[[καταργεί κάθε πολυτέλεια στην εκκλησία, περιορίζει στο ελάχιστο τα έξοδα διατροφής του κλήρου, εκποιεί διάφορα πολύτιμα σκεύη και τιμαλφή που δεν ήταν απαραίτητα και δίνει τα χρήματα σε έργα αγάπης]]], αλλά και σύγχρονους (βλέπε τον Αναστάσιο της Αλβανίας!) και στο μόνο που ξέρει να εφευρίσκει είναι όλες αυτές οι γελοιότητες

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης