"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

25.1 C
Trikala

Ο ματωμένος Μάης του ’36 και ο συγκλονιστικός «Επιτάφιος»

lafarm

Σχετικά άρθρα

Μία από τις κορυφαίες στιγμές, ηρωικές και τραγικές, ταυτόχρονα, του ελληνικού εργατικού κινήματος, αποτελεί, αναμφισβήτητα, ο ματωμένος Μάης του 1936 στην Θεσσαλονίκη. Ο οποίος έγινε και η αιτία για την δημιουργία του εμβληματικού αριστουργήματος της νεοελληνικής λογοτεχνίας και εκ των κορυφαίων ελληνικών λογοτεχνικών έργων του 20ού αιώνα, του «Επιτάφιου», του Γιάννη Ρίτσου.

Επιτάφιος - Γιάννης Ρίτσος - YouTube

Τα τραγικά γεγονότα του Μάη του ’36 είναι η κορύφωση της ταξικής πάλης στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο, η οποία κλιμακώθηκε με την παγκόσμια καπιταλιστική κρίση του 1929, μέσα σε ένα διεθνές κλίμα που χαρακτηριζόταν από το δημοκρατικό πείραμα της Ισπανίας και την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη. Χαρακτηριστικά, το 1933 έγιναν 360 απεργίες σε όλη την χώρα και σε πλήθος κλάδων, με συμμετοχή 120.000 εργατών, ενώ το 1934 έγιναν 480 απεργίες με συμμετοχή 180.000 εργατών(1).

Η κλιμάκωση αυτή αποκτά χαρακτηριστικά κοινωνικής έκρηξης με την έλευση του 1936. Κατά τους πρώτους μήνες εκείνης της χρονιάς και μέχρι τον Μάρτιο απεργούν ήδη πάνω από 200.000 εργάτες. Απεργιακές κινητοποιήσεις οργανώνουν και οι επαγγελματίες, ενώ στην επαρχία οι αγρότες οργανώνουν μαζικά συλλαλητήρια. Αντίστοιχα, οι φοιτητές οργανώνουν πολύπλευρες κινητοποιήσεις διεκδικώντας πανεπιστημιακές και γενικότερες δημοκρατικές ελευθερίες(2).

Το κράτος απαντά με άγρια καταστολή σε όλη την χώρα.

  • Τον Ιανουάριο του 1936 έγιναν 117 συλλήψεις, 18 φυλακίσεις, 37 εξορισμοί, 33 τραυματισμοί, 1 δολοφονία, 38 βασανισμοί, 13 απαγορεύσεις συνεδρίων και συγκεντρώσεων, 1 αστυνομική έρευνα, 4 διαλύσεις σωματείων και 3 κατασχέσεις.
  • Φεβρουάριος: 129 συλλήψεις, 91 φυλακίσεις, 6 εξορισμοί, 23 τραυματισμοί, 2 δολοφονίες, 17 βασανισμοί, 3 απαγορεύσεις συνεδρίων και συγκεντρώσεων, 14 αστυνομικές έρευνες και 3 κατασχέσεις.
  • Μάρτιος: 198 συλλήψεις, 225 φυλακίσεις, 12 εξορισμοί, 17 τραυματισμοί, 1 δολοφονία, 36 βασανισμοί, 5 απαγορεύσεις συνεδρίων και συγκεντρώσεων, 2 αστυνομικές έρευνες και 1 κατάσχεση.
  • Απρίλιος: 198 συλλήψεις, 32 φυλακίσεις, 44 εξορισμοί, 35 τραυματισμοί, 1 δολοφονία, 34 βασανισμοί, 15 απαγορεύσεις συνεδρίων και συγκεντρώσεων, 19 αστυνομικές έρευνες και 470 κατασχέσεις(3).

