"Δημοσιογραφία είναι να δημοσιεύεις αυτά που κάποιος άλλος δεν θέλει να δημοσιευθούν." - Τζορτζ Όργουελ

13.4 C
Trikala

«Θα κοιτάτε τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ και θα σας λούζει κρύος ιδρώτας»

lafarm

Σχετικά άρθρα

 «Θα κοιτάτε τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ και θα σας λούζει κρύος ιδρώτας», μας έλεγαν οι ειδικοί, αλλά και μέλη της κυβέρνησης το καλοκαίρι, σε μια προσπάθεια να προετοιμαστεί το κοινωνικό σύνολο για την φθινοπωρινή ψυχρολουσία του Σεπτεμβρίου.

Πράγματι, τον Σεπτέμβριο ήδη καταγράφηκαν μεσοσταθμικές αυξήσεις από 13% έως 23%, μόλις σε ένα μήνα, κάτι που μπορεί να διαπιστώσει οποιοσδήποτε, βάζοντας στο καλάθι του δώδεκα ενδεικτικά προϊόντα, με τιμές από το e-katanolotis και από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ.

Μάλιστα, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της IRI για τα σούπερ μάρκετ, διαπιστώνεται ότι ενώ παρουσιάστηκε αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων του κλάδου της τάξης του 11% (Ιούλιος 2021- Ιούλιος 2022), αυτή δεν προέρχεται από την μεγέθυνση του όγκου των αγορών, αλλά στην πλειοψηφία της από τις ανατιμήσεις σε μια σειρά από είδη καθημερινής χρήσης.

Κι ακόμη δεν έχουμε μπει στον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, μήνες που αναμένεται νέα αύξηση των τιμών πρώτης ανάγκης. Πάντως, αν θέλουμε μια πικρή γεύση όσων θα ακολουθήσουν, δεν έχουμε παρά να κοιτάξουμε τον Γενικό Δείκτη Τιμών Παραγωγού στη Βιομηχανία, ο οποίος παρουσίασε αύξηση 35,6% του Ιούλιο, ενώ αντίστοιχα ο Δείκτης Τιμών Εισαγωγών Βιομηχανίας εκτινάχθηκε στο 28,1%.

Τι σημαίνει αυτό; Αντιγράφοντας τις πληροφορίες που κόμισε σε πρόσφατο ρεπορταζ της η Αφρ. Τζιαντζή, πρακτικά σημαίνει ότι σε προϊόντα όπως τυροκομικά, γιαούρτια, βούτυρα, βασικές κατηγορίες τυποποιημένων τροφίμων, κονσέρβες, καφέδες, απορρυπαντικά κ.ά. θα δούμε νέες αυξήσεις που θα φτάνουν έως και το 16%, ενώ σε προϊόντα όπως αυτά της περιποίησης προσώπου και σώματος οι ανατιμήσεις που αναμένονται ενδέχεται να αγγίξουν ακόμη και το 40%.

Φυσικά, ως απόρροια της εκτίναξης των τιμών, έρχεται η μείωση της κατανάλωσης. Η τελευταία καταγράφεται εύληπτα στα νέα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), βάσει των οποίων, σε δείγμα 1.000 καταναλωτών, το 67% δήλωσε ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε τρόφιμα και εν γένει είδη σούπερ μάρκετ. (Το αντίστοιχο ποσοστό πέρσι δεν ξεπερνούσε το 61%).

Αλλά, ακόμη και αν αποφασίσει να διαβεί τις συρόμενες πόρτες ενός σούπερ μάρκετ, ο μέσος καταναλωτής θα προτιμήσει να κάνει αγορές χαμηλότερης αξίας, με το 84% των ερωτηθέντων της έρευνας του ΙΕΛΚΑ να δηλώνει ότι κυνηγά τις προσφορές και τις εκπτώσεις (έναντι 79% , στη μέτρηση μόλις του περασμένου Απριλίου) και το 75% να επιλέγει φθηνότερα προϊόντα, κάτι που αποτυπώνεται και στην αύξηση της τάξης περίπου του 10% σε προϊόντα ετικέτας.

Και όπου φθηνότερα, ενδεχομένως, και λιγότερο ποιοτικά; Πιθανό. Έτσι κι αλλιώς, με βάση πάντα την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία διεξήχθη από τις 29 Αυγούστου- 2 Σεπτεμβρίου, ενώ στα τέλη του 2019 και κατά τον πρώτο χρόνο της πανδημίας, οι καταναλωτές επέλεγαν τρόφιμα μα βάση την ποιότητα κι εν συνεχεία με γνώμονα την υγιεινή και την ασφάλεια, πλέον το 62% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι επιλέγει τρόφιμα με κριτήριο την τιμή, ποσοστό αυξημένο κατά 10%, εν συγκρίσει με τον Απρίλιο του 2022.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δείτε επίσης