Ενισχύεται συνεχώς η κινητικότητα των καταναλωτών στη λιανική ρεύματος, καθώς όσο παραμένουν υψηλές οι χρεώσεις, στην προσπάθειά τους να περιορίσουν το κόστος του ηλεκτρισμού, νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις μετακινούνται σε άλλο προμηθευτή και νέο τιμολόγιο.
Ενδεικτικό της ενίσχυσης των μετακινήσεων είναι πως, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία που περιήλθαν σε γνώση του energypress, τον Μάρτιο του 2022 ο μηνιαίος ρυθμός αλλαγής παρόχου (churn rate) άγγιξε το 3,1% (37,2% αναγόμενο σε ετήσια βάση). Συγκριτικά, τον Μάρτιο του 2021, ο ρυθμός αλλαγής δεν ξεπέρασε το 1,62% (19,44% ετησιοποιημένο), δηλαδή ήταν περίπου δύο φορές μικρότερος.
Την ίδια στιγμή, σημαντικό είναι πως η ΔΕΗ αποσπά πλέον μία μεγάλη μερίδα των καταναλωτών που επιλέγουν νέο προμηθευτή, καθώς το ποσοστό των μετακινήσεων με προορισμό τον δεσπόζοντα «παίκτη» εμφανίζει ολοένα και πιο ανοδική τάση μέσα στην ενεργειακή κρίση. Ως συνέπεια, τον Μάρτιο η εταιρεία πήρε το 30,6% όλων των μετακινήσεων, επίδοση που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ για την εταιρεία.
Όπως είναι φυσικό, όσο περισσότερο αυξάνεται ο αριθμός των νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων που «επαναπατρίζονται» στη ΔΕΗ, τόσο περισσότερο οι επιστροφές αυτές αντισταθμίζουν τους καταναλωτές που εγκαταλείπουν την επιχείρηση, με συνέπεια να περιορίζεται η καθαρή μείωση του πελατολογίου της. Ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με πληροφορίες, τον Μάρτιο ανακόπηκε σχεδόν πλήρως το κύμα «φυγής» από τον επιχείρηση, η οποία έχασε (καθαρά) μόλις 1.400 «ρολόγια» στη χαμηλή τάση στο διασυνδεδεμένο σύστημα.
Το νούμερο αυτό είναι ουσιαστικά αμελητέο, συγκριτικά με τους περίπου 5 εκατ. μετρητές που εκπροσωπεί η επιχείρηση, και πολύ μικρότερο από τη μείωση του μεριδίου της, ακόμη και τους πρώτους μήνες της ενεργειακής κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, το διάστημα Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2021, οι καθαρές απώλειες μετρητών της εταιρείας ανέρχονταν σε 20.000 με 25.000. Νωρίτερα, το πελατολόγιό της είχε φτάσει να μειώνεται σε μηνιαία βάση έως και κατά 40.000 με 45.000 «ρολόγια».
Όσον αφορά τους μετρητές που εκπροσωπούν οι ιδιώτες πάροχοι στο διασυνδεδεμένο σύστημα, με βάση τις ίδιες πληροφορίες, οι μετακινήσεις μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 δεν άλλαξαν τη μεταξύ τους κατάταξη, όπως είχε αυτή διαμορφωθεί στο τέλος του περασμένου έτους.
Έτσι, η πρώτη 5άδα διαμορφώνεται από τρείς καθετοποιημένους παρόχους (Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ), τη ZeniΘ, (πρώτος μη καθετοποιημένος προμηθευτής σε αριθμό εκπροσωπούμενων μετρητών) και την Watt+Volt. To 4ο τρίμηνο του 2021 και το 1ο τρίμηνο του 2022, η ZeniΘ εμφανίζεται να έχει τη μεγαλύτερη αύξηση πελατολογίου σε απόλυτο νούμερο, ενώ πολύ κοντά με πολύ καλή επίδοση βρίσκεται η NRG.
Η σχεδόν σταθεροποίηση του πελατολογίου της ΔΕΗ τον Μάρτιο έρχεται σε συνέχεια της ολοένα και πιο αναιμικής αποκλιμάκωσης του μεριδίου της μέσα στο προηγούμενο έτος. Αιτία η αίσθηση που δημιουργήθηκε ότι η επιχείρηση ασκεί κοινωνική πολιτική και συνεπώς είναι πιο ασφαλής, αλλά και η τιμολογιακή της πολιτική. Αν και μένει να φανεί η επίδραση που θα έχουν οι νέες χρεώσεις που ανακοίνωσε η εταιρεία για τα σταθερά της τιμολόγια, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η λιανική αγορά έχει ουσιαστικά «κλείσει», κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την επιστροφή σε παλιότερα δεδομένα.