Αυτή η ισχυροποίηση του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα, με την δημιουργία νέων σωματείων, την χειραφέτηση όλο και μεγαλύτερων τμημάτων της εργατικής τάξης από την μοιρολατρία και τις αυταπάτες – γεγονός που οδήγησε στην αύξηση του αριθμού των συνδικαλισμένων εργατών, αλλά και των εργατριών που είχαν να παλέψουν επιπλέον ενάντια στην ανισότητα και τα, ακόμη και σκοταδιστικά, στερεότυπα που επιβίωναν στην ελληνική κοινωνία – θα απαντηθεί, επίσης, από το αστικό πολιτικό σύστημα με συνεχιζόμενες απόπειρες πραξικοπημάτων κατά το πρώτο μισό της 10ετίας του ’30, καταλήγοντας στην επιβολή της δικτατορίας του Μεταξά τον Αύγουστο του 1936.

Ελάχιστους μήνες νωρίτερα, ωστόσο, ο Ιωάννης Μεταξάς δεν είναι ακόμη δικτάτορας, αλλά πρωθυπουργός, διορισμένος απευθείας από τον βασιλιά τον Απρίλιο του 1936, με την ανοχή των βενιζελικών κομμάτων, σε μια προσπάθεια του αστικού πολιτικού συστήματος να αποφύγει τον ρυθμιστικό ρόλο του «Παλλαϊκού Μετώπου», του εκλογικού συνασπισμού του ΚΚΕ και του Αγροτικού Κόμματος. Το «Παλλαϊκό Μέτωπο» κατάφερε να εκλέξει 15 βουλευτές στις εκλογές της 26ης Ιανουαρίου του 1936, παίζοντας αντικειμενικά ρυθμιστικό ρόλο, αφού κανένα κόμμα δεν απέσπασε την απαραίτητη πλειοψηφία για τον σχηματισμό κυβέρνησης.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, στις 29 Απριλίου του 1936, τουλάχιστον 12.000 καπνεργάτες και καπνεργάτριες (οι οποίες είναι και η πλειοψηφία) κατεβαίνουν σε απεργία στην Θεσσαλονίκη με απόφαση της Πανελλήνιας Καπνεργατικής Ομοσπονδίας (ΠΚΟ) και βασικό αίτημα την αύξηση του μεροκάματου.

Οι απεργοί είναι οργανωμένοι και πειθαρχημένοι. Εκλέγουν απεργιακή επιτροπή και επιδεικνύουν ολύμπια ηρεμία στις προκλήσεις των ισχυρότατων αστυνομικών και στρατιωτικών δυνάμεων που κάνουν έντονη την παρουσία τους στους χώρους των απεργιακών διαδικασιών.

Σύντομα η απεργία απλώνεται σε όλη την χώρα. Τοπικά καπνεργατικά σωματεία προχωρούν σε απεργίες από την Καβάλα μέχρι τον Πειραιά. Εργάτες άλλων κλάδων εκδηλώνουν με διάφορους τρόπους την συμπαράσταση και την αλληλεγγύη τους.

Στις 6 Μάη στην Θεσσαλονίκη, παρακρατικές φασιστικές συμμορίες πυροβολούν και τραυματίζουν τον 20χρονο καπνεργάτη Κώστα Σαμιώτη.

Στις 7 Μάη επιστρέφοντας από το Βελιγράδι, σταματά στην Θεσσαλονίκη ο Μεταξάς, ο οποίος, σε ειδική σύσκεψη με τους αξιωματικούς και τους επιτελάρχες, διατάζει την καταστολή της απεργίας.

Στις 8 Μάη η αστυνομία προσπαθεί να διαλύσει συγκέντρωση 7.000 απεργών και όταν δεν τα καταφέρνει αρχίζει να πυροβολεί. Οι εργάτες απαντούν στήνοντας οδοφράγματα.

Το σχέδιο των μηχανισμών καταστολής όχι μόνο αποτυγχάνει, αλλά βγάζει στον δρόμο όλη την πόλη. Μετά από ώρες οδομαχιών οι απεργοί υποχωρούν, αλλά η αγανάκτηση και η οργή φουντώνουν. Το ίδιο βράδυ, το ένα μετά το άλλο σωματεία πολλών κλάδων προχωρούν σε απεργία.

Το ξημέρωμα της 9ης Μάη βρίσκει την Θεσσαλονίκη σε γενική απεργία.

Οι κατασταλτικοί μηχανισμοί, σε πλήρη σύγχυση και χωρίς κανένα άλλο σχέδιο αφού έχουν όλα αποτύχει, αποφασίζουν να ρίξουν στο ψαχνό. Ο πρώτος νεκρός απεργός είναι ο αυτοκινητιστής Τάσος Τούσης κοντά στην Εγνατία. Ακολουθούν: Β. Σταύρου, Ιντο Σενόρ, Γ. Πανόπουλος, Αγλαμίδης, Σαλβατόρ Ματαράσο, Δημ. Λαϊλάνης, Σ. Διαμαντόπουλος, Γιάννης Πιτάρης, Ευθύμης Μάνος, Μανώλης Ζαχαρίου, Αναστασία Καρανικόλα.

Όλη η πόλη βρίσκεται στο πόδι. Οι στρατιώτες αρνούνται να πυροβολήσουν με αποτέλεσμα να συγκρουστούν με τους χωροφύλακες. Ουσιαστικά, το βράδυ της 9ης Μάης, η Θεσσαλονίκη βρίσκεται υπό εργατικό έλεγχο, έχοντας γράψει ακόμη μία ηρωική και ματωμένη σελίδα στην ιστορία της.

«Επιτάφιος»

Τον πρώτο νεκρό εκείνης της μέρας, τον Τάσο Τούση, οι σύντροφοί του τον μεταφέρουν πάνω σε μία πόρτα που έχουν ξηλώσει. Η μητέρα του, που έχει βγει στους δρόμους ψάχνοντας τον γιο της και τις εργάτριες κόρες, τον βλέπει μπροστά της. Σωριάζεται, πέφτει πάνω του και αρχίζει τον σπαρακτικό, αρχέγονο θρήνο της μάνας πάνω από το νεκρό παιδί της.

Ενας φωτογράφος αποτυπώνει την τραγική εικόνα.

Την επόμενη μέρα, 10 Μάη, ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει τη φωτογραφία στην πρώτη του σελίδα, κάτω από εκτενέστατο ρεπορτάζ με τίτλο «Η χτεσινή άγρια σφαγή του λαού της Θεσσαλονίκης» και σε μέσα σελίδα.

Ο Γιάννης Ρίτσος, ήδη μέλος του ΚΚΕ και από το 1934 συνεργάτης του «Ρ», συγκλονίζεται. Κλείνεται στη σοφίτα του, στην οδό Μεθώνης 30, και μένοντας άυπνος σχεδόν δυο μερόνυχτα και κάνοντας συνεχώς αιμοπτύσεις από την φυματίωση, γράφει τον «Επιτάφιο», 14 ποιήματα. Στις 11 Μάη, στέλνει τρία από αυτά στον «Ριζοσπάστη» και δημοσιεύονται την επομένη.

Ολόκληρο το έργο εκδίδεται από τον «Ριζοσπάστη» σε 10.000 αντίτυπα, αριθμός ρεκόρ για τα εκδοτικά δεδομένα της εποχής. Το εξώφυλλο του, διαστάσεων 24×17 εκατοστά, εικονογραφήθηκε με σχέδιο του Γιώργου Λιδάκη, φιλοτεχνημένο με σινική μελάνη.

Το βιβλίο γίνεται ανάρπαστο, αλλά η δεύτερη έκδοση που ετοιμάζεται δεν θα γίνει αφού την προλαβαίνει η μεταξική δικτατορία, η οποία κατάσχεσε τα τελευταία 250 αντίτυπα και τα έκαψε δημόσια, έχοντας πρότυπό της τους ναζί. Μαζί καίνε βιβλία του Μαρξ, του Μαξίμ Γκόρκι, του Ανατόλ Φρανς.

3 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Περιμένω από τους ”Δικαιωματιστές”* (χρησιμοποιεί πληθυντικό, ενώ είναι ένας) να μας πει, εάν αυτοί που βλέπει στις φωτογραφίες, είχαν δικαιώματα. Και εάν τους υποστηρίζει. Εάν μας πει ότι όλοι αυτοί ήσαν υποκινούμενοι κομμουνιστές (οι αναλφάβητοι του 1936), πάλι είχαν δικαιώματα. Η Διαλεκτική (εάν γνωρίζει την έννοια) λέει ότι, πρέπει να υπάρχουν και αυτοί, οι αντίθετοι δηλαδή.
    *Η λέξη δεν υπάρχει σε κανένα λεξικό, ούτε αυτό του πρωτοπόρου καθηγητού Μπαμπινιώτη. Είναι υβρίδιο, των νεοφιλελεύθερων της παγκοσμιοποίησης. Για τα ανθρώπινα, κυρίως, δικαιώματα ομιλούσαν (και αρθρογραφούσαν) αυτοί που βομβάρδισαν τη Γιουγκοσλαβία το 1999, αυτοί που ισοπέδωσαν το Ιράκ δύο φορές, αυτοί που έκαναν οικόπεδα τη Λιβύη και τη Συρία, αυτοί που έκαναν κολονοσκόπηση στα ασφαλιστικά ταμεία, αυτοί που ξέσκισαν το ιερό της εργασίας, αυτοί που τσεπώνουν τα χρήματα για τους πρόσφυγες με την επωνυμία ΜΚΟ, αυτοί που δολοφονούν σήμερα χιλιάδες αμάχους στην Παλαιστίνη. Δεν υπάρχουν Δικαιωματιστές μόνο δεξιοί, διότι την περισσότερη βρόμικη δουλειά την έκαναν ο Σρέντερ και ο Μπλέρ, εάν θυμάστε. Πιο βρόμικη από αυτή του Μπερλουσκόνι.
    Ηθικό δίδαγμα: μη βάζετε ταμπέλες επάνω σας, που δεν κατανοείτε την έννοια τους.

    • 1. Οι απεργοί τότε , δεν έχουν σχέση με το δικαιωματισμό σήμερα, που εκμεταλλεύεται τους αγώνες τους.

      2. ΧΡΗΣΤΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ-Διαδικτιακά:
      δικαιωματισμός δι-και-ω-μα-τι-σμός ουσ. (αρσ.): αντίληψη σύμφωνα με την οποία ο πολίτης έχει μόνο δικαιώματα και σχεδόν καμιά υποχρέωση: άκρατος/ατομικός/αριστερός ~. [< αγγλ. rightism, 1939]

      3. Το post σου βασίζετε σε άλλο κείμενο του 2020 του Στάθη Σταυρόπουλου στο SLpress

  2. Απαντήσεις:
    1. Λείπει από την πρόταση κάτι, για να της δώσει νόημα. Προσπάθησε.
    2. Εάν δικαιωματισμός είναι αυτό που ορίζει το λεξικό αυτό, τότε πρέπει να αλλάξεις όνομα, διότι άλλα γράφεις κατά καιρούς.
    3. Δεν γνωρίζω κανέναν κ. Σταυρόπουλο (εκτός του αειμνήστου Νίκου με τα ηλεκτρικά είδη), ούτε τι είναι το SLpress. To 2020 ήμουν έγκλειστος στο ψυχιατρείο και μάλλον θα ξαναπάω, βλέποντας διάφορους Δικαιωματιστές να γράφουν το ”Διαδικτυακά” με γιώτα και το ”βασίζεται” με έψιλον.
    Καλά κρασιά και …Δικαιώματα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης