"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

15.3 C
Trikala

Ενεργειακή κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας

lafarm

Σχετικά άρθρα

Η απάντηση στο ενεργειακό πρόβλημα που μοιάζει με θηλιά που ολοένα σφίγγει γύρω από τον λαιμό της Ευρώπης (και όχι μόνο) είναι το κάρβουνο… Καλωσορίσατε στον 19ο αιώνα!!!

Δημήτρης Τσάντος

Για να γίνει άλλη μία φορά κατανοητή η επανάληψη της Ιστορίας ως κακόγουστο, πλην όμως πολύ αληθινό αστείο, η Γερμανία κήρυξε το φυσικό αέριο είδος σε ανεπάρκεια και η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της, ο ομιλος της Volkswagen, ανακοίνωσε ότι είναι έτοιμη να παράγει την ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζονται τα εργοστάσιά της για να λειτουργήσουν με καύσιμο τον άνθρακα!!!

Προφανώς σε δύσκολους καιρούς πρέπει να κάνεις ό,τι χρειάζεται. Αν δηλαδή πριν φτάσουμε εδώ έχει γίνει όντως ό,τι χρειαζόταν να γίνει. Βλέπετε, το φθηνό φυσικό αέριο της Ρωσίας είχε αναχθεί σε χρυσό.

Η Γερμανία μέχρι πρόσφατα όχι μόνο δεν τηρούσε τις δεσμεύσεις για αύξηση της συμβολής των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα (είχε μείνει πίσω από τον στόχο της με ένα ποσοστό που μόλις αγγίζει το 20%, ενώ η Σουηδία βρίσκεται ήδη στο 60%), αλλά είχε έτοιμο και δεύτερο αγωγό φυσικού αερίου από τη Ρωσία. 

Τώρα ψάχνονται μήπως ένα μέρος από το έργο που κόστισε δις, τα οποία θα μπορούσαν φυσικά να είχαν διοχετευτεί σε έρευνα και ανάπτυξη των ΑΠΕ, μπορέσει να λειτουργήσει για τη μεταφορά LNG που θα αεριοποιείται σε τερματικούς σταθμούς. Λεπτομέρεια: οι σταθμοί αυτοί ακόμα δεν έχουν κατασκευαστεί!!!  Φανταστείτε αυτή τη στιγμή να είχαμε στη χώρα μας η στην ΕΕ, ένα αντίστοιχο ποσοστό με της Σουηδιας, με τι όρους θα μιλάγαμε.

Στην Ελλάδα, μολονότι ομολογουμένως έχει επιτευχθεί πρόοδος στην ανάπτυξη ενός πιο καθαρού ενεργειακού μείγματος (αυτή τη στιγμή οι ΑΠΕ συμβάλλουν κατά 22%, υπερκαλύπτοντας τον στόχο που είχε τεθεί από την ΕΕ), εντούτοις η απολιγνιτοποίηση αφενός έγινε μάλλον βεβιασμένα, αφετέρου ομοίως και αυτή στηρίχτηκε πρωτίστως στην αντικατάστασή της από φυσικό αέριο. Θα ισχυριστεί κανείς ότι δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει τέτοιου είδους απρόβλεπτες διεθνείς εξελίξεις.

Και ενώ λοιπόν όλοι αντιλαμβανόμαστε τη χρησιμότητα της όσο το δυνατόν πιο γρήγορης απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, όχι μόνο για γεωστρατηγικούς λόγους αλλά και για το υπαρκτό και υπερεπείγον πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, οι συζητήσεις και οι συμφωνίες  για την κατασκευή υποθαλάσσιων και επίγειων αγωγών για μεταφορά φυσικού αερίου και πετρελαίου δίνουν και παίρνουν.

Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτοξεύονται. Το 2021 πουλήθηκαν παγκοσμίως 6,6 εκατομμύρια, παρά τις πιέσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Τα ποσά που έχουν δαπανηθεί από κρατικές επιδοτήσεις για απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021 ανήλθαν παγκοσμίως σε 30 δισ. δολάρια.

Λίγοι τομείς της νέας παγκόσμιας ενεργειακής οικονομίας είναι τόσο δυναμικοί όσο τα ηλεκτρικά οχήματα. Αλλά είναι οξύμωρο ο όμιλος Volkswagen να διακηρύττει ότι έχει σχεδόν πουλήσει όλη την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σχεδόν 1.000.000 για το 2022, και συνάμα να είναι πολύ πιθανό ν’ αναγκαστεί να στραφεί προς το κάρβουνο για να τα κατασκευάσει.


Το αδιέξοδο είναι προφανές. Ας μη μιλήσουμε για άνοδο των τιμών για ορισμένα κρίσιμα ορυκτά που χρειάζονται για την κατασκευή μπαταριών. Οι τιμές για το λίθιο, ήταν πάνω από 5 φορές υψηλότερες τον Μάιο του 2022 απ՚ ότι του 2021 και οι τιμές για το κοβάλτιο και το νικέλιο επίσης αυξήθηκαν.


Κι ενώ θες να παραγγείλεις αυτοκίνητο από τη Mercedes, Bmw η Volkswagen,  σου απαντανε οτι η παραδοση του θα γινει επειτα απο 1-2 χρονια. Λογω ελλειψης διαφορων ανταλλακτικων καθυστερουν ολες οι παραδοσεις.

Ομως η Ρωσία προμηθεύει το 20% του παγκόσμιου νικελίου. Φαντάζεστε τι θα γίνει αν προκύψει μια κρίση με την Κίνα, στα εργοστάσια της οποίας γίνεται το 50% της επεξεργασίας και διύλισης λιθίου και κοβαλτίου. Η ευθραυστότητα του συστήματος είναι ευθέως ανάλογη με την προετοιμασία, την προνοητικότητα και σε τελική ανάλυση το είδος της ανάπτυξης και της ευημερίας που έχει η ανθρωπότητα.

 Πάμε στη Γαλλία όπου με περίπου το 17% των προμηθειών της να προέρχεται από τη Ρωσία,  εξαρτάται λιγότερο από το ρωσικό φυσικό αέριο σε σχέση με κάποιους από τους γείτονές της.Μετά τη Γερμανία, και η Γαλλία προετοιμάζεται ανοιχτά για την ενδεχόμενη διακοπή των ροών σε φυσικό αέριο από τη Ρωσία και για τη μετάβαση σε καθεστώς ενεργειακής έκτακτης ανάγκης.

Μετά τον Καγκελάριο Όλαφ Σολτς, ο οποίος δήλωσε ότι είναι πολύ πιθανό να στραφεί σε έκτακτα μέτρα, ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μ.Λεμερ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την ενεργειακή ασφάλεια της Γαλλίας και της Ευρώπης γενικότερα.

Συγκεκριμένα, ο ίδιος δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η κυβέρνηση στη Γαλλία προετοιμάζεται πλέον για πλήρη διακοπή των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου και ότι αυτό είναι το πιο πιθανό σενάριο σε ό,τι αφορά τον μελλοντικό σχεδιασμό της.


Η ενδεχόμενη διακοπή του φυσικού αερίου αναμένεται να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα και στη Γαλλία, επειδή η παραγωγή πυρηνικής ενέργειας δεν επαρκεί για να καλύψει το κενό, καθώς πολλοί αντιδραστήρες βρίσκονται προς το παρόν εκτός λειτουργίας για συντήρηση.

«Νομίζω ότι μια πλήρης διακοπή των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου αποτελεί πραγματική πιθανότητα και πρέπει να προετοιμαστούμε για αυτό το σενάριο», είπε ο Μπρουνό Λεμέρ στο περιθώριο επιχειρηματικού και οικονομικού συνεδρίου στη νότια Γαλλία.«Θα ήταν εντελώς ανεύθυνο να αγνοήσουμε αυτό το σενάριο», παρατήρησε και κάλεσε νοικοκυριά και επιχειρήσεις να μειώσουν όσο γίνεται την κατανάλωση ενέργειας.

Και αν κρίνουμε από τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα όλων των ενεργειών, δε θέλω να σκέφτομαι τι θα γίνει τον ερχόμενο χειμώνα…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